felsőoktatásban nem tízen fizet(né)nek az ugye akkor színvonalas (nem felolvasós) előadásokért a helyi (nem vándor) erkölcsileg, szakmailag, tudásilag, műveltségileg, emberileg kikezdhetetlen, megkérdőjelezhetetlen tanároknak (közvetve).. hanem 10x, 15x, 20x többen (és akkor levelezősökről nem is beszéltünk)/évfolyam! ennek megfelelően legfeljebb(!) 250 000 forintot kellene fizetni egy 'diáknak' az említett módi szerint. félévente 25 darab ezrest. levelezősöknek meg eszerint még kevesebbet.
ott lett elkefélve az egész felsőoktatás ezen a fizetős-nem fizetős vonalon történetileg, hogy:
1. durva forráskivonás
2. hatalmas létszámnövelés
3. állami fejkvóta mérséklése
4. még több hallgató (egyre alacsonyabb ponthatárok)
5. keretszám megszorítások
6. "díjak" megemelése
7a. enyhe ponthatár növekedés a "túl sok van belőle" - "túl kevés van belőle" szakokon
7b. a ponthatárok a jelentkezőkhöz igazodva az említett szakokon lassan emelkedni kezdett
8. neptun, etr, kreditrendszer, bologna (+érettségi brittesítése)
9. szociális juttatások visszavágása államilag
10. szociális juttatások egyetemi hökös egyéni szempontok szerinti elosztása, ki nem osztása, "gyűjtőszámlás játékok"
11. egyre nagyobb buktatási arányok - átdobálás költségtérítéses képzésbe
12. jelenlegi végső megszorítás, mikor nem átdobálva lesznek a hallgatók, hanem eleve fizetéssel kezdene mindenki
5. ponttól kezdve kezdődtek az igazán komoly mutyik az egyetemeken, főiskolákon. eszköz- és ingatlanállomány növelések (telkek vásárlása, 'átadása' és építkezések (koli < vegyes szórakoztató, tanulókomplexumok < könyvtárak < intézményi, kari épületek < új előadótermes épületek < koli és szórakoztató centrum)), aztán a neptun/etr, neptun-etr (no comment..). közben csökkentették a kisebb szakok mozgásterét (kirugdosták a nagyöregeket, pár évre megkapták a törtetők a tanszékeket, manapság meg "kiszervezik" ezeket vagy nem indítanak első évfolyamot). kirúgtak minden lehetőt, a maradók csendben maradnak vagy, lojálisak és/vagy csókosok, vagy rabszolgák akik teljesen a hallgatók ellen vannak hangolva (kb. felük nem fekszik le a "hallgató hallgasson"-féle felülről félreértelmeztetett olcsó frázisnak, tisztelet érte). rektorok korábban is ide-oda nyaltak, most pár éve az egyetemi felsővezetés el van foglalva a "kutatásokkal" (amikor elkezdték a nagy építkezéseket sokan örültek, hogy 'húdetökjó' a tudományos élet "pezseg" a campuson. hogyne.. már akkor készültek az önfenntartó egyetemekre, főiskolákra miközben a felsővezetők állása megmaradt (sőt szaporodott! a helyettesnek is helyettese van és ha főember nem tudja ellátni a feladatát, a "bért" azért még megkapja..) fizetésük meg valahogy nem csökkent jottányit sem - most sem fog /még titkolóznak is róla - bezzeg amikor felmarkolják akkor nem annyira szemérmesek; és akkor a mellékesről meg a tudományos - szerzői és szomszédos jogokat sértő - újrahasznosításokról még nem is esett szó../.
0 megszorítás + lopás, csalás, sikkasztás kizárása
ennyi már elegendő lett volna ahhoz, hogy
ne borzolja az idegeket a jelenlegi helyzet
(mellesleg van annak némi bája, mikor a hallgatókat pár évvel korábban eláruló rektori konferenciának hirtelen fontos lesz, hogy a hallgatók megvédjék azt az egyetemi autonómiát amit - bocsánat a szóért, de így van - rendszeresen torkonszarnak a felsőoktatási intézményekben, mikoris csesznek betartani az ország írott és íratlan törvényeit.)
ott lett elkefélve az egész felsőoktatás ezen a fizetős-nem fizetős vonalon történetileg, hogy:
1. durva forráskivonás
2. hatalmas létszámnövelés
3. állami fejkvóta mérséklése
4. még több hallgató (egyre alacsonyabb ponthatárok)
5. keretszám megszorítások
6. "díjak" megemelése
7a. enyhe ponthatár növekedés a "túl sok van belőle" - "túl kevés van belőle" szakokon
7b. a ponthatárok a jelentkezőkhöz igazodva az említett szakokon lassan emelkedni kezdett
8. neptun, etr, kreditrendszer, bologna (+érettségi brittesítése)
9. szociális juttatások visszavágása államilag
10. szociális juttatások egyetemi hökös egyéni szempontok szerinti elosztása, ki nem osztása, "gyűjtőszámlás játékok"
11. egyre nagyobb buktatási arányok - átdobálás költségtérítéses képzésbe
12. jelenlegi végső megszorítás, mikor nem átdobálva lesznek a hallgatók, hanem eleve fizetéssel kezdene mindenki
5. ponttól kezdve kezdődtek az igazán komoly mutyik az egyetemeken, főiskolákon. eszköz- és ingatlanállomány növelések (telkek vásárlása, 'átadása' és építkezések (koli < vegyes szórakoztató, tanulókomplexumok < könyvtárak < intézményi, kari épületek < új előadótermes épületek < koli és szórakoztató centrum)), aztán a neptun/etr, neptun-etr (no comment..). közben csökkentették a kisebb szakok mozgásterét (kirugdosták a nagyöregeket, pár évre megkapták a törtetők a tanszékeket, manapság meg "kiszervezik" ezeket vagy nem indítanak első évfolyamot). kirúgtak minden lehetőt, a maradók csendben maradnak vagy, lojálisak és/vagy csókosok, vagy rabszolgák akik teljesen a hallgatók ellen vannak hangolva (kb. felük nem fekszik le a "hallgató hallgasson"-féle felülről félreértelmeztetett olcsó frázisnak, tisztelet érte). rektorok korábban is ide-oda nyaltak, most pár éve az egyetemi felsővezetés el van foglalva a "kutatásokkal" (amikor elkezdték a nagy építkezéseket sokan örültek, hogy 'húdetökjó' a tudományos élet "pezseg" a campuson. hogyne.. már akkor készültek az önfenntartó egyetemekre, főiskolákra miközben a felsővezetők állása megmaradt (sőt szaporodott! a helyettesnek is helyettese van és ha főember nem tudja ellátni a feladatát, a "bért" azért még megkapja..) fizetésük meg valahogy nem csökkent jottányit sem - most sem fog /még titkolóznak is róla - bezzeg amikor felmarkolják akkor nem annyira szemérmesek; és akkor a mellékesről meg a tudományos - szerzői és szomszédos jogokat sértő - újrahasznosításokról még nem is esett szó../.
0 megszorítás + lopás, csalás, sikkasztás kizárása
ennyi már elegendő lett volna ahhoz, hogy
ne borzolja az idegeket a jelenlegi helyzet
(mellesleg van annak némi bája, mikor a hallgatókat pár évvel korábban eláruló rektori konferenciának hirtelen fontos lesz, hogy a hallgatók megvédjék azt az egyetemi autonómiát amit - bocsánat a szóért, de így van - rendszeresen torkonszarnak a felsőoktatási intézményekben, mikoris csesznek betartani az ország írott és íratlan törvényeit.)