Megérkezett az igazi digitális generáció: egyre több kisbaba okostelefonozik.
Talán nincs még egy olyan technikai újítás, amely oly mértékben megváltoztatta volna az életünket, mint ahogyan azt a mobileszközök tették. Az amerikai nyolcévesek 72 százaléka használ okostelefont vagy tabletet.
Sok dologban egyetértek, de sokban nem. (Pár dolgot emelnék csak ki.)
"Aki pedig az informatikában ellenséget lát, az nem különb az iparosodás elején gépet romboló fanatikusoknál."
Még szerencse, hogy itt nem volt még ilyen ember. ;)
"A probléma nem az eszközökkel van, hanem a neveléssel és az oktatással"
Ott a pont.
"Sajnos még a mai napig nincsenek igazi informatika tanárok"
Igazából én nem is látom szükségét annak, hogy iskolában kötelező jelleggel mindenkinek tartsanak informatika órát. Én is gép mögött ülve keresem már jó ideje a kenyeremet. Annak idején C16-on meg C64-en kezdtem,, azt tanították. Utána jött a DOS meg a többi. Elég magas szintű informatika (akkor még számítástechnikának hívták) oktatásunk volt, sok olyat is tanítottak, ami egyébként nem volt benne a tananyagban. Meg hát akkoriban ez még csak kialakulóban volt.
Utána eltelt nem több, mint 7 év, amíg nem igazán foglalkoztam ezzel a területtel (leszámítva tlaán a játékot). És 7 év múlva közöm nem volt ahhoz, hogy a Windows-t hogyan kell használni, vagy egyáltalán hogy azt eszik-e vagy isszák. Semmi hasznát nem vettem a korábban tanultaknak, azon kívül, hogy meg tudtam nyomni a POWER gombot a számítógépen.
Volt értelme tanulnom? Nem. Nem lettem azóta sem programozó, fejlesztő, stb. Így semmi de semmi haszna nem volt annak, amit annak idején tanultam. Viszont mikor újra nekiálltam megtanulni, akkor magamtól pár nap alatt kiismertem a Windows-t, majd két hónapra rá már fel is tudtam telepíteni. Mindezt úgy, hogy semmit nem használtam abból, amit korábban tanultam. mert nem is lehetett semmit felhasználni abból. Mint ahogy most sem veszi szinte semmi hasznát a gyerek annak, amit ott tanul.
Külön érdekessége a dolognak, hogy nincs is rá szükség, hogy ilyet tanítsunk neki!
Mindent nem lehet neki megtanítani. És előre meg nem tudod, hogy mi fog neki kelleni a jövőben. Oktass WordPress telepítést, mert háta kisebb honlapokat kell összedobnia? Vagy erőltessük a PowerPoint-ot, mert az kell majd neki? (Utána lehet, hogy 4 év múklva már teljesen más lesz helyette, amit teljesen máshogy kell használni?) Felesleges bármelyiket is. Két okból is:
- Egyrészt mire felnő, eltelik több év, mindent tanulhat újra.
- Másrészt a mai technológiában nem tanulni kell ezt, hanem csinálni. Ott van pl. a HTML/CSS. Nem egy nagy kunszt, egy hétvége alatt megtanulja bárki az egészet, legalábbis az alapjait. De ahhoz, hogy igazán használni tudja, mint mondjuk sitebuilder, ahhoz foglalkoznia kell vele rendesen. Csinálnia kell, ahhoz, hogy értsen hozzá, és hogy követni tudja az állandó változásokat; nem pedig tanulnia azt, ami pár év múlva már úgysem úgy lesz.
Ezért értelmetlen informatikát tanítani mindenkinek. Akinek érdemes tanítani, azok azok, akiket érdekel. Ergo fakultációként. Te is azért vetted hasznát a régen tanultaknak, mert programozó/fejlesztő lett belőled. De most mondjuk ki őszintén, a gyerekek hány százaléka lesz programozó? Elenyésző. (És ez az arány még talán csökken is majd - gondoljunk csak arra, hogy egy időben egy kicsit is bonyolultabb honlap elkészítéséhez programozó kellett, most meg vérpistike is felrak egy Joomlát vagy WP-t kb. 10 perc alatt.)
Nem látom szükségét annak, hogy kötelező jelleggel oktassák ezt. Ami esetleg kell a gyereknek, azt úgyis megtanulja sokkal gyorsabban saját magától, mint hogy az iskolában ezzel csesztessék órákon keresztül. Egy átlag gyereknek olyan nagyon alapszinten elég ezt megtanulnia, hogy ihaj. Szükségtelen túlcifrázni. Ha kelleni fog neki, úgyis megtanulja, Pláne, hogy a mai rendszerek egyre inkább felhasználóbarátak lettek. Semmi komoly nincs benne, csak el kell olvasni, amit kiír, és követni a "tovább" gombokat.
"rá kell venni a fiatalokat, hogy lássák az informatika mögött rejlő lehetőségeket"
Így van. De ezt nyilván nem 4éves korban kell elkezdeni. Hanem mondjuk 10évesen.
"Az egyéves gyerekemnek pedig igenis a kezébe adom én is a telefont/tabletet/egeret, max vigyázok, hogy meg ne rágja, és biztos vagyok benne, hogy csak hasznára válhat."
Javaslom neked is elolvasásra ezt a cikket, hátha máshogy fogod látni a dolgokat:
gyerekmusor.blog.hu/2012/11/03/virtualis_vilagok_buvoleteben
Magyarán óvodás korban (és azelőtt) a TV és a számítógép/tablet/okostelefon:
- Nem tanít semmi olyat a gyereknek, aminek később hasznát venné, avagy amit később akár 2 nap alatt ne tanulhatna meg. (Kivéve talán csak akkor, ha konkrétan ez lesz a szakmája, de akkor az már nem is tanulás nála, hanem inkább hobbi.)
- Cserében viszont ronthatja a gyerek egészségét (szem, gerinc, stb.)
- Komolyan hátráltatja a gyerek agyi fejlődését (lásd cikkben írtak).
Megéri?
Nem lenne jobb megvárni a gyerek 8-10 éves korát, és akkor megismertetni vele? Vagy 10 évesen már nem tudja majd megtanulni azt, ha nem kezdi el legalább 4évesen??? Most komolyan, mivel versenyzünk? Másokkal, hogy kinek a gyereke nyomkodta előbb a tabletet? Mert hogy a gyerek nem profitál belőle, az hétszentség...
"Aki pedig az informatikában ellenséget lát, az nem különb az iparosodás elején gépet romboló fanatikusoknál."
Még szerencse, hogy itt nem volt még ilyen ember. ;)
"A probléma nem az eszközökkel van, hanem a neveléssel és az oktatással"
Ott a pont.
"Sajnos még a mai napig nincsenek igazi informatika tanárok"
Igazából én nem is látom szükségét annak, hogy iskolában kötelező jelleggel mindenkinek tartsanak informatika órát. Én is gép mögött ülve keresem már jó ideje a kenyeremet. Annak idején C16-on meg C64-en kezdtem,, azt tanították. Utána jött a DOS meg a többi. Elég magas szintű informatika (akkor még számítástechnikának hívták) oktatásunk volt, sok olyat is tanítottak, ami egyébként nem volt benne a tananyagban. Meg hát akkoriban ez még csak kialakulóban volt.
Utána eltelt nem több, mint 7 év, amíg nem igazán foglalkoztam ezzel a területtel (leszámítva tlaán a játékot). És 7 év múlva közöm nem volt ahhoz, hogy a Windows-t hogyan kell használni, vagy egyáltalán hogy azt eszik-e vagy isszák. Semmi hasznát nem vettem a korábban tanultaknak, azon kívül, hogy meg tudtam nyomni a POWER gombot a számítógépen.
Volt értelme tanulnom? Nem. Nem lettem azóta sem programozó, fejlesztő, stb. Így semmi de semmi haszna nem volt annak, amit annak idején tanultam. Viszont mikor újra nekiálltam megtanulni, akkor magamtól pár nap alatt kiismertem a Windows-t, majd két hónapra rá már fel is tudtam telepíteni. Mindezt úgy, hogy semmit nem használtam abból, amit korábban tanultam. mert nem is lehetett semmit felhasználni abból. Mint ahogy most sem veszi szinte semmi hasznát a gyerek annak, amit ott tanul.
