Egy román történész a román történelemoktatás hazugságaival szembesít és gyakorlatilag bebizonyítja, hogy a középkori és az újkori román történelmet azért találták ki, hogy legitimálja Erdély elfoglalását.
A román történelemoktatásban olyan hasugságok vannak beleépítve, minthogy Erdély középkori román állam volt román nemesekkel, illetve hogy a törökök ellen egységes román nemzeti front létezett, ami a román történelemoktatást a science-fiction szintjére helyezi.
Az a probléma, hogy a Fidesz-féle új alaptanterv erősen a kurucinfóra jellemző vulgárnacionalista történetszemléletet közvetíti. A dualizmus korának, de úgy egyáltalán a XIX. század második felének a mai demokráciák szempontjából meghatározó érdemeit nem hogy elhallgatják, hanem nettó káros tendenciákként állítják be, a két világháború közti időszakot bemutató tananyag pedig végeredményében alig leplezett horthysta propaganda, a '45 utáni időszakot pedig ezzel szemben minden diktatúrák legrosszabbikaként állítja be, ahelyett, hogy tényszerűen beszámolna a 2. vh. és rendszerváltás között végbement társadalmi és politikai változásokról. Ezen felül pedig ismét csak totálisan elfeledkeztek a 2. világháború utáni időszak világpolitikájának bevételéről a középiskolás tananyagba, amivel körülbelül az első Antall-kormány óta adós a mindenkori oktatási minisztérium. Olyan mértékben provinciális a történelemoktatásunk, hogy egy ma középiskolát végzett fiatal nagy valószínűséggel ugyanannyi ismerettel rendelkezik a modern világpolitikáról és -történelemről, mint egy 1950-ben, a rákósi diktatúra alatt érettségiző diák.