![](http://www.ize.hu/_files/pictures/53/53134.jpg)
Októbertől játsszák a mozikban Alfonso Cuarón mexikói rendező Gravity (Gravitáció) című űrkatasztrófafilmjét. A sci-fi két asztronautája (Sandra Bullock és George Clooney) az űrben sodródik, miután űrállomásuk megsérül. A film végére kiderül, vajon sikerül-e visszajutniuk a Földre.
2. abból, hogy az egyik mondatban azt írja (egyébként rosszul), hogy szabályozható, majd három mondattal később azt írja, hogy emelni a sebesség növelésével kell, még nem következik, hogy a sebességgel szabályozható. ez elég alapvető logika. ha ezzel is gondod van, akkor abból komoly bajaid lesznek még.
3. a szabályozás egy irányítástechnikai fogalom pontos jelentéssel. a "magasság a sebességgel szabályozható" a következő okok miatt hülyeség:
a. amit kapcsolgatnak, az a hajtómű, a sebesség csak a hajtóművel működéséből származik, úgyhogy ha valamivel szabályozhatnak, az a hajtóművek bekapcsolásának ideje, módja, iránya, de semmi esetre sem a sebesség.
b. "A szabályzás olyan irányítási folyamat, amelyben a rendelkezés és a beavatkozás a (szabályozott) irányítani kívánt jellemző tényleges és előírt értékének eltérése alapján, az eltéréstől függő értelemben jön létre, s hatására ez az eltérés csökken."
b1. egyrészt nem irányítási folyamat. az angol és a német cikkben is van egy szép idő-magasság grafikon, amin szépen látszik, hogy felviszik, esik, felviszik, esik, felviszik, esik stb. ez nem irányítási folyamat és még talán egy blikkes újságíró sem nevezné szabályozásnak.
b2. a hajtóművek begyújtása nem a kívánt és a jelenlegi magasság eltérése alapján jön létre, hanem a kívánt és a jelenlegi magasság, valamit a pillanatnyi sebesség alapján...
b3. az meg már csak hab a tortán, hogy a kívánt magasság elérése előtt már fékezni kell, azaz jellegében éppen az ellentét kell annak csinálni, amit az elején.
mint mondottam volt, nem is egyszer, ez nem szabályozás.