Megérkezett az igazi digitális generáció: egyre több kisbaba okostelefonozik.
Talán nincs még egy olyan technikai újítás, amely oly mértékben megváltoztatta volna az életünket, mint ahogyan azt a mobileszközök tették. Az amerikai nyolcévesek 72 százaléka használ okostelefont vagy tabletet.
De azért több olyan dolgot is írtál, ami nem más, mint sztereotípia. Saját magam és a gyermekeim által szerzett tapasztalatok alapján mondhatom, hogy:
- "Volt értelme tanulnom? Nem": Többször rácáfolt már az élet, hogy haszontalannak vélt ismeretek idővel hasznos információkká válnak. Önmagában a C64 POKE kódjaira biztos nem lesz szükséged (DOS parancsok még mindíg jól jönnek :), de megtaníthattak egyfajta következetes, logikus gondolkodásmódra. Mindegy, hogy BASIC,DOS,PASCAL,C,JAVA,PHP... a lényeg, hogy a szinapszisok, meg a neuronok dolgozzanak.
- "Wordpress,PowerPoint...": Tudnék regényt írni arról, hogy miért Microsoft programok- szerverek használatát tanítják az iskolákban, miért kínlódnak pl. a könyvelők Java alapú instabil szörnyűségekkel, de nem szeretnék, mert it is pont a lényegre világítsz rá! Nem 1-1 program használatát kellene hónapokig (évekig) tanítani, főleg nem olyan tanároknak, akik az adott programot igazából maguk se ismerik, csak egy rég elavult tankönyvből tanult példákat adnak fel a diákoknak! Magát az elvet, a logikát kéne a lehető legfrissebb, eszközökkel/programokkal szemléltetve bemutatni. Sajnos az a tapasztalatom, hogy az átlagos okostelefon/tablet/számítógép felhasználók többsége nincs tisztában azzal, hogy mi történik, amikor "megnyomja a Power gombot", bedugja a töltőt, vagy beírja egy weboldal URL-jét.
- " Cserében viszont ronthatja a gyerek egészségét (szem, gerinc, stb.)": Megint sztereotíp elavult hozzáállás, általánosítás. A katódsugárcsöves monitorok kihalásával együtt megszűnt a kijelzők szemrongáló mivolta. Maximum a mereven egy pontra figyelés jöhet szóba, mint kockázati tényező, de akkor mondhatnánk, hogy könyvet olvasni is egészségtelen!? Gerinc probléma: asztali PC-nél szinte kiküszöbölhetetlen, de ma már a tabletek, telefonok laptopok korát éljük. Fekve, hátradőlve, fejen állva is lehet netezni.
-"Nem lenne jobb megvárni a gyerek 8-10 éves korát": Határozottan nem! Miért kéne? Mondok pár példát. Munkám miatt gyakran ülök le a gép elé, persze a gyerekeket érdekli minden, amin gombok vannak, hát engedtem nekik, hadd piszkálják. 4-5 éves volt a nagyobbik fiam, amikor rájött, hogy a LEGO dobozon levő számokat lenyomkodva bejöttek videók az összerakásról. Ez alapján igen komoly építményeket tudott már akkor összehozni. De a Google képkeresőjének segítségével építette meg pl az Eifel Tornyot. Kisebbik fiam nagy állatbarát, ő rengeteg állatos fotót-videót nézett egy időben (nem volt elég az évi két állatkerti túra). Persze ő is már 4 évesen bepötyögte a szavakat, ami érdekelte. De említhetnék a Manó Angoltól kezdve a Synthezia nevű zongorás programig egy tucat olyan készségfejlesztő alkalmazást, ami SZERINTEM hasznukra válik majd a jövőben.
És ajánlom minden szülőnek, ha lehetősége van a gyereknek foglalkoznia LOGO nyelvvel, ne hagyja ki a lehetőséget! Nem csak leendő programozóknak való, sőt!
(Abba sem mennék bele, hogy az idézett cikkekről mi a véleményem, hiszen itt is pontosan az informatika erejéről van szó. Nem feltétlenül kell hitelesnek tekinteni egy írást, mert egy jól megszerkesztett weboldalon publikálta "valaki".)