De végtére is csak megint oda lyukadunk ki, hogy alapjaiban koncepcióhibás az egész oktatási rendszer....
Az egyetemek a kutatások helyett a minél több hallgató oktatására koncentrálnak, mert abból per pillanat több pénz jön, ez pedig egyenes út ahhoz, hogy lecsökkenjen az oktatási színvonal (részben mert magas szinten nem volna elég hallgató, részben mert a kutatások hiánya csökkenti az innovációt, és agy a leadott anyag megújulását, korszerűsödését, nem up-to-date, részben pedig mert a magas létszám sok oktatót követel, így a velük szemben támasztott igények is csökkennek). A lecsökkent színvonal csökkenti a keresletet a végzettek iránt, és elmossa a különbséget a különböző intézmények között. A munkaerő piacon pl. 10 éve még komoly különbség volt, hogy egy jogász a Pázmányon végzett, vagy pl. Debrecenben, a második még magasabb fizetésigény mellett is könnyen jutott munkához. Mára ez megfordult. A túlkínálat miatt éppen a diplomások versengenek, hogy ki adja még lejjebb az igényeit, csak hogy egyáltalán állása legyen, így viszont tényleg alternatíva a diákok zömének, hogy elvégez valami könnyű sulit, aztán bejut valami irodába, ahol van légkondi, és ott ellébucol nyugdíjjig...
Csak ez nem normális dolog. Mint ahogy már 20 éve az érettségi sem ér túrót sem, egy-két év és a diploma is ilyen sorsa jut... Az lenne a normális, hogy ha tényleg csak a tanulók 10%-a érhetné el a diplomásságot. Hogy így betöltetlen állások maradnak? Na és? Pont a kereslet fogja felfelé húzni a béreket. Pont a kevés hallgató vagy a kevés egyetem fogja emelni a színvonalat. És végső soron ha csak a legokosabb, legtehetségesebb emberek kaphatnak diplomát, akkor csak ők tölthetik be a diplomás pozíciókat, azaz csak hozzáértő, tehetséges emberek kerülnek tudást igénylő helyekre, ami azért meglátszódna az egész gazdaságon.
Igenis legyen kiváltság a diploma! A dolog másik oldala, hogy a mostani papírgyár-jellegű oktatás legalsó rétegében végzett emberek elhiszik magukról, hogy ők is az értelmiség tagjai, és nekik azzal hogy lett egy diplomájuk valahol inácskakucs főiskoláján mostantól megoldódott az életük, nem dolgoznak semmit, csak felszedik a pénzt... Ennek örömére még ha nem is kapnak állást a szakmájukban, mert mindenki tudja, hogy értékelhetetlen az iskola, ahova jártak, szépen felszívja őket a Brokernet, a vidéki Önkormányzatok, stb., vagy csak lézengenek, de dolgozni a világért sem mennének el, ami pedig nagyon kellene, hogy közepes vagy jobb képességű emberek dolgozzanak pl. építőiparba (nem csak téglát lehet pakolni), mezőgazdaságba, kereskedelembe, stb... Egyszerűen nem lehet épkézláb raktárost, vagy eladót, vagy szaladj-ide-szaladj-oda embereket találni, mert aki képességei alapján megfelelő lenne, az inkább elvégez egy szocpedet, és onnantól már diplomás... (viszont tanári diplomával Londonban mosogatni az nem derogál senkit, itthon viszont titkárnői állást nem vállal el ugyanannyiért, mert ő diplomás...)
Az egyetemek a kutatások helyett a minél több hallgató oktatására koncentrálnak, mert abból per pillanat több pénz jön, ez pedig egyenes út ahhoz, hogy lecsökkenjen az oktatási színvonal (részben mert magas szinten nem volna elég hallgató, részben mert a kutatások hiánya csökkenti az innovációt, és agy a leadott anyag megújulását, korszerűsödését, nem up-to-date, részben pedig mert a magas létszám sok oktatót követel, így a velük szemben támasztott igények is csökkennek). A lecsökkent színvonal csökkenti a keresletet a végzettek iránt, és elmossa a különbséget a különböző intézmények között. A munkaerő piacon pl. 10 éve még komoly különbség volt, hogy egy jogász a Pázmányon végzett, vagy pl. Debrecenben, a második még magasabb fizetésigény mellett is könnyen jutott munkához. Mára ez megfordult. A túlkínálat miatt éppen a diplomások versengenek, hogy ki adja még lejjebb az igényeit, csak hogy egyáltalán állása legyen, így viszont tényleg alternatíva a diákok zömének, hogy elvégez valami könnyű sulit, aztán bejut valami irodába, ahol van légkondi, és ott ellébucol nyugdíjjig...
Csak ez nem normális dolog. Mint ahogy már 20 éve az érettségi sem ér túrót sem, egy-két év és a diploma is ilyen sorsa jut... Az lenne a normális, hogy ha tényleg csak a tanulók 10%-a érhetné el a diplomásságot. Hogy így betöltetlen állások maradnak? Na és? Pont a kereslet fogja felfelé húzni a béreket. Pont a kevés hallgató vagy a kevés egyetem fogja emelni a színvonalat. És végső soron ha csak a legokosabb, legtehetségesebb emberek kaphatnak diplomát, akkor csak ők tölthetik be a diplomás pozíciókat, azaz csak hozzáértő, tehetséges emberek kerülnek tudást igénylő helyekre, ami azért meglátszódna az egész gazdaságon.
Igenis legyen kiváltság a diploma! A dolog másik oldala, hogy a mostani papírgyár-jellegű oktatás legalsó rétegében végzett emberek elhiszik magukról, hogy ők is az értelmiség tagjai, és nekik azzal hogy lett egy diplomájuk valahol inácskakucs főiskoláján mostantól megoldódott az életük, nem dolgoznak semmit, csak felszedik a pénzt... Ennek örömére még ha nem is kapnak állást a szakmájukban, mert mindenki tudja, hogy értékelhetetlen az iskola, ahova jártak, szépen felszívja őket a Brokernet, a vidéki Önkormányzatok, stb., vagy csak lézengenek, de dolgozni a világért sem mennének el, ami pedig nagyon kellene, hogy közepes vagy jobb képességű emberek dolgozzanak pl. építőiparba (nem csak téglát lehet pakolni), mezőgazdaságba, kereskedelembe, stb... Egyszerűen nem lehet épkézláb raktárost, vagy eladót, vagy szaladj-ide-szaladj-oda embereket találni, mert aki képességei alapján megfelelő lenne, az inkább elvégez egy szocpedet, és onnantól már diplomás... (viszont tanári diplomával Londonban mosogatni az nem derogál senkit, itthon viszont titkárnői állást nem vállal el ugyanannyiért, mert ő diplomás...)