Sajnos amit leírsz, az az összes állami, oktatással és/vagy kutatással foglalkozó intézetre igaz: leromlott színvonal, zömében dilettáns, de ügyesen "forgolódó" emberek tekintélyelvű rendszere az egész. A néhány valóban lelkes, tehetséges, iskolateremtő képességű oktatót/kutatót meg jobb esetben "csak" kihasználják, elkedvetlenítik, rosszabb esetben ellehetetlenítik, külföldre üldözik. Egy bűzlő mocsár az egész, nem vitás. Sajnos ez viszont annyira áthatja a rendszer minden szintjét, hogy az ember tényleg úgy érzi, egyedül semmit sem tehet (pláne, ha erre még rájön pár év masszív, kiábrándító, lelombozó tapasztalat a mindennapi munka körülményei, lehetőségei kapcsán is). Igazából nem csodálom, hogy akinek végleg elege lesz, és van rá lehetősége, az inkább csendben otthagyja az egész szarkupacot a picsába, és nem áll neki pereskedni, megpróbálni megváltoztatni a rendszert, hanem örül, hogy végre megszabadulhat az egésztől. :/ (Amíg benne vagy, meg nyilván azért nem ugrálsz, mert ilyenkor sajnos másnap könnyen az utcán találhatod magad...)
Egyetlen reménysugarat látok: ha kritikus tömegbe kerülnek azok a tehetséges fiatalok, akik külföldi tanulmányok/kutatómunka után, minőségi tudással, nyitottabb, kezdeményezőbb attitűddel, egészségesebb világszemlélettel hazajönnek (mert ilyesmit itthon sajnos igencsak elvétve kaphatnak a magukat "témavezetőnek" csúfoló illetőktől...), és együtt - pusztán akár az eredményes itthoni működésükkel - kikényszerítik a változást. Ennek mutatkoznak már szerencsére a jelei. Az ő eredményeiket ugyanis már nem lehet az asztal alá söpörni, itthoni kapcsolati hálóval ellensúlyozni, ráadásul külföldi grant-ek, nemzetközi pályázatok segítségével függetlenné tudnak válni a magyar oktatáspolitikai és pályázati rendszer mutyi-világától, ami szerintem az egésznek a legfőbb rákfenéje. Csak az a kérdés, hogy ezek a fiatalok bevállalják -e ezt a feladatot. Ebből a szempontból viszont jó előjel a mostani diákok fejlettebb igazságérzete, kezdeményezőbb hozzáállása. Reméljük a legjobbakat.
Egyetlen reménysugarat látok: ha kritikus tömegbe kerülnek azok a tehetséges fiatalok, akik külföldi tanulmányok/kutatómunka után, minőségi tudással, nyitottabb, kezdeményezőbb attitűddel, egészségesebb világszemlélettel hazajönnek (mert ilyesmit itthon sajnos igencsak elvétve kaphatnak a magukat "témavezetőnek" csúfoló illetőktől...), és együtt - pusztán akár az eredményes itthoni működésükkel - kikényszerítik a változást. Ennek mutatkoznak már szerencsére a jelei. Az ő eredményeiket ugyanis már nem lehet az asztal alá söpörni, itthoni kapcsolati hálóval ellensúlyozni, ráadásul külföldi grant-ek, nemzetközi pályázatok segítségével függetlenné tudnak válni a magyar oktatáspolitikai és pályázati rendszer mutyi-világától, ami szerintem az egésznek a legfőbb rákfenéje. Csak az a kérdés, hogy ezek a fiatalok bevállalják -e ezt a feladatot. Ebből a szempontból viszont jó előjel a mostani diákok fejlettebb igazságérzete, kezdeményezőbb hozzáállása. Reméljük a legjobbakat.