Egy román történész a román történelemoktatás hazugságaival szembesít és gyakorlatilag bebizonyítja, hogy a középkori és az újkori román történelmet azért találták ki, hogy legitimálja Erdély elfoglalását.
A román történelemoktatásban olyan hasugságok vannak beleépítve, minthogy Erdély középkori román állam volt román nemesekkel, illetve hogy a törökök ellen egységes román nemzeti front létezett, ami a román történelemoktatást a science-fiction szintjére helyezi.
Előbb leírod, hogy a Habsburg uralkodó magyar király is volt, majd később megjegyzed, hogy ugyanez az uralkodó jelölte ki az erdélyi, legyünk reálisak: helytartót. Politikai és nemzetiségi alapokon ebből legalább ugyanannyi konfliktus eredt, mint a Habsburg-magyar ellentétből, így nem látok fundamentális különbséget a két viszonyrendszer között, amennyiben azt vesszük alapul, hogy a XX-XXI század különböző nemzetenkénti történelemszemléletei milyen teoretikus és tényszerű torzításokkal lehetnek, illetve vannak tele, amennyiben vulgárnacionalista narratívaként, s nem leíró diszciplínaként kezelik a történelemtudományt. Mi sem szemlélteti ezt jobban, mint hogy a legtöbb ilyen irányú felmérés alapján a hazai középiskolások ugyan hallanak a történelmi nemzetiségek sokrétűségéről, de már képtelenek különbséget tenni magyar és székely, vajdasági és bunyevác, illetve bosnyák és szerb között, s a közép-, illetve újkori politikai játszmákat a mai országok nemzetiségi és kulturális többségének viszonyrendszerében próbálják értelmezni, miközben ez a fajta szemlélet teljességgel ismeretlen volt a XIX. századig. A fenti videó is gyakorlatilag erről szól.