Na tisztázzunk pár fogalmat mert már kavar van.
Ez egy másfél árbocos hajó, ekkora hajók legtöbbje tőkesúlyos.
A tőkesúly vagy más nevén kiel minden esetben FIX, azaz nem mozgatható!
A tőkesúlynak 2 szerepe van egy hajón:
1. és egyben legfontosabb, hogy a hajó súlypontját a vízfelszín alatt tartja, ezáltal a hajó nem borul fel, egyfajta "kelj-fel-Jancsi" mozgásra képes. Továbbá a második szerepe, hogy a hajó oldalra kúszását megakadályozza!(Az emelhető uszonyt "svert"-nek hívjuk, többnyire kisebb és versenyhajóknál alkalmazzák. A svert mozgatásával a súlypontot kevésbé, inkább a hajó oldalra kúszó mozgásának mértékét tudjuk változtatni.)
A videóban az árbocra kötött két nagy súly a híd miatt van! :)
Mivel a hajó az árbocmagasság miatt nem férne el a híd alatt, - mivel az árboc sosem teleszkópos, csak és kizárólag dönthető, és egy ekkora hajón elég nehézkes szabad kézzel csak úgy eldönteni, de inkább a visszaállítása a nehéz - ezért a 2 súly segítségével döntik meg a hajót a biztos továbbhaladás érdekében.
Ez egy másfél árbocos hajó, ekkora hajók legtöbbje tőkesúlyos.
A tőkesúly vagy más nevén kiel minden esetben FIX, azaz nem mozgatható!
A tőkesúlynak 2 szerepe van egy hajón:
1. és egyben legfontosabb, hogy a hajó súlypontját a vízfelszín alatt tartja, ezáltal a hajó nem borul fel, egyfajta "kelj-fel-Jancsi" mozgásra képes. Továbbá a második szerepe, hogy a hajó oldalra kúszását megakadályozza!(Az emelhető uszonyt "svert"-nek hívjuk, többnyire kisebb és versenyhajóknál alkalmazzák. A svert mozgatásával a súlypontot kevésbé, inkább a hajó oldalra kúszó mozgásának mértékét tudjuk változtatni.)
A videóban az árbocra kötött két nagy súly a híd miatt van! :)
Mivel a hajó az árbocmagasság miatt nem férne el a híd alatt, - mivel az árboc sosem teleszkópos, csak és kizárólag dönthető, és egy ekkora hajón elég nehézkes szabad kézzel csak úgy eldönteni, de inkább a visszaállítása a nehéz - ezért a 2 súly segítségével döntik meg a hajót a biztos továbbhaladás érdekében.