És mi volt a válasz a kérdésedre? :)
Vannak olyan katonai helikopterek amelyekben van katapult. A rotorlapátokat lerobbantják és utána katapultálnak (nem csak James Bond-filmes kitaláció).
Megint egy elb@szott demonstráció . Ugye nem gondolja senki , hogy ezzel a propeller fordulattal repültek az 1. VH-s pilóták . Ha már demonstrálnak akkor jó lenne reálisan nem így . A Légcsavarok viszonylag alacsony fordulaton működnek úgy 2000/ perc de ilyen tűzgyorsaságot az akkori géppuskák nem tudtak csak 600 / perc -et . Tehát a szinkronizálás úgy zajlott , hogy 3-4 légcsavar fordulatra jutott egy lövés .
Nekem csak ilyen kérdéseim voltak. Szerencsére édesapám gépészmérnök (én is az lettem).
A másik érdekes megoldás erre a problémára az volt, hogy a gépágyút a légcsavar tengelyén keresztül vezették ki. A BF-109-esek V elrendezésű motorjában a két sor henger között a blokkban volt egy furat, ami a légcsavar hajtóművén keresztül a légcsavar tengelyén át a szabadba vezetett.
Na, már megint kilógok a sorból.
5 - 6 éves lehettem, amikor apám elmagyarázta a "racsnis" elv működését, ill. a propellertengely közösítését a géppuskacsővel.
Az előbbinél a szinkronberendezés hibája, az utóbbinál a túlmelegedés okozhatott problémát.
Érdekes, hogy e téma több évtizede fel sem merült környezetemben....