igazság szerint a kezdő csak azért szop, mert elvállal mindent, hogy legyen munkája. Másrészt meg azért, mert még nincs tapasztalata, hogy egy jól és hatékonyan működő üzletpolitikát és workflow-t dolgozzon ki a vállalkozásának.
Az teljesen ügyfélfüggő még a profiknál is, hogy mennyire hagyják a szabadkezűséget a hozzáértő grafikusra. Múltkor pont néztem egy grafikus skicc rajzolását, ami alatt természetesen kommentált végig beszédben. Keresett ember, igaz nem webfejlesztői vonalon, de ez most nem is lényeg. Mondta, hogy nagyon ritka, hogy a kliens ne módosítaná a saját vagy a grafikus elképzelését, és szinte minden megrendelésnél van "macera". Elsőre akkor klappolhat minden, ha kifejezetten a szolgáltató stílusáért keresik meg a szolgáltatót, hogy szabadkezet biztosítva kapjanak tőle valamit, ami tetszik.
Így van. Aki nem tud valamit magától megoldani, keres egy profit. Ismertem építészeket, akik munkaidejük több mint felét azzal töltötték, hogy győzködjék a "kedves megrendelőt", hogy pl. a disznó ólat meglehet ugyan támogatni, hogy ne dűljön össze, de emelet-ráépítésről kár is álmodozni.
Ha valaki valami igazán "maradandót" akar, akkor nyúljon a zsebébe és ne csak holmi "tökmag akadjon a kezébe".
Azért ez nem teljesen így van. Igen a megrendelő aki fizet, belőle él az ember. Most vonatkoztassunk el a grafikusoktól, bármilyen szakmában ahol van megrendelő, ő általában "amatőr" a témához, a szakember meg a "profi" aki évekig ezt tanulta és több év esetleg több évtized gyakorlata van. Tudja mit lehet meg mit nem lehet, mit érdemes mit nem. Sokszor hozzánk is bejönnek az irodába vagy éppen én megyek ki hozzá és látszik rajta, hogy nem igazán tudja mit akar, vagy teljesen kivitelezhetetlen az amit kér. Megteheti az ember, hogy beleszarik az egészben, legyen minden úgy ahogy a megrendelő óhajtja, ja, csak amikor nem jönnek össze a dolgok, miközben egy valag pénzt kidobott akkor az én kurva anyám, hiába figyelmezettem, még akkor is. Én le szoktam beszélni a baromságokról az embereket, még akkor is ha a pénztárcám látja a kárát. Lehet hogy nem annyi jön össze a hónap végén, viszont nem is járkálnak a nyakamra a reklamálásukkal.
A kezdő/amatőr designernek kell mindent elvállalnia és lenyelnie - de persze ezt is csak egy pontig. Ha neved lesz a szakmában, már közel sem így működik a dolog.
Én ezzel nem tudok egyetérteni. Abban igazad van, hogy a megrendelő igényei szerint kell egy grafikusnak/designernek dolgoznia, ezt szem előtt kell tartani. De a komoly(!) grafikusok/designerek - akik ráadásul a webre (is) dolgoznak - évekig tanulták, hogy mit, miért, hogyan kell csinálni, melyik font melyikkel passzol, melyik szín mivel harmonizál, milyen arányok vonzzák a tekintet - és még jó darabig sorolhatnám, hogy ezeken kívül mennyi mindent kell figyelembe venni. Ha a megrendelő ezeket felrúgja, csak mert neki a rózsaszín cica tetszik zöld comic sans fonttal (ez most csak egy durva példa), akkor egyrészt a megrendelő a semmire költi a pénzét (ami persze az ő dolga), másrészt nem fogja elérni a célját, amit a kész designnal el akar érni, ergo feleslegesen ad ki pénzt. Igaz, a grafikus/designer is pénzből él, de ha már van neve a szakmában, ha már van egy komoly portfóliója, azt fogja mondani a megrendelőnek, hogy "Köszönöm, de én ezt így nem tudom vállalni.", és hagyja az egészet. Manapság sokan csinálnak