Magyarország sokkal rosszabbul teljesít
Az elmúlt négy évben a környékünkön mindenki nagyon durván otthagyott minket. Sokkal kevésbé növekedtünk, mint az uniós átlag, vagy bármelyik szomszédunk. Miközben hozzánk képest ott tényleg voltak megszorítások is.
Ha kiviszi a pénzt, árt a gazdaságnak - ellensúlyozván az élénkítő hatást.
A pénzre viszont szükség van, tehát azt pótolni kell -> negatív hatás, de szerintem nem is ez a lényeges kérdés.
Ha már felhoztad a matekot: Nagyon is kedvelem a matematikát és nagyon hiányolom a magas matematika gyakorlati alkalmazását a közgazdaságtan oktatásában (ha jelen is van, csak magasabb szinten. Ha tévedek, szívesen várom azon Bsc végzettségű közgazdászok jelentkezését, akik foglalkoztak sokszereplős, sokváltozós gazdasági modellek nemlinearizált megoldásaival)
Hogy mennyire forgatták vissza a válság előtt, ez nehéz kérdés. Úgy érzem kevés vagyok ezen érzésem megvédésére, de úgy gondolom, hogy nagyon sok esetben (sokszor állami támogatással megspékelve), ezek a visszaforgatások és hitelezések olyan multinacionális cégekhez kerültek, amelyeken keresztül kifolyt a pénz.
Az adók csak ürügy a bankoknak, hiszen így is áthárították annak költségeit ügyfeleikre.
Félreérthetően fogalmaztam a multik kimenetelét illetően. Ezt azokhoz intéztem, aki attól félnek (találkoztam ilyen emberekkel), hogy ha bármiféle megszorítás éri a multikat, a termékeikkel együtt vonulnak ki, mintegy pluszba bojkottálva az országot.
Hogy pontosítsam: Azok a multik, melyeknek tevékenységi körét hazai vállalkozás/vállalkozások nem tudják ellátni, vagy a kutatási területeken, képzésben komoly potenciállal bírnak, nagyon nagy hasznot hoznak az országnak (nem csak anyagi). Számukra kell vonzóvá tenni az országot. Ide tartozhat a Nokia, Mercedes, stb.
Az olyan multinacionális vállalatok, amik többszörösen visszaélnek az adókedvezménnyel, és tevékenységi körük kiváltható lenne kis- és közé vállalkozásokkal, arra nem biztos, hogy szükség van. Ebbe a kategóriába tipikusan a nagy bevásárlóközpontok tartoznak, amik gyakran visszaélnek méretükkel/pozíciójukkal. Több esetben jogi kiskapukat kihasználva az állami adókedvezményeket (névváltoztatás, tulajