- Amikor mondjuk egy behajtó cég (vagy más cég) telefonon megkeres és rögzíti a hívást, akkor KÖTELES tájékoztatni téged arról, hogy ki ő, melyik cég, milyen számról hív (plusz számkijelzés kötelező), milyen ügyben hív, ki az, akivel beszélsz, és hogy hogyan lehet visszakeresni a telóhívást. Ha ezt nem teszi meg, akkor törvényt sért. Ebben a jóembernek igaza volt.
- Abban is, hogy rejtett számról ugyan ne csesztesse már senki őt, és pláne ne követeljen személyes adatokat, amíg őt magát nem azonosította megfelelően.
- Sok cég van (nem csak behajtók), akik megpróbálnak telefon útján szerződést kötni. Mert bizony ilyet lehet (ha nem hiszed, olvasgasd az aktuális törvényeket). Tehát ebben téved az ügyfél. Ugyanakkor az óvatossága érthető, ugyanis ha a telefonban megkötöd a szerződést, és egyúttal mondjuk a teljesítés is megtörténik (pl. egy szolgáltatást rendelsz meg és meg is kapod), akkor bizony a szerződés él, fizetned kell. Ezt bizonyítani meg ugye a cég csak telóbeszégetések felvételével tudja.
Amire ki akarok lyukadni: sok átverős cég azt csinálja, hogy felhív cégvezetőket, egyeztet veled valamilyen szolgáltatásról, majd később (ha rendeltél, de akkor is, ha csak érdeklődtél) küldi neked a számlát meg a többit. És ha esetleg mégsem akarnád kifizetni (a kifizetés ráutaló magatartásnak számít, tehát elismered a teljesítést), akkor megfenyeget, hogy a telefonban te nem azt mondtad. Te meg ugye nem tudod, hogy pontosan mit is mondtál, ergo fizetsz -> el is ismerted a szerződést. (Általában proforma számlát küldenek neked ilyenkor, mert az hivatalosnak néz ki, jól megijedsz tőle, közben meg egy sajtpapír - így nekik nem kel adót fizetniük utána, amíg te nem fizetsz, de mégis megfélemlít.) Ergo telefonon hajtják be a lóvét kamu dolgokért. Nem kevés cégvezetőt átvertek már, mert nem tudta, hogy telefonon is lehet szerződést kötni, hogy ha fizet akkor elismeri a tartozást, stb. nagyjából minden 10. cégvezető bedől az ilyennek, és máris megéri ilyennel játszaniuk.
A telefonos zaklatás célja, hogy fizess. Itt is, máshol is.
***
Lehetséges módszer arra, hogy a behajtó cég ne zaklasson (legalábbis ne telefonon):
- Írsz nekik egy levelet, amit ajánlva és tértivevényesen elküldesz nekik. (Tértivevény azért kell, mert egyrészt a postás az ajánlott levelet is berakhatja a postaládába, ha az megfelelő védettségű és nincs otthon senki. Ha nem hiszed, nézd meg a posta.hu szolgáltatásai között. Másrészt azért kell tértivevény, mert egy bíróság - pont a posta működése szerint - nem feltétlen fogadja el kézbesítettnek az ajánlott levelet, főleg, ha nincs aláírva az átvétel. Tértivevény helyett jó lehet az "ajánlott"+"levélszekrény útján nem kézbesíthető" jelölés is, mert az is nagyjából azonos, csak nem kapsz tértivevényes szelvényt, viszont azért a postán visszakereshető az átvevő személye.)
- Plusz ugyanezt a levelet beszkennelve elküldöd nekik E-mailben is. (Ha lehet, itt is kérj visszaigazolást, mert az plusz bizonyíték lehet arra, hogy ha elolvasta.)
- A levélben írd meg, hogy a továbbiakban telefonon keresztül ne akarjanak egyeztetni veled (hivatkozhatsz itt az elfoglaltságodra; arra, hogy amikor hívnak akkor úgysem tudsz pontos választ adni, mert nincs nálad a sok dokumentum; akár arra is, hogy az egészségi állapotodnak sem tesz jót; meguntad a hívószám-kijelzés nélküli hívásokat; stb. stb. Minél többet írsz, annál jobb.) Írd meg nekik, hogy bármilyen egyeztetésre csak a tértivevényes ajánlott levelet, avagy E-mailt használjanak. (Ne felejtsd el, az E-mail manapság már ugyanúgy hivatalos, visszakereshető, mint egy tértivevényes levél, mivel az elektronikus szolgáltatók valami X ideig elmentenek minden E-mailt.)
- A sima postai úton (de nem ajánlva) jött leveleket - ha szükséges - úgy is kezelheted, mintha nem kaptad volna meg őket. Mondhatod azt is, hogy megkaptad, meg azt is, hogy nem. Amelyik neked jobb, hiszen nincs nyoma.
- Írd még nekik, hogy ha esetleg mégis telefonon akarnak egyeztetni, akkor azt előzetesen levélben jelezzék (időpont, téma, stb.), hogy telefonközelben legyél és felkészülhess rá (iratok, stb.)
