Megérkezett az igazi digitális generáció: egyre több kisbaba okostelefonozik.
Talán nincs még egy olyan technikai újítás, amely oly mértékben megváltoztatta volna az életünket, mint ahogyan azt a mobileszközök tették. Az amerikai nyolcévesek 72 százaléka használ okostelefont vagy tabletet.
Nem vitatkoznék veled, mivel teljesen igazad van abban, hogy a számítástechikát, mint tantárgyat ugyan úgy nem kéne erőszakolni a gyerekek fejébe, mint ahogy más tantárgyakat sem. Sokkal előbb kéne orientálódni a tanulóknak és azokat a képességeket fejleszteni, ami az érdeklődésének/adottságainak megfelelnek. Ezzel azért is lenne fontos időben foglalkozni, mert egy mai átlagos pályaválasztás előtt álló kamasz nagy ívben szarik a jövőre meg az iskolára meg a tanárokra és ez valamennyire érthető is, hiszen a hormonja vezérlik már ebben a korszakában.
De azért több olyan dolgot is írtál, ami nem más, mint sztereotípia. Saját magam és a gyermekeim által szerzett tapasztalatok alapján mondhatom, hogy:
- "Volt értelme tanulnom? Nem": Többször rácáfolt már az élet, hogy haszontalannak vélt ismeretek idővel hasznos információkká válnak. Önmagában a C64 POKE kódjaira biztos nem lesz szükséged (DOS parancsok még mindíg jól jönnek :), de megtaníthattak egyfajta következetes, logikus gondolkodásmódra. Mindegy, hogy BASIC,DOS,PASCAL,C,JAVA,PHP... a lényeg, hogy a szinapszisok, meg a neuronok dolgozzanak.
- "Wordpress,PowerPoint...": Tudnék regényt írni arról, hogy miért Microsoft programok- szerverek használatát tanítják az iskolákban, miért kínlódnak pl. a könyvelők Java alapú instabil szörnyűségekkel, de nem szeretnék, mert it is pont a lényegre világítsz rá! Nem 1-1 program használatát kellene hónapokig (évekig) tanítani, főleg nem olyan tanároknak, akik az adott programot igazából maguk se ismerik, csak egy rég elavult tankönyvből tanult példákat adnak fel a diákoknak! Magát az elvet, a logikát kéne a lehető legfrissebb, eszközökkel/programokkal szemléltetve bemutatni. Sajnos az a tapasztalatom, hogy az átlagos okostelefon/tablet/számítógép felhasználók többsége nincs tisztában azzal, hogy mi történik, amikor "megnyomja a Power gombot", bedugja a töltőt, vagy beírja egy weboldal URL-jét.
- " Cserében viszont ronthatja a gyerek egészségét (szem, gerinc, stb.)": Megint sztereotíp elavult hozzáállás, általánosítás. A katódsugárcsöves monitorok kihalásával együtt megszűnt a kijelzők szemrongáló mivolta. Maximum a mereven egy pontra figyelés jöhet szóba, mint kockázati tényező, de akkor mondhatnánk, hogy könyvet olvasni is egészségtelen!? Gerinc probléma: asztali PC-nél szinte kiküszöbölhetetlen, de ma már a tabletek, telefonok laptopok korát éljük. Fekve, hátradőlve, fejen állva is lehet netezni.
-"Nem lenne jobb megvárni a gyerek 8-10 éves korát": Határozottan nem! Miért kéne? Mondok pár példát. Munkám miatt gyakran ülök le a gép elé, persze a gyerekeket érdekli minden, amin gombok vannak, hát engedtem nekik, hadd piszkálják. 4-5 éves volt a nagyobbik fiam, amikor rájött, hogy a LEGO dobozon levő számokat lenyomkodva bejöttek videók az összerakásról. Ez alapján igen komoly építményeket tudott már akkor összehozni. De a Google képkeresőjének segítségével építette meg pl az Eifel Tornyot. Kisebbik fiam nagy állatbarát, ő rengeteg állatos fotót-videót nézett egy időben (nem volt elég az évi két állatkerti túra). Persze ő is már 4 évesen bepötyögte a szavakat, ami érdekelte. De említhetnék a Manó Angoltól kezdve a Synthezia nevű zongorás programig egy tucat olyan készségfejlesztő alkalmazást, ami SZERINTEM hasznukra válik majd a jövőben.
