A videót itt találtam a következő szöveggel: „Luxemburgban az Európai Bíróság döntést hozott a devizahitelesek ügyében. A bankkal kötött szerződés semmis! Itt a keresetlevél minta! Visszajár a pénzed jelentős része. Nem kell ügyvéd, nem kell előre fizetni a perköltséget sem.”
Kovács Gábor facebook-os kommentelő javaslatára - meg amúgy saját kíváncsiságból is - megkerestem az Európai Bíróság honlapján egy kapcsolódó ítéletet, meg az ítélethez tartozó sajtókiadványt (http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2012-03/cp120027en.pdf - a sajtókiadvány angolul http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=121835&pageIndex=0&doclang=HU&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=2235281 - és egy ítélet magyarul)
A dolog úgy áll, hogy: az EU jogrendszerében létezik egy irányelv a szerződésekben alkalmazott tisztességtelen feltételek kiküszöböléséről. Erről egyrészt azt érdemes tudni, hogy irányelv, tehát nem tartalmaz részletes megvalósítási elvárásokat a tagállammal szemben, magyarul az állami jogharmonizációra van bízva, hogy hogyan - és milyen mértékben - biztosítja a fogyasztó védelmét, másrészt pedig alapvető elvként megfogalmazza, hogy amennyiben tisztességtelen feltétel szerepel a szerződésben, törekedni kell csak annak kiiktatására, elkerülve így a mérleg másik oldalra billenését, ennek megfelelően ajánlást tartalmaz arra nézve, hogy lehetőleg csak a tisztességtelen feltétel kerüljön kiküszöbölésre. Ettől függetlenül lehetőséget biztosít a tagállamnak, hogy belső jogrendszerében a nagyobb fokú fogyasztóvédelem érdekében ilyen esetben a teljes szerződés semmisnek bizonyuljon.
Namármost itt bukott el Léhmann úr gondolata. A szerződéseknek ugyanis tehát nem az irányelvnek kell megfelelnie (hiszen az csak egy célkitűzés), hanem az állami megvalósításnak, tehát a hazai jogrendszernek, aminek viszont a PSZÁF korábbi eljárásai alapján minden hasonló esetben megfeleltek a szerződések. Attól tehát, hogy - a linkelt esetben pl. - egy szlovák szerződés esetében esetleg lehetőség van a szerződést, vagy annak egy részét semmissé nyilvánítani, az nem jelenti azt, hogy itthon is lehetséges lesz, hiszen a két ország jogrendszere minden bizonnyal különbözik.
Persze még mindig lehetőség van visszamenőleges hatállyal megváltoztatni a hazai fogyasztóvédelmi eljárást, de akkor ki is írhatjuk magunkat a történelemből... :D
Utólag is elnézést a hosszú hozzászólásért meg az uniós jogi gyorstalpalóért :D
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=121835&pageIndex=0&doclang=HU&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=2235281 - és egy ítélet magyarul)
A dolog úgy áll, hogy: az EU jogrendszerében létezik egy irányelv a szerződésekben alkalmazott tisztességtelen feltételek kiküszöböléséről. Erről egyrészt azt érdemes tudni, hogy irányelv, tehát nem tartalmaz részletes megvalósítási elvárásokat a tagállammal szemben, magyarul az állami jogharmonizációra van bízva, hogy hogyan - és milyen mértékben - biztosítja a fogyasztó védelmét, másrészt pedig alapvető elvként megfogalmazza, hogy amennyiben tisztességtelen feltétel szerepel a szerződésben, törekedni kell csak annak kiiktatására, elkerülve így a mérleg másik oldalra billenését, ennek megfelelően ajánlást tartalmaz arra nézve, hogy lehetőleg csak a tisztességtelen feltétel kerüljön kiküszöbölésre. Ettől függetlenül lehetőséget biztosít a tagállamnak, hogy belső jogrendszerében a nagyobb fokú fogyasztóvédelem érdekében ilyen esetben a teljes szerződés semmisnek bizonyuljon.
Namármost itt bukott el Léhmann úr gondolata. A szerződéseknek ugyanis tehát nem az irányelvnek kell megfelelnie (hiszen az csak egy célkitűzés), hanem az állami megvalósításnak, tehát a hazai jogrendszernek, aminek viszont a PSZÁF korábbi eljárásai alapján minden hasonló esetben megfeleltek a szerződések. Attól tehát, hogy - a linkelt esetben pl. - egy szlovák szerződés esetében esetleg lehetőség van a szerződést, vagy annak egy részét semmissé nyilvánítani, az nem jelenti azt, hogy itthon is lehetséges lesz, hiszen a két ország jogrendszere minden bizonnyal különbözik.
Persze még mindig lehetőség van visszamenőleges hatállyal megváltoztatni a hazai fogyasztóvédelmi eljárást, de akkor ki is írhatjuk magunkat a történelemből... :D
Utólag is elnézést a hosszú hozzászólásért meg az uniós jogi gyorstalpalóért :D