![](http://www.ize.hu/_files/pictures/49/49695.jpg)
Azoknak akik nem szoktak tv-t nézni: szeptembertől minden nap lesz tesi óra az iskolákban. Köztudott, hogy huzamosabb szellemi terhelés után a fizikai terhelés felüdítően hat. Ebből a szempontból abszolút pozitív a határozat. Viszont, van-e elég jólképzett tanerőnk az ellátáshoz, vagy még mindig csak a megkeseredett, és semmihez, főleg magához a pszichés neveléshez nem értő emberekből lesznek testnevelés tanárok?
Vélemények, emlékek a testnevelés órákról, és a nem enyhén manipulatív filmecskéről?
A mozgás kell, de a szabad mozgás (szabad játék) nem elég. Nem azért van testnevelés óra, hogy legyen valami, amúgy meg le van szarva... Megvan a maga módszertana, és fiziológiás alapja annak, amit ideális esetben testnevelés órán testi- és mozgásfejlesztésnek "nevezünk" (én nevezek...). Még mielőtt vad ötleteket szülne a mondat, itt arra gondolok, hogy egy átlagos fejlődésmenetű gyermek, akinek nincs semmilyen mozgásfejlődési rendellenessége, x idő alatt y fejlesztéssel képes lesz pl. a szekrényugrásra, vagy kötelet mászni az életkorának megfelelően. Mármint, ha a tanár szemszögéből nézem... (Noha le kell szögezni, a példákkal nem arra akartam célozni, hogy szekrényugró vagy kötélmászó bajnokot neveljünk a gyerekből!!!)
Amúgy meg testnevelés alatt a saját korlátaink legyőzéséről, önmagunk testi (és lelki!) fejlesztéséről, valamint a mozgás megszerettetéséről és életmódunkba való tudatos beépítéséről lenne szó. Elvileg... Aztán kifejtették már korábban, hogy azért ez sem ilyen szép, ahogy le van írva...
Nem vagyok sem tesi szakos, sem tesi tanár, és bevallom, túlzottan én sem rajongtam a tesiórákért, de a fentieket átértékelve a megélt tapasztalatokat és a leírtakat is, így gondolom. Persze, teljes mértékben az úgymond átlagosról beszéltem, persze, hogy vannak gyerekek, akiknek egyéni szükségleteik vannak mozgás alatt, ezt is figyelembe kell venni...
Visszatérve az osztályösszevonásokra, ha van elég hely és felszerelés, viszont elég idő nincs, de kötelezték az iskolát a heti 5 testnevelés órára, Te hogyan oldanád meg? Persze, úgy, hogy sok helyen nincs különösebben úgymond külső helyszín bevonására lehetőség...
Másrészt meg, eddig nem vettem elő, de a mozgásfejlesztés szerepe gyógypedagógián belül még inkább előjön. A mozgás és az idegrendszeri fejlődés fontos kapcsolatban van. Jó, kisgyerekeknél és főként valamilyen fejlődési zavart mutató gyerekeknél alkalmazzák ezeket, de rávilágítanak e kettő kapcsolatára: http://www.beszed.hu/mozgasfejlodes_a_mozgasfejlesztes_terapiak/
Elvileg a többségi iskoláknak sem ahogy esik, úgy puffan jelleggel rakták össze a testnevelés órák tartalmi elemeit. Az más kérdés, hogy a testnevelő tanár mennyire van tudatában a szakmai alapoknak, és azokat hogyan alkalmazza... A személyiségének fontosságáról meg már megint volt szó...
Továbbra is fontos a szabad mozgás, de főképp a változatos lehetőségek biztosítása a mozgásra. De iskoláskorban, amikor már ténylegesen van testnevelés óra, ott bizony kell az irányított mozgás.
De ha már itt tartunk, és beszéltünk a mozgás és a tanulás kapcsolatáról, érdekelne a véleményed arról, hogy az utóbbi években miért van egyre több tanulási zavarral küzdő gyermek az iskolában? (Többségi gyerekekről van szó!) Talán jobbak lettek volna a mérőeszközök, alaposabbak a szűrést végző szakemberek? Vagy épp trehányabbak, nemtörődömebbek és a gyerekek könnyen átvághatják őket, csak hogy felmentsék őket egy-egy óra teljesítése alól? Vagy a szülő erősködik, hogy a gyereke diszes? (Sajnos, tényleg van ilyen is...) Netán esetleg köze van a mozgáshoz és ahhoz, hogy egyre kevesebb gyerek mozog változatosabban? A testi nevelésnek nem csupán az egészség a célja, hanem az idegrendszeri fejlődés segítése is.
Kell a fogócska, az "akármi" is, de ugyanúgy kell a célzott, tervezett és szakszerű mozgásfejlesztés is, nem csak gyógypedagógiai iskolákban!
Valamint a 150. hozzászólásban is írtam, hogy a délutáni foglalkozások kötetlenebbek lehetnének... Ha nem tudják máshogy megoldani, össze kell szervezni két osztályt, kimenni az udvarra és azt leadminisztrálni órának, akármi... Az iskolák majd kitalálják maguknak, ha már le kell nyelniük ezt is.
Szerintem.