- Egyúttal hívd fel nyomatékosan a figyelmüket arra, hogy ha még egyszer felhívnak telefonon (pláne rejtett számról), akkor a rendőrségen feljelentést fogsz tenni ismeretlen elkövetővel szemben zaklatás címszó alatt. (Azért jó az ismeretlen elkövető, mert így nem perelhet, hogy őt mószeroltad alaptalanul, ha esetleg mégsem ő volt, ugyanakkor a rendőrség úgyis kinyomozza, ráadásul még ha ismeretlen ellen is teszel feljelentést, akkor is mondhatod, hogy "nem kizárt, hogy az XY behajtó cégtől voltak", ezzel segítve a rendőrök munkáját.)
- Ha esetleg mégis újra hív, csak kérdezd meg tőle, hogy olvasta-e az előző leveledet. Ha igen, akkor ahhoz tartsa magát. Ha nem, akkor meg olvassa el. (Plusz meglebbentheted újra a rendőrséges dolgot is. Általában ennyi elég. Ha nem, akkor igazából egy feljelentés 1-2 órát vesz el az ember életéből.)
A törvény szerint a zaklatás 1 évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető. Mivel ilyen esetben vagy a telefonálót, vagy pedig a neki utasítást adó főnököt (utóbbi valószínűbb) veszik elő, ezért ezt egyetlen végrehajtó cég sem fogja bevállalni. Miután a rendszerükben megjelent mindenhol, hogy téged nem szabad felhívni, onnantól jön a nyugalom.
A fenti megoldás nekem bevált. (Nem én voltam adós, csak segítettem másnak meghatalmazás alapján, így engem zaklattak.) Azelőtt 2-3naponta hívtak, előfordult 2X is egy nap.
Mikor a levél elment, utána még volt 1-2 próbálkozás. Azóta (5 hónapja) nem hívott senki. :)
Persze ez nem azt jelenti, hogy ha tartozásod van, ne fizess. A behajtó cég tudni fogja a módszerét, hogy behajtsa, az idő pedig neki dolgozik, ráadásul a kamatokat is be fogja hajtani rajtad.
Csak arra jó a módszer, hogy ne váratlan időpontokban csesztessenek, ne próbáljanak megfélemlíteni, ne kelljen 2naponta beszélned egy droiddal, és hogy tényleg a leírtak alapján sikerüljön tárgyalnod velük.
- Amikor mondjuk egy behajtó cég (vagy más cég) telefonon megkeres és rögzíti a hívást, akkor KÖTELES tájékoztatni téged arról, hogy ki ő, melyik cég, milyen számról hív (plusz számkijelzés kötelező), milyen ügyben hív, ki az, akivel beszélsz, és hogy hogyan lehet visszakeresni a telóhívást. Ha ezt nem teszi meg, akkor törvényt sért. Ebben a jóembernek igaza volt.
- Abban is, hogy rejtett számról ugyan ne csesztesse már senki őt, és pláne ne követeljen személyes adatokat, amíg őt magát nem azonosította megfelelően.
- Sok cég van (nem csak behajtók), akik megpróbálnak telefon útján szerződést kötni. Mert bizony ilyet lehet (ha nem hiszed, olvasgasd az aktuális törvényeket). Tehát ebben téved az ügyfél. Ugyanakkor az óvatossága érthető, ugyanis ha a telefonban megkötöd a szerződést, és egyúttal mondjuk a teljesítés is megtörténik (pl. egy szolgáltatást rendelsz meg és meg is kapod), akkor bizony a szerződés él, fizetned kell. Ezt bizonyítani meg ugye a cég csak telóbeszégetések felvételével tudja.
Amire ki akarok lyukadni: sok átverős cég azt csinálja, hogy felhív cégvezetőket, egyeztet veled valamilyen szolgáltatásról, majd később (ha rendeltél, de akkor is, ha csak érdeklődtél) küldi neked a számlát meg a többit. És ha esetleg mégsem akarnád kifizetni (a kifizetés ráutaló magatartásnak számít, tehát elismered a teljesítést), akkor megfenyeget, hogy a telefonban te nem azt mondtad. Te meg ugye nem tudod, hogy pontosan mit is mondtál, ergo fizetsz -> el is ismerted a szerződést. (Általában proforma számlát küldenek neked ilyenkor, mert az hivatalosnak néz ki, jól megijedsz tőle, közben meg egy sajtpapír - így nekik nem kel adót fizetniük utána, amíg te nem fizetsz, de mégis megfélemlít.) Ergo telefonon hajtják be a lóvét kamu dolgokért. Nem kevés cégvezetőt átvertek már, mert nem tudta, hogy telefonon is lehet szerződést kötni, hogy ha fizet akkor elismeri a tartozást, stb. nagyjából minden 10. cégvezető bedől az ilyennek, és máris megéri ilyennel játszaniuk.
