A messziről szállított élelmiszer ökolábnyomáról nekem azért nincs annyira drasztikus véleményem mint amennyire leírják.
Ugyanis nagy távolságról tipikusan tengeren szállítanak, a tengeri áruszállítás pedig a közutinál (egységnyi távolságra és tömegre vetítve) kb 10szer hatékonyabb, így a teljes olajigény kevesebb mint 10 százalékát zabálják fel a tengeri áruszállító hajók. Ráadásul a tengeri áruszállítók lassú járású dízeleinek a hatásfoka 50% fölött van, míg ha valaki autóval mászkál akkor a hatásfok 35% alatt van http://www.epa.gov/climatechange/images/indicator_downloads/global-ghg-emissions-download2-2012.png
Ennek megfelelően a nemzetközi szállítás részesedése a bolygó üvegház kibocsátásából kevesebb mint 5%(az a vékony sárga csík). Az általunk tapasztalt mértékű nemzetközi forgalom is azért lehetséges, mert a tengeri(plusz a vasúti) áruszállítás energetikailag rohad hatékony. Na nehogy már ez legyen a domináns faktor....
Nagyon valószínű, hogy sokkal meghatározóbb, hogy milyen módszerekkel állítják elő a kaját.
Ugyanis nagy távolságról tipikusan tengeren szállítanak, a tengeri áruszállítás pedig a közutinál (egységnyi távolságra és tömegre vetítve) kb 10szer hatékonyabb, így a teljes olajigény kevesebb mint 10 százalékát zabálják fel a tengeri áruszállító hajók. Ráadásul a tengeri áruszállítók lassú járású dízeleinek a hatásfoka 50% fölött van, míg ha valaki autóval mászkál akkor a hatásfok 35% alatt van
http://www.epa.gov/climatechange/images/indicator_downloads/global-ghg-emissions-download2-2012.png
Ennek megfelelően a nemzetközi szállítás részesedése a bolygó üvegház kibocsátásából kevesebb mint 5%(az a vékony sárga csík). Az általunk tapasztalt mértékű nemzetközi forgalom is azért lehetséges, mert a tengeri(plusz a vasúti) áruszállítás energetikailag rohad hatékony. Na nehogy már ez legyen a domináns faktor....
Nagyon valószínű, hogy sokkal meghatározóbb, hogy milyen módszerekkel állítják elő a kaját.