Külön érdekessége a dolognak, hogy nincs is rá szükség, hogy ilyet tanítsunk neki!
Mindent nem lehet neki megtanítani. És előre meg nem tudod, hogy mi fog neki kelleni a jövőben. Oktass WordPress telepítést, mert háta kisebb honlapokat kell összedobnia? Vagy erőltessük a PowerPoint-ot, mert az kell majd neki? (Utána lehet, hogy 4 év múklva már teljesen más lesz helyette, amit teljesen máshogy kell használni?) Felesleges bármelyiket is. Két okból is:
- Egyrészt mire felnő, eltelik több év, mindent tanulhat újra.
- Másrészt a mai technológiában nem tanulni kell ezt, hanem csinálni. Ott van pl. a HTML/CSS. Nem egy nagy kunszt, egy hétvége alatt megtanulja bárki az egészet, legalábbis az alapjait. De ahhoz, hogy igazán használni tudja, mint mondjuk sitebuilder, ahhoz foglalkoznia kell vele rendesen. Csinálnia kell, ahhoz, hogy értsen hozzá, és hogy követni tudja az állandó változásokat; nem pedig tanulnia azt, ami pár év múlva már úgysem úgy lesz.
Ezért értelmetlen informatikát tanítani mindenkinek. Akinek érdemes tanítani, azok azok, akiket érdekel. Ergo fakultációként. Te is azért vetted hasznát a régen tanultaknak, mert programozó/fejlesztő lett belőled. De most mondjuk ki őszintén, a gyerekek hány százaléka lesz programozó? Elenyésző. (És ez az arány még talán csökken is majd - gondoljunk csak arra, hogy egy időben egy kicsit is bonyolultabb honlap elkészítéséhez programozó kellett, most meg vérpistike is felrak egy Joomlát vagy WP-t kb. 10 perc alatt.)
Nem látom szükségét annak, hogy kötelező jelleggel oktassák ezt. Ami esetleg kell a gyereknek, azt úgyis megtanulja sokkal gyorsabban saját magától, mint hogy az iskolában ezzel csesztessék órákon keresztül. Egy átlag gyereknek olyan nagyon alapszinten elég ezt megtanulnia, hogy ihaj. Szükségtelen túlcifrázni. Ha kelleni fog neki, úgyis megtanulja, Pláne, hogy a mai rendszerek egyre inkább felhasználóbarátak lettek. Semmi komoly nincs benne, csak el kell olvasni, amit kiír, és követni a "tovább" gombokat.
"rá kell venni a fiatalokat, hogy lássák az informatika mögött rejlő lehetőségeket"
Így van. De ezt nyilván nem 4éves korban kell elkezdeni. Hanem mondjuk 10évesen.
"Az egyéves gyerekemnek pedig igenis a kezébe adom én is a telefont/tabletet/egeret, max vigyázok, hogy meg ne rágja, és biztos vagyok benne, hogy csak hasznára válhat."
Javaslom neked is elolvasásra ezt a cikket, hátha máshogy fogod látni a dolgokat:
gyerekmusor.blog.hu/2012/11/03/virtualis_vilagok_buvoleteben
Magyarán óvodás korban (és azelőtt) a TV és a számítógép/tablet/okostelefon:
- Nem tanít semmi olyat a gyereknek, aminek később hasznát venné, avagy amit később akár 2 nap alatt ne tanulhatna meg. (Kivéve talán csak akkor, ha konkrétan ez lesz a szakmája, de akkor az már nem is tanulás nála, hanem inkább hobbi.)
- Cserében viszont ronthatja a gyerek egészségét (szem, gerinc, stb.)
- Komolyan hátráltatja a gyerek agyi fejlődését (lásd cikkben írtak).
Megéri?
Nem lenne jobb megvárni a gyerek 8-10 éves korát, és akkor megismertetni vele? Vagy 10 évesen már nem tudja majd megtanulni azt, ha nem kezdi el legalább 4évesen??? Most komolyan, mivel versenyzünk? Másokkal, hogy kinek a gyereke nyomkodta előbb a tabletet? Mert hogy a gyerek nem profitál belőle, az hétszentség...