Univerzumunk eddigi legnagyobb modellje.
Az apró pontocskák az egyes galaxisokat jelölik. Na ezután mondja valaki, hogy egyedül vagyunk az univerzumban! ;)
Ha már Isten szóba jött: http://www.mek.oszk.hu/05200/05266/index.phtml
Akit érdekel a téma és nincs ideje elolvasni több könyvtárnyi (többnyire ködös) zagyvaságot, annak melegen ajánlom. Tömör, érthető, logikusan megfogalmazott szintézist kapunk a "Hinni vagy nem hinni?" kérdésről ehez a szerző is hozzáadott 1-2 érdekes gondolatot a saját kútfejéből. Én most csak néhány gondolatot emelnék ide, találomra:
> ... Ki az aki megteremtette a "végtelenséget"?! És ez nem ostoba gúnyolódó kérdés, hanem arra mutat rá, hogy minden olyan eszmefuttatás, amit a filozófusok szívesen neveznek "a priori"-nak, meg amibe belekeverik az olyasféle szavakat hogy "abszolútum", "végtelen", "tökéletesség", ezek tulajdonképpen csak játékok a szavakkal, semmi más. Arra alkalmasak, hogy megzavarják valakinek a józan eszét, de másra nem. Ugyanis az efféle eszmefuttatások lényege, hogy korrektül nem definiált fogalmakból indulnak ki, majd megpróbálják azt bebeszélni a hallgatóságnak, hogy mert a fogalom létezik, emiatt létezik a fogalom által jelölt tárgy/lény/objektum is, és az épp olyan, amilyennek ők az eszmefuttatásukban lefestették. Eközben felhasználnak egy csomót a "Csalárd érvelési technikákból" is - megengedem nem okvetlenül rossz szándékból, de esetleg önmagukat is megtévesztve. Más efféle elgondolkodtató kérdések Isten "mindenható" voltáról: - Tud-e Isten magának Teremtőt teremteni? (Tehát olyan lényt, aki őt magát megteremtette). Tud-e Isten olyan Istent teremteni, akinek a hatalma az övével megegyezik? (Ha erre a válasz igen, kérdezzük meg, hogy vita esetén melyik Isten akarata győzedelmeskedik). Végül talán a legelgondolkodtatóbb, ami lehet hogy az én leleményem, mert másutt még nem hallottam: Isten nem lehet mindenható, mert azt mondják róla a hívők, hogy öröktől fogva létezik, márpedig ha ez így igaz, akkor van ám néhány dolog amire biztosan nem képes: nem képes önmagát megteremteni; nem képes megszületni (tehát arra hogy a nemlét állapotából a létezés állapotába emelkedjék, és nem arra hogy mint Krisztus, az emberek világába beleszülessék), továbbá kérdéses, hogy képes-e mindörökre meghalni!
Ha ellenben KÉPES isten arra, hogy mindörökre meghaljon (öngyilkos legyen), akkor mi a biztosíték rá, hogy Isten, ha valaha volt is, de mostanában is él/létezik még?! <
...
> ... a problémát csak úgy tudjuk feloldani, ha valahogy úgy képzeljük el a Világot és Istent, hogy van egy nagy valami, mondjuk egy roppant gömb, ez az, amit Világnak nevezünk, az ebben lakó lények ebből nem tudnak kijönni, de ezen kívül ott trónol Isten!
