Tényleg kezdem én is feleslegesnek érezni, hogy koptassam a billentyűzetet.
Tudod az a helyzet, hogy azok az emberek, akiknek saját erejükből nem telik mosógépre, vagy bármilyen háztartási berendezésre, ami napi tevékenységet könnyíthetne meg, nem azért nem olvasnak, mert a mosás miatt nincs rá idejük. Jellemzően azért nem olvasnak - vagy művelődnek bármilyen egyéb, számunkra megszokott formában - mert a művelődés minden formája anyagilag és/vagy fizikálisan elérhetetlen a számukra. Tehát iskola jó eséllyel nincs elérhető közelségben - ami egyes területeken akár több napi JÁRÁST (nem autóutat, abban arrafelé nem gondolkodnak) jelent -, vagy ha van is, egyszerűen nem nyitják meg számukra a közoktatást. A könyv, színház, mozi, koncert szintén vagy ismeretlen fogalom, vagy megfizethetetlen.
Ha egy afrikai törzsnek adsz egy mosógépet meg egy sütőt, biztos rohadtul fog neki örülni, de a kézi mosás meg a tűzrakás miatt felszabadult idejét a büdös életben nem fogja nyugati mintájú művelődésre használni, mert iskolaépület a közelben nincs, könyvet meg maximum valamelyik expedíció/humanitárius szolgálat tagjánál látott.
A gazdag várost körülölelő nyomornegyedben - pl. egy favelában - talán árnyaltabb a helyzet, hiszen számukra az oktatás és művelődés világa nem ismeretlen. Igaz, sokszor ez csak annyiban merül ki, hogy tudják, hogy más jár iskolába, esetleg olvas könyvet. Ha te az élethelyzetét egyik napról a másikra használati tárgyakkal megkönnyíted, attól továbbra sem lesz sem pénze, sem lehetősége, sem motivációja/perspektívája, hogy a felszabadult időt művelődéssel töltse, egyszerűen azért, mert nem lát olyan mintákat a környezetében - nem úgy szocializálódik - ami miatt szükségét látná annak. Nem kell messzire menni példákért, az európai kisebbségeket általában pontosan azért éri támadás, mert a társadalom javítja az élethelyzetüket, ők mégsem akarnak az istennek se művelődni. Sem ők nem látják szükségét, sem a társadalom nem kéri tőlük ezt az "ellenszolgáltatást" a jobb életkörülményekért cserébe.
Tudod az a helyzet, hogy azok az emberek, akiknek saját erejükből nem telik mosógépre, vagy bármilyen háztartási berendezésre, ami napi tevékenységet könnyíthetne meg, nem azért nem olvasnak, mert a mosás miatt nincs rá idejük. Jellemzően azért nem olvasnak - vagy művelődnek bármilyen egyéb, számunkra megszokott formában - mert a művelődés minden formája anyagilag és/vagy fizikálisan elérhetetlen a számukra. Tehát iskola jó eséllyel nincs elérhető közelségben - ami egyes területeken akár több napi JÁRÁST (nem autóutat, abban arrafelé nem gondolkodnak) jelent -, vagy ha van is, egyszerűen nem nyitják meg számukra a közoktatást. A könyv, színház, mozi, koncert szintén vagy ismeretlen fogalom, vagy megfizethetetlen.
Ha egy afrikai törzsnek adsz egy mosógépet meg egy sütőt, biztos rohadtul fog neki örülni, de a kézi mosás meg a tűzrakás miatt felszabadult idejét a büdös életben nem fogja nyugati mintájú művelődésre használni, mert iskolaépület a közelben nincs, könyvet meg maximum valamelyik expedíció/humanitárius szolgálat tagjánál látott.
A gazdag várost körülölelő nyomornegyedben - pl. egy favelában - talán árnyaltabb a helyzet, hiszen számukra az oktatás és művelődés világa nem ismeretlen. Igaz, sokszor ez csak annyiban merül ki, hogy tudják, hogy más jár iskolába, esetleg olvas könyvet. Ha te az élethelyzetét egyik napról a másikra használati tárgyakkal megkönnyíted, attól továbbra sem lesz sem pénze, sem lehetősége, sem motivációja/perspektívája, hogy a felszabadult időt művelődéssel töltse, egyszerűen azért, mert nem lát olyan mintákat a környezetében - nem úgy szocializálódik - ami miatt szükségét látná annak. Nem kell messzire menni példákért, az európai kisebbségeket általában pontosan azért éri támadás, mert a társadalom javítja az élethelyzetüket, ők mégsem akarnak az istennek se művelődni. Sem ők nem látják szükségét, sem a társadalom nem kéri tőlük ezt az "ellenszolgáltatást" a jobb életkörülményekért cserébe.