És ajánlom minden szülőnek, ha lehetősége van a gyereknek foglalkoznia LOGO nyelvvel, ne hagyja ki a lehetőséget! Nem csak leendő programozóknak való, sőt!
(Abba sem mennék bele, hogy az idézett cikkekről mi a véleményem, hiszen itt is pontosan az informatika erejéről van szó. Nem feltétlenül kell hitelesnek tekinteni egy írást, mert egy jól megszerkesztett weboldalon publikálta "valaki".)
De azért több olyan dolgot is írtál, ami nem más, mint sztereotípia. Saját magam és a gyermekeim által szerzett tapasztalatok alapján mondhatom, hogy:
- "Volt értelme tanulnom? Nem": Többször rácáfolt már az élet, hogy haszontalannak vélt ismeretek idővel hasznos információkká válnak. Önmagában a C64 POKE kódjaira biztos nem lesz szükséged (DOS parancsok még mindíg jól jönnek :), de megtaníthattak egyfajta következetes, logikus gondolkodásmódra. Mindegy, hogy BASIC,DOS,PASCAL,C,JAVA,PHP... a lényeg, hogy a szinapszisok, meg a neuronok dolgozzanak.
- "Wordpress,PowerPoint...": Tudnék regényt írni arról, hogy miért Microsoft programok- szerverek használatát tanítják az iskolákban, miért kínlódnak pl. a könyvelők Java alapú instabil szörnyűségekkel, de nem szeretnék, mert it is pont a lényegre világítsz rá! Nem 1-1 program használatát kellene hónapokig (évekig) tanítani, főleg nem olyan tanároknak, akik az adott programot igazából maguk se ismerik, csak egy rég elavult tankönyvből tanult példákat adnak fel a diákoknak! Magát az elvet, a logikát kéne a lehető legfrissebb, eszközökkel/programokkal szemléltetve bemutatni. Sajnos az a tapasztalatom, hogy az átlagos okostelefon/tablet/számítógép felhasználók többsége nincs tisztában azzal, hogy mi történik, amikor "megnyomja a Power gombot", bedugja a töltőt, vagy beírja egy weboldal URL-jét.
- " Cserében viszont ronthatja a gyerek egészségét (szem, gerinc, stb.)": Megint sztereotíp elavult hozzáállás, általánosítás. A katódsugárcsöves monitorok kihalásával együtt megszűnt a kijelzők szemrongáló mivolta. Maximum a mereven egy pontra figyelés jöhet szóba, mint kockázati tényező, de akkor mondhatnánk, hogy könyvet olvasni is egészségtelen!? Gerinc probléma: asztali PC-nél szinte kiküszöbölhetetlen, de ma már a tabletek, telefonok laptopok korát éljük. Fekve, hátradőlve, fejen állva is lehet netezni.
-"Nem lenne jobb megvárni a gyerek 8-10 éves korát": Határozottan nem! Miért kéne? Mondok pár példát. Munkám miatt gyakran ülök le a gép elé, persze a gyerekeket érdekli minden, amin gombok vannak, hát engedtem nekik, hadd piszkálják. 4-5 éves volt a nagyobbik fiam, amikor rájött, hogy a LEGO dobozon levő számokat lenyomkodva bejöttek videók az összerakásról. Ez alapján igen komoly építményeket tudott már akkor összehozni. De a Google képkeresőjének segítségével építette meg pl az Eifel Tornyot. Kisebbik fiam nagy állatbarát, ő rengeteg állatos fotót-videót nézett egy időben (nem volt elég az évi két állatkerti túra). Persze ő is már 4 évesen bepötyögte a szavakat, ami érdekelte. De említhetnék a Manó Angoltól kezdve a Synthezia nevű zongorás programig egy tucat olyan készségfejlesztő alkalmazást, ami SZERINTEM hasznukra válik majd a jövőben.
És ajánlom minden szülőnek, ha lehetősége van a gyereknek foglalkoznia LOGO nyelvvel, ne hagyja ki a lehetőséget! Nem csak leendő programozóknak való, sőt!
(Abba sem mennék bele, hogy az idézett cikkekről mi a véleményem, hiszen itt is pontosan az informatika erejéről van szó. Nem feltétlenül kell hitelesnek tekinteni egy írást, mert egy jól megszerkesztett weboldalon publikálta "valaki".)