Igen ám, de ez esetben azt a Világot, ami fölött Isten uralkodik, nevezhetjük akár "Kisvilágnak" is, s azt, amiben ez a Kisvilág van, s amiben Isten is van, az a - mondjuk - "Nagyvilág"! Így már működhet a dolog, mondhatjuk hogy létezik holmi Isten, aki a "Kisvilágot" teremtette, igen ám, de akkor ki teremtette a "Nagyvilágot", beleértve Istent is?! Vagyis megintcsak ott tartunk, hogy Isten létezésének feltételezése semmit nem magyaráz meg, legfeljebb egy szinttel távolabb tolja a megmagyarázhatatlanság tartományát! <
Akit érdekel a téma és nincs ideje elolvasni több könyvtárnyi (többnyire ködös) zagyvaságot, annak melegen ajánlom. Tömör, érthető, logikusan megfogalmazott szintézist kapunk a "Hinni vagy nem hinni?" kérdésről ehez a szerző is hozzáadott 1-2 érdekes gondolatot a saját kútfejéből. Én most csak néhány gondolatot emelnék ide, találomra:
> ... Ki az aki megteremtette a "végtelenséget"?! És ez nem ostoba gúnyolódó kérdés, hanem arra mutat rá, hogy minden olyan eszmefuttatás, amit a filozófusok szívesen neveznek "a priori"-nak, meg amibe belekeverik az olyasféle szavakat hogy "abszolútum", "végtelen", "tökéletesség", ezek tulajdonképpen csak játékok a szavakkal, semmi más. Arra alkalmasak, hogy megzavarják valakinek a józan eszét, de másra nem. Ugyanis az efféle eszmefuttatások lényege, hogy korrektül nem definiált fogalmakból indulnak ki, majd megpróbálják azt bebeszélni a hallgatóságnak, hogy mert a fogalom létezik, emiatt létezik a fogalom által jelölt tárgy/lény/objektum is, és az épp olyan, amilyennek ők az eszmefuttatásukban lefestették. Eközben felhasználnak egy csomót a "Csalárd érvelési technikákból" is - megengedem nem okvetlenül rossz szándékból, de esetleg önmagukat is megtévesztve. Más efféle elgondolkodtató kérdések Isten "mindenható" voltáról: - Tud-e Isten magának Teremtőt teremteni? (Tehát olyan lényt, aki őt magát megteremtette). Tud-e Isten olyan Istent teremteni, akinek a hatalma az övével megegyezik? (Ha erre a válasz igen, kérdezzük meg, hogy vita esetén melyik Isten akarata győzedelmeskedik). Végül talán a legelgondolkodtatóbb, ami lehet hogy az én leleményem, mert másutt még nem hallottam: Isten nem lehet mindenható, mert azt mondják róla a hívők, hogy öröktől fogva létezik, márpedig ha ez így igaz, akkor van ám néhány dolog amire biztosan nem képes: nem képes önmagát megteremteni; nem képes megszületni (tehát arra hogy a nemlét állapotából a létezés állapotába emelkedjék, és nem arra hogy mint Krisztus, az emberek világába beleszülessék), továbbá kérdéses, hogy képes-e mindörökre meghalni!
Ha ellenben KÉPES isten arra, hogy mindörökre meghaljon (öngyilkos legyen), akkor mi a biztosíték rá, hogy Isten, ha valaha volt is, de mostanában is él/létezik még?! <
...
> ... a problémát csak úgy tudjuk feloldani, ha valahogy úgy képzeljük el a Világot és Istent, hogy van egy nagy valami, mondjuk egy roppant gömb, ez az, amit Világnak nevezünk, az ebben lakó lények ebből nem tudnak kijönni, de ezen kívül ott trónol Isten!
Igen ám, de ez esetben azt a Világot, ami fölött Isten uralkodik, nevezhetjük akár "Kisvilágnak" is, s azt, amiben ez a Kisvilág van, s amiben Isten is van, az a - mondjuk - "Nagyvilág"! Így már működhet a dolog, mondhatjuk hogy létezik holmi Isten, aki a "Kisvilágot" teremtette, igen ám, de akkor ki teremtette a "Nagyvilágot", beleértve Istent is?! Vagyis megintcsak ott tartunk, hogy Isten létezésének feltételezése semmit nem magyaráz meg, legfeljebb egy szinttel távolabb tolja a megmagyarázhatatlanság tartományát! <