A telefonos zaklatás célja, hogy fizess. Itt is, máshol is.
***
Lehetséges módszer arra, hogy a behajtó cég ne zaklasson (legalábbis ne telefonon):
- Írsz nekik egy levelet, amit ajánlva és tértivevényesen elküldesz nekik. (Tértivevény azért kell, mert egyrészt a postás az ajánlott levelet is berakhatja a postaládába, ha az megfelelő védettségű és nincs otthon senki. Ha nem hiszed, nézd meg a posta.hu szolgáltatásai között. Másrészt azért kell tértivevény, mert egy bíróság - pont a posta működése szerint - nem feltétlen fogadja el kézbesítettnek az ajánlott levelet, főleg, ha nincs aláírva az átvétel. Tértivevény helyett jó lehet az "ajánlott"+"levélszekrény útján nem kézbesíthető" jelölés is, mert az is nagyjából azonos, csak nem kapsz tértivevényes szelvényt, viszont azért a postán visszakereshető az átvevő személye.)
- Plusz ugyanezt a levelet beszkennelve elküldöd nekik E-mailben is. (Ha lehet, itt is kérj visszaigazolást, mert az plusz bizonyíték lehet arra, hogy ha elolvasta.)
- A levélben írd meg, hogy a továbbiakban telefonon keresztül ne akarjanak egyeztetni veled (hivatkozhatsz itt az elfoglaltságodra; arra, hogy amikor hívnak akkor úgysem tudsz pontos választ adni, mert nincs nálad a sok dokumentum; akár arra is, hogy az egészségi állapotodnak sem tesz jót; meguntad a hívószám-kijelzés nélküli hívásokat; stb. stb. Minél többet írsz, annál jobb.) Írd meg nekik, hogy bármilyen egyeztetésre csak a tértivevényes ajánlott levelet, avagy E-mailt használjanak. (Ne felejtsd el, az E-mail manapság már ugyanúgy hivatalos, visszakereshető, mint egy tértivevényes levél, mivel az elektronikus szolgáltatók valami X ideig elmentenek minden E-mailt.)
- A sima postai úton (de nem ajánlva) jött leveleket - ha szükséges - úgy is kezelheted, mintha nem kaptad volna meg őket. Mondhatod azt is, hogy megkaptad, meg azt is, hogy nem. Amelyik neked jobb, hiszen nincs nyoma.
- Írd még nekik, hogy ha esetleg mégis telefonon akarnak egyeztetni, akkor azt előzetesen levélben jelezzék (időpont, téma, stb.), hogy telefonközelben legyél és felkészülhess rá (iratok, stb.)
- Egyúttal hívd fel nyomatékosan a figyelmüket arra, hogy ha még egyszer felhívnak telefonon (pláne rejtett számról), akkor a rendőrségen feljelentést fogsz tenni ismeretlen elkövetővel szemben zaklatás címszó alatt. (Azért jó az ismeretlen elkövető, mert így nem perelhet, hogy őt mószeroltad alaptalanul, ha esetleg mégsem ő volt, ugyanakkor a rendőrség úgyis kinyomozza, ráadásul még ha ismeretlen ellen is teszel feljelentést, akkor is mondhatod, hogy "nem kizárt, hogy az XY behajtó cégtől voltak", ezzel segítve a rendőrök munkáját.)
- Ha esetleg mégis újra hív, csak kérdezd meg tőle, hogy olvasta-e az előző leveledet. Ha igen, akkor ahhoz tartsa magát. Ha nem, akkor meg olvassa el. (Plusz meglebbentheted újra a rendőrséges dolgot is. Általában ennyi elég. Ha nem, akkor igazából egy feljelentés 1-2 órát vesz el az ember életéből.)
A törvény szerint a zaklatás 1 évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető. Mivel ilyen esetben vagy a telefonálót, vagy pedig a neki utasítást adó főnököt (utóbbi valószínűbb) veszik elő, ezért ezt egyetlen végrehajtó cég sem fogja bevállalni. Miután a rendszerükben megjelent mindenhol, hogy téged nem szabad felhívni, onnantól jön a nyugalom.
A fenti megoldás nekem bevált. (Nem én voltam adós, csak segítettem másnak meghatalmazás alapján, így engem zaklattak.) Azelőtt 2-3naponta hívtak, előfordult 2X is egy nap.
Mikor a levél elment, utána még volt 1-2 próbálkozás. Azóta (5 hónapja) nem hívott senki. :)
Persze ez nem azt jelenti, hogy ha tartozásod van, ne fizess. A behajtó cég tudni fogja a módszerét, hogy behajtsa, az idő pedig neki dolgozik, ráadásul a kamatokat is be fogja hajtani rajtad.
Csak arra jó a módszer, hogy ne váratlan időpontokban csesztessenek, ne próbáljanak megfélemlíteni, ne kelljen 2naponta beszélned egy droiddal, és hogy tényleg a leírtak alapján sikerüljön tárgyalnod velük.