Azzal nincs baj, ha specializálják a tudást - egy bizonyos szint után persze.
A baj azzal van, hogy:
- Egyrészt néha túl korán kezdenek el specializálni (más esetekben meg túl későn, de ez sokkal ritkább). És ez, ahogy írtad is, az általános műveltség rovására megy. Sokan ugyan feleslegesnek tartják az általános műveltséggel kapcsolatos ismereteket, de azokra (bizonyos mértékig) bizony szükség van. Hiába okos valaki a szakmájában, mégsem lesz elég hatékony, ha nincs tisztában más szakterületek legalább minimális szükségleteivel, avagy nincs általános rálátása a világra.
- Attól függetlenül, hogy specializálnak, mégsem tud többet a gyerek a saját szakterületéről. A legtöbb szakmában most már igyekeznek ugyan célirányosan tanítani. Ennek ellenére a kikerülő emberanyag a legtöbb esetben sokkal silányabb, mint korábban.
- A harmadik gond, hogy az, amit elvileg megtanítanak, azt sem tanítják meg rendesen. Ráadásul az elvárások is a béka hátsója alatt vannak. Asszem tavalyelőtt csináltam meg az emelt szintű matek érettségi feladatait, legalábbis egy részét. Nagyjából 2-3-asra átmentem volna, pedig annak idején nem tanultam emelt szinten a matekot, és az utóbbi 15 évben egy matekpélda sem volt a kezemben. A töri érettségiben meg olyan pancser kérdések voltak, hogy annak idején, mikor nekem tanították, az ilyen kérdés volt a beugró az 1-es hez. Szóval az lvárás is sokkal kevesebb, mint ami korábban volt.
A szülői nevelés meg egy külön regényt megérdemelne. Pontosabban inkább a hiánya, mert manapság 10 szülőből saccperkábé 7-nek haloványlila fingja nincs a gyereknevelésről.
A baj azzal van, hogy:
- Egyrészt néha túl korán kezdenek el specializálni (más esetekben meg túl későn, de ez sokkal ritkább). És ez, ahogy írtad is, az általános műveltség rovására megy. Sokan ugyan feleslegesnek tartják az általános műveltséggel kapcsolatos ismereteket, de azokra (bizonyos mértékig) bizony szükség van. Hiába okos valaki a szakmájában, mégsem lesz elég hatékony, ha nincs tisztában más szakterületek legalább minimális szükségleteivel, avagy nincs általános rálátása a világra.
- Attól függetlenül, hogy specializálnak, mégsem tud többet a gyerek a saját szakterületéről. A legtöbb szakmában most már igyekeznek ugyan célirányosan tanítani. Ennek ellenére a kikerülő emberanyag a legtöbb esetben sokkal silányabb, mint korábban.
- A harmadik gond, hogy az, amit elvileg megtanítanak, azt sem tanítják meg rendesen. Ráadásul az elvárások is a béka hátsója alatt vannak. Asszem tavalyelőtt csináltam meg az emelt szintű matek érettségi feladatait, legalábbis egy részét. Nagyjából 2-3-asra átmentem volna, pedig annak idején nem tanultam emelt szinten a matekot, és az utóbbi 15 évben egy matekpélda sem volt a kezemben. A töri érettségiben meg olyan pancser kérdések voltak, hogy annak idején, mikor nekem tanították, az ilyen kérdés volt a beugró az 1-es hez. Szóval az lvárás is sokkal kevesebb, mint ami korábban volt.
A szülői nevelés meg egy külön regényt megérdemelne. Pontosabban inkább a hiánya, mert manapság 10 szülőből saccperkábé 7-nek haloványlila fingja nincs a gyereknevelésről.