Attól tartok, a vázolt elképzelés aligha vezetne megfelelő eredményre -bár a tévedés lehetőségét fenntartom. :) Leírom, szerintem miért lenne hiba szétkapni a BKV-t.
A közgazdaságtan szerint a monopólium (=egy eladó vállalat) alapvetően szarabb struktúra, mint a versenyzői piac (=ahol egymást gyilkolják a vállalatok a profitért). Röviden azért, mert az előbbi az adott piacon magasabb árakkal dolgozik, kevésbé hatékony, a szolgáltatás minősége is alacsonyabb, stb. Ennek alapján tökéletesen igazat adnék Neked, hiszen elvileg valóban a versenyzői piac az etalon. Nade...
Mondjuk, hogy valóban az általad vázolt elképzelés szerint alakul a BKV felépítése, vagyis az egyes vonalak magánkézbe kerülnek.
Ekkor sajnos ugyanúgy monopóliumokról beszélnék, hiszen a 4-6-os vonala nem kezd el versenyezni a 7-es buszéval, hiszen más vonalon haladnak. Fogalmazhatunk úgy is -kicsit eltúlozva-, hogy más a piaca az egyes vonalaknak. Ennek eredményeként -leegyszerűsítve- több pici monopólium alakulna ki, tehát sem az árak, sem a minőség tekintetében nem következne be változás. A szétbontás szerintem már emiatt is nemhogy felesleges, hanem egyenesen hibás lépés lenne.
Problémát jelent a költségek megsokszorozódása. Ha van egy nagy (10x akkora mint a többi) vállalatod, rendszerint nem kell 10x annyi biztonsági őrt, takarítónőt, nyomtatót, stb. alkalmaznod/tartanod. A közgazdaságtan az olyan monopóliumot, ahol egy vállalat képes alacsonyabb költségekkel ugyanazt elérni, mint több kicsi, a közgazdaságtan "természetes monopóliumnak" nevezi. A BKV ilyen.
Az utolsó bekezdéseddel egyetértek. Nincs koncepció az ország vezetésében... (Sem most, sem korábban.)
A közgazdaságtan szerint a monopólium (=egy eladó vállalat) alapvetően szarabb struktúra, mint a versenyzői piac (=ahol egymást gyilkolják a vállalatok a profitért). Röviden azért, mert az előbbi az adott piacon magasabb árakkal dolgozik, kevésbé hatékony, a szolgáltatás minősége is alacsonyabb, stb. Ennek alapján tökéletesen igazat adnék Neked, hiszen elvileg valóban a versenyzői piac az etalon. Nade...
Mondjuk, hogy valóban az általad vázolt elképzelés szerint alakul a BKV felépítése, vagyis az egyes vonalak magánkézbe kerülnek.
Ekkor sajnos ugyanúgy monopóliumokról beszélnék, hiszen a 4-6-os vonala nem kezd el versenyezni a 7-es buszéval, hiszen más vonalon haladnak. Fogalmazhatunk úgy is -kicsit eltúlozva-, hogy más a piaca az egyes vonalaknak. Ennek eredményeként -leegyszerűsítve- több pici monopólium alakulna ki, tehát sem az árak, sem a minőség tekintetében nem következne be változás. A szétbontás szerintem már emiatt is nemhogy felesleges, hanem egyenesen hibás lépés lenne.
Problémát jelent a költségek megsokszorozódása. Ha van egy nagy (10x akkora mint a többi) vállalatod, rendszerint nem kell 10x annyi biztonsági őrt, takarítónőt, nyomtatót, stb. alkalmaznod/tartanod. A közgazdaságtan az olyan monopóliumot, ahol egy vállalat képes alacsonyabb költségekkel ugyanazt elérni, mint több kicsi, a közgazdaságtan "természetes monopóliumnak" nevezi. A BKV ilyen.
Az utolsó bekezdéseddel egyetértek. Nincs koncepció az ország vezetésében... (Sem most, sem korábban.)