weboldalt, blogot, facebook oldalt, egy wordpress-es, wix-es, webnode-os oldalt 2-3 óra alatt össze lehet dobni. Ez az amatőr lelkesedés. Lehet, hogy akinek van ehhez érzéke, akár egy esztétikus oldalt is össze tud majd rakni, de garantálom, hogy közel sem lesz olyan hasznos/hatékony, mintha egy profi dolgozott volna rajta. Mert egy cégnek egy weboldal igen komoly reklámot képvisel, és remélem azt mondanom sem kell, hogy, milyen iszonyatos pénzek mozognak a reklámiparban. "A megrendelőnek mindig igaza van, mert nála van a pénz!" - az idióta megrendelő gondolkodik így!!! Ha ő jobban tudja, akkor miért nem csinálja meg maga? Miért van szüksége grafikusra/designerre? Photoshopot, Illustratort a YouTube-ról már pár hét alatt meg lehet tanulni. Akkor nem kell a tényleges szakember. Úgyhogy "...azért fordul egy ügynökséghez vagy szakemberhez, mert ő nem tudja megcsinálni. Lehet terelgetni az elképzelését, meg lehet győzni esetleg, hogy az úgy nem lesz jó, de akkor is neki van igaza." kurva nagy ellentmondás, és szűk látókört sugall.
"...ha valakinek nem tetszik valami, vagy úgy érzi művészi szabadságában korlátozzák, az menjen el művésznek és haljon éhen." - ez egy nagyon sarkos kijelentés, sajnálom, hogy így látod, és csak részben van igazad. Megint csak ezt tudom mondani: reklám. Ilyenkor az a példa jut eszembe, amikor a tehetséges gitáros, aki hibátlanul arpeggio-zik, vágja a technikákat, szívét-lelkét beleteszi (egy szóval kurva jó gitáros), de nem hajlandó magáról egy vidit sem feltölteni a YT-bra, hogy megmutassa mit tud, csak otthon, magának játszik, holott valószínű, hogy meg tudna élni belőle, az soha sem fog befutni. Ha nem tudod eladni magad, akkor nem fogsz tudni megélni a művészetedből, de az egyáltalán nem azt jelenti, hogy szar művész vagy, csak nincs tehetséged egy másik tudáshoz, a reklámhoz. És sajnos(!) így működik a világunk.
Anno én is megpróbálkoztam nyesegetni a képtelen vadhajtásokat, de csak egy bizonyos határig. Onnan az van, amit a megrendelő akar, legfeljebb az anyagban eldugom a készítő nevét, hogy ne kelljen szégyellnem magam... :)
Annak ellenére, hogy szoktam grafikával én is foglalkozni, kicsit herótom van a grafikusok, illusztrátorok és dizájnerek állandó nyekegésétől, hogy a hülye megrendelő. Egyrészt a hülye megrendelőktől kapják a fizetést (illetve az ügynökségtől, ahol a hülye megrendelő költi a pénzt), másrészt, ha valakinek nem tetszik valami, vagy úgy érzi művészi szabadságában korlátozzák, az menjen el művésznek és haljon éhen. A megrendelőnek mindig igaza van, mert nála van a pénz! Harmadrészt a megrendelő meg azért fordul egy ügynökséghez vagy szakemberhez, mert ő nem tudja megcsinálni. Lehet terelgetni az elképzelését, meg lehet győzni esetleg, hogy az úgy nem lesz jó, de akkor is neki van igaza.
Az teljesen ügyfélfüggő még a profiknál is, hogy mennyire hagyják a szabadkezűséget a hozzáértő grafikusra. Múltkor pont néztem egy grafikus skicc rajzolását, ami alatt természetesen kommentált végig beszédben. Keresett ember, igaz nem webfejlesztői vonalon, de ez most nem is lényeg. Mondta, hogy nagyon ritka, hogy a kliens ne módosítaná a saját vagy a grafikus elképzelését, és szinte minden megrendelésnél van "macera". Elsőre akkor klappolhat minden, ha kifejezetten a szolgáltató stílusáért keresik meg a szolgáltatót, hogy szabadkezet biztosítva kapjanak tőle valamit, ami tetszik.