Előre leszögezem, arról nem vagyok hajlandó vitázni, hogy melyik kulturális örökség komolyabb és ez mennyire függ össze a könnyebb megélhetéssel. Tudniillik adott terület kulturális öröksége éppúgy lehet a nehéz megélhetésre adott válaszok összessége, mint egy Mozart-szerzemény. Minden kultúrát illik saját kontextusában szemlélni és megítélni, legalábbis szerintem.
A jövedelem és művelődésre való hajlam kapcsolatát én továbbra sem látom. Olyannal már találkoztam, hogy humanitárius szervezetek iskolát építettek gazdaságilag elmaradott területre, és meggyőzték a családokat, hogy engedjék el a földeken dolgozó gyerekeiket az iskolába egy jobb élet reményében. Kvázi belátható perspektívát kínáltak a művelődésen keresztül a jobb élet irányába. Olyannal viszont még nem sűrűn találkoztam, hogy mesterségesen megnöveltük a jövedelmét egy szegény csoportnak, és abból tömegesen könyvet kezdtek vásárolni, meg iskolát építeni. Jellemző, hogy inkább még több mesterséges növekedést várnak, miközben az igényességük megmarad.
A műveltség iránti igényesség, meg úgy általában a művelődésre való hajlam akkor alakul ki, ha az ember attól látja az életminősége javulását. Ha nekem közszolgáltatásokkal meg fogyasztási eszközökkel megnövelik az életszínvonalamat, attól valóban könnyebbek lesznek bizonyos szempontból a mindennapjaim, de semmi nem fog ösztönözni a művelődésre, hiszen anélkül jutottam hozzá a jobb életkörülményekhez.
A jövedelem és művelődésre való hajlam kapcsolatát én továbbra sem látom. Olyannal már találkoztam, hogy humanitárius szervezetek iskolát építettek gazdaságilag elmaradott területre, és meggyőzték a családokat, hogy engedjék el a földeken dolgozó gyerekeiket az iskolába egy jobb élet reményében. Kvázi belátható perspektívát kínáltak a művelődésen keresztül a jobb élet irányába. Olyannal viszont még nem sűrűn találkoztam, hogy mesterségesen megnöveltük a jövedelmét egy szegény csoportnak, és abból tömegesen könyvet kezdtek vásárolni, meg iskolát építeni. Jellemző, hogy inkább még több mesterséges növekedést várnak, miközben az igényességük megmarad.
A műveltség iránti igényesség, meg úgy általában a művelődésre való hajlam akkor alakul ki, ha az ember attól látja az életminősége javulását. Ha nekem közszolgáltatásokkal meg fogyasztási eszközökkel megnövelik az életszínvonalamat, attól valóban könnyebbek lesznek bizonyos szempontból a mindennapjaim, de semmi nem fog ösztönözni a művelődésre, hiszen anélkül jutottam hozzá a jobb életkörülményekhez.