
Idealisztikus zsákutca vagy törvényszerű állomása a XXI. század gazdasági folyamatainak?
A film készítői német gazdasági szakembereket szólaltattak meg a témában. Annyi biztos, hogy mind az akadémiai, mind pedig a köz-, illetve magánszférában dolgozó közgazdászok körében az egyik legvitatotabb kérdéssé vált az utóbbi néhány évben.
Bónusz: Értékalapú gazdaság, avagy miért ne érvényesülhetnének a belső vállalati menedzsment és marketing több évtizedes paragigmáját jelentő alapelvek a nemzet- és világgazdaságban?
2. Az alapjövedelem értékének megállapítása is csak az adó- és juttatási rendszerek normalizálása, majd ez utáni felmérése után következhet be. Először meg kellene határozni, hogy mit értünk létminimum alatt, illetve, hogy ennek a méltányosnak szánt létminimumnak mik a reális költségei, illetve, hogy ehhez a létminimumhoz képest mennyivel több juttatást kapjon az alapjövedelem teljes költségével egy-egy állampolgár, hogy azért maradjon vásárlóereje. Ez utóbbiról feledkeznek meg legtöbbször a munkaalapú gazdaság élharcosai: a minimálbéren tengődők vásárlóereje a GDP szempontjából a 0-hoz közelít, következésképpen ha most minden inaktív hirtelen minimálbéren munkát kapna, azzal önmagában semmivel sem lenne előrébb a magyar gazdaság.
3. Semmi esetre sem lehet magasabb 25. százaléknál. Hogy a rendszer fenntartása érdekében a max 25 %-os forgalmi adón, illetve a korábbi hozzászólásaimban is említett átdolgozott társasági adón kívül milyen adónemekre lenne szükség, az is a normalizált államháztartás számainak függvénye.
4. Ha nem dolgozik, mégis vásárol, azzal visszaforgatja a neki járó alapjövedelem kiadásait a rendszerbe, következésképpen az új paradigma szempontjából nincs is olyan réteg, amely ne tenne valamilyen módon a "közösbe". Abban ugye nincs köztünk vita, hogy a stabil alapjövedelemmel bíró henyélő többet költene, mint most a létminimum feltételeit is fedezni képtelen bérekből, illetve segélyből élő "henyélők"?
5. Ekkor jön képbe a negatív jövedelemadó. Az átdolgozott adórendszeren belül az ÁFA jelenti a legnagyobb kiadást az egyes embereknek, következésképp amennyiben a fogyasztást vesszük alapul, az a 25 %-os adó épp ideális, ráadásul a kis és középvállalkozások sem mennének tönkre.
6. Állampolgároknak járna az alapjövedelem. A bevándorlási stratégia megszervezése ma közös uniós ügy, nem pedig a nemzetállamok szuverén problémája, következésképp erre a kérdésre nem nekem, nem is az egyes államok illetékeseinek, hanem a "határ-államok" közös testületének kell megtalálnia a választ.
7. Az EU-n belül a kohéziós forrásoknál mindig az adott állam felelőssége, hogy ezeknek a pénzeknek a belső, régiónkénti szétosztásakor milyen tényezőket vesz figyelembe. Győr-Moson-Sopron és Vas megye jelenleg is rendkívüli támogatásokat kap azért, hogy fejlesztési beruházásokkal kompenzálják a helyi és határ menti osztrák területek közötti, (például) árkülönbségeket.
8. Egyrészt baromság, amit állítasz az arab államokról (5% körüli a munkanélküliség például az Emirátusban). A gazdag arab államok rákfenéje, hogy nincs eléggé jól beszabályozva a külföldi bérmunkások jogi helyzete, s így a tőkések nincsenek rákényszerülve a vállalati tevékenységeik normalizálására és gépesítésére, így megbecsülhetetlen, hogy reálisan mennyi külföldről behozatott, rabszolga körülmények között tartott bérmunkásra van valójában szüksége például az Egyesült Arab Emirátus gazdaságának. Ha például a hasonló mértékű, ellenben nem luxus-, hanem ipari és IT-beruházások révén elért gazdasági fellendülést mutató Seattle-t vesszük alapul, akkor semennyit (mindezt a Államok átlag szegénységi rátájának fele mellett!). Másrészt a valódi kérdés az, hogy miért nem akarna dolgozni a társadalom egy része, illetve szükséges-e egyáltalán dolgoznia, s mennyit. Semmi okom feltételezni a csupán 50%-os hajlandóságot, ugyanis az előbbi kérdésekre adott válaszokból minden kutatás során az derült ki, hogy a mindennemű pozitív vagy negatív előjelű feltétel ellenére dolgozni egyáltalán (sem teljes, sem rész, sem idény, sem pedig alkalmi felállásban) nem akarók aránya semmi esetre sem haladja meg a 10%-ot a munkára alkalmas lakosság körében. Amikor te hasra ütés szerűen dobálózol a számokkal, mondván valóságtól elszakadt kutatók így, emberi természet úgy, komplett könyvet írhatnál az axiomatikus érveid nyomán, akkor is a tudomány oldalára dől a mérleg nyelve. De tegyük fel reális lehetőség az 50%: mégis hogy a francba remélhetünk hatékony és fejlődőképes gazdaságot egy olyan teoretikus társadalomtól, ahol a dolgozók fele a megélhetésén túl egyáltalán nem érdekelt a munkavégzésben? Ha valóban 50% lenne az arány, akkor az általad vizionált szabályzás- és szolidaritásmentes kapitalista modell is eleve kudarcra lenne ítélve. De ha már itt tartunk, az összes modell.