„A 240-es minimális felvételi ponthatár „a középszer ponthatára„, az „egy közepes dolog„ - közölte a miniszterelnök a közrádiónak adott pénteki interjújában.”
Közepes érettségivel is be lehetett kerülni a műszaki szakokra
„Európában a lehető legnagyobb mértékben fel akarják számolni a szakiskolai képzést, Orbán Viktor azonban úgy véli, érettségi sem kell, az teljesen rendben van, ha valaki kiskondás lesz a kertjében vagy labdaszedő a stadionjában” - Magyar Bálint, ATV - Egyenes beszéd
Ha viszont az állam meghatározza, hogy mennyit szándékozik a felsőoktatásra költeni, akkor azt célszerű a valóban kiemelkedő teljesítményt nyújtók képzésére fordítani. A szigorúan körülhatárolt támogatási keret minőségi versenyt szül, ha megfelelő bekerülési szűrőket állítunk fel. Persze meg lehet határozni, hogy melyik területen hány támogatott szükséges, hiszen nyilvánvalóan kevesebb okleveles zeneszerző kell egy országba, mint mechatronikai mérnök. Viszont aki ilyen keretek között kerül be a képzési rendszerbe, az egyrészt "minőségi alapanyag" - ami, legyen ez bármennyire is elitista álláspont, mégis csak jobb kiindulási alap, mint egy minimálpontos felvételiző - és nagyobb valószínűséggel lesz hasznos a végeredmény is. Ha az államnak van pénze, azt költse felelősségteljesen. Az állam legyen itt (is) jó gazda.
Hogy egy életszerű példát hozzak, maradva a vesszőparipámnál, a mérnököknél. Egy motorfejlesztésben részt vevő mérnök munkája gazdasági szempontból nagyobb potenciállal bír, mint egy "egyszerű" számítógépes analíziseket futtató valamilyen mérnöké (nem tudom sajnos, hogy pontosan milyen munkakörben foglalkoztatják őket). Természetesen mindegyik igényel szakspecifikus képzést, viszont nem azonos szintűt, márpedig BSc szinten a kettő gyakran együtt üldögél az órákon, és előfordulhat, hogy a diplomájukban is ugyanaz a végzettség fog szerepelni...nagy valószínűséggel más eredménnyel. Nagyobb összegeket mernék tenni arra is, hogy az egyiket 240 ponttal vették fel állami helyre, a másikat meg esetleg 460-nal.
Nem azt akarom mondani, hogy a 240 ponttal felvettet ne képezzük. Képezzük. Ne egyetemi keretek között - már ha meg akarjuk őrizni az egyetemi végzettségi értékállóságát, vagy ne állami pénzen.