2008. irodalom érettségi. Szerintem elég izés lett, várom a véleményeket. Tulajdonképpen jó megismerni Ancsel Évát, Petelei Istvánt és Vas Istvánt, de utóbbi kivételével még a nevüket sem hallottam, és a reakciók szerint a diákok 90%-a sem. A tananyagban sem szerepelnek, mint ahogy pl. a számtalan nyelven sikert arató Márai vagy Wass sem.
És vigyázat! Nem dühöngeni, politizálni, vagy anyukákat emlegetni, csak a véleményetek érdekelne!
PL volt nálunk egy történelemtanár, szerencsére engem nem tanított. Hihetetlenül sok évszámot csatát, tábornokot... követelt meg. Témakörönként 3-400-at is. Egyszer összeszámolták, és a négy év alatt mintegy 5000 évszámot kellett megtanulniuk. Hát ez no comment.
Akkor vissza az érettségihez: Magyarból negyedik második felében zinte csak az érettségi témákkal foglalkoztunk. z egyik téma a kortárs világirodalom volt. A tanár csak nézett, amikor Robert Allen Zimmermant választottam, mint többszörösen irodami Nobelra jelölt amerikai költőt. Ő még nem hallott róla. mikor elmondtam, hogy ő Bob Dylan néven vált híressé finoman szólva morcos lett :)
Arra már nem emékszek, hogy mennyi időnk volt a matekra, de négyen megbeszéltük, hogy aki utoljára ér át a párszáz méterre lévő kiskocsmáa az fizet mindenkinek. 40 perccel második lettem. (100% mellett.)
Az egésztől nem kell félni, nem fáj annyira. Tapasztalatból mondom, hogy az egyetemen egy-egy jobb vizsgára többet kell tanulni, mint az egész érettségire. (Már ha nem vesszük azt a négy évet.) És ezzel nem akarom lebecsülni azokat sem, akik szakmát tanultak, és még csak nem is érettségiztek le. Mert rájuk is nagy szüksége van a társadalomnak.
Pont ma olvastam egy cikket, amiben a Szeged környéki munkaerőpiacot mérték fel: Szakképzett fiatalabb hegesztőket, lakatosokat bejelentett fix munkára havi 150-180 ezres nettó fizetéssel is felvennének, de nincsenek.
Ilyen fizetésről sok diplomás is csak álmodozhat. Ők leginkább a bölcsészek, a közgazdászok, jogászok...
Mindenfelé azt mondják, hogy "tzudásalapú társadalom," meg kevés a mérnök... Akkor feleszem a kérdést: Minek ennyi munkanélküli bölcsészt képezni? Miért nem igazodik már ehhez a közoktatás is? Mert ugye kiből lesz mérnök? Abból, aki ért a matematikához, fizikához, kémiához, elektromossághoz... és nem pedig abból, aki ismeri Babits verseit, vagy tudja, hogy mikor uralkodott Napoleon. Ez utóbbiak persze hozzátartoznak az általános műveltséghez. Viszont kevés kivételtől eltekintve az általános műveltségből nem lehet megélni.
Bocs, kicsit hosszú voltam.