Tökéletes vákuum nem létezik. A "tervek" szerint a (minket körülvevő) légköri nyomás 1/1000-de lenne a csőben. Durván 100 Pa.
Mivel a hangsebesség felett halad a kapszula a -viszonylag szűk- csőben, ezért nem lehet elhanyagolni azt sem, hogy a kapszula előtt a légnyomás valamival nagyobb lesz, mint 100 Pa. Pontosan nem tudom, hogy mennyivel, ehhez ismernem kéne, hogy hány négyzetméter rés van a kapszula és a cső között.
A képen láthatod, hogy a kapszula elején van egy jó nagy (és persze jó nagy teljesítményű) kompresszor. Ez szívja be elől a levegőt, és nyomja ki az alján, mint valami légpárnás.
A probléma az egésszel ott van, hogy a kapszulákat nagyon nagy hőterhelés éri. Egyrészt a motor hatásfoka nem 100%, szóval van súrlódási hő (ez mondjuk a kisebb gond); másrészt viszont a kompresszor összenyomja a levegőt, ami adiabatikusan felmelegszik! Ez a felmelegedett levegő pedig hőt ad le a kapszulának (hiszen az csak szobahőmérsékletű lehet az utasok miatt). És ez nagyon nagy baj! Hiszen a kapszulákat vákuum veszi körül, ami baromi jó hőszigetelő!
Ezt a problémát úgy próbálják orvosolni, hogy a kapszulák vizet visznek magukkal (nem is keveset!), és ezt elpárologtatva vezetik el a fölösleges hőt. Eredmény: Azok a kapszulák, amelyek Musk álmaiban pillekönnyűek voltak, a valóságban sok-sok tonna vizet cipelnek magukkal. ---> Nehezek lesznek, és így a "vasút" pályáját is nagy teherbírásúra kell megtervezni ---> Drága lesz.
((Arról nem is beszélve, hogy a megtérüléshez nagy járatsűrűség kell. Akkor viszont még nehezebb lesz a vákuumot biztosítani, hiszen a sok-sok járat sok-sok gőzt bocsátana ki, amit ki kell szívni a csőből. Bár az is igaz, hogy a lassú ki- és beszállás miatt eleve nem lehet nagy járatsűrűséget elérni.)) Ez az egész egy nagy Vapourware. + némi wishfull thinking
A legnagyobb probléma még mindig az, hogy FINGJUK SINCS, MILYEN ANYAGBÓL legyen a cső. Amikor Musk kiböfögte a kamu "költségbecslését", akkor olcsó acélból készített csővel számolt. A valóságban a napi és évi hőmérsékleti ingadozás miatt semmilyen fémből sem lehet megcsinálni a csövet. Egyedül olyan kerámia-üvegekből lehet megépíteni, amilyen pl az indukciós tűzhelyeken van. Na az meg nagyon drága...
Nektek nem gyanús, hogy Musk épp 3 isten-háta-mögötti kisvárost "akar összekötni? Miért nem a Ruhr-vidékben akarja megépíteni, ahol aztán lenne bőven szállítandó utas?! Nem lehet, hogy egyszerűen csak itt (szlovákoknál) talált egy olyan politikust, aki meghallgatta. (És ez persze elég a sajtónak arra, hogy cikkeket írjon. Nem is kell ténylegesen komoly pénzt beletenni!)
Ez az egész Hyperloop-hype -minő véletlen- épp akkor pattant ki (Kaliforniában), amikor elkezdek komolyan gondolkodni a kaliforniai HSR (high speed rail, mint a német ICE3, francia TGV, japán Sinkanzen, ...) megépítésén.
Az AUTÓGYÁRTÓ Musk nem örülne egy ilyen projektnek, így a jó öreg FUD stratégiát nyomja: Elbizonytalanítja az embereket a (működő, már bizonyított) nagysebességű vasúttal kapcsolatban. Erre jó a Hyperloop.
A mai metróépítés sebességét ismerve nemigen fogod kipróbálni. Számolgattam kicsit, a 4-es metró 8 év alatt készült el, 7.4 km hosszan. Namármost a Budapest-Pozsony-Bécs útvonala 213 km hosszú, tehát a metróépítés sebességével számolva 229 évbe kerül majd megépíteni. Amennyiben még az idén nekilátnak, akár át is adhatják a forgalom számára 2245-ben. (persze, tudom, nincs annyi megálló, nem kell lejáratokat építeni sem, viszont ez egy teljesen új eljárással készült, légritkításos technológia, aminek a precíz kivitelezése több időt vesz igénybe.) Szóval, hajrá, bár az unokáink sem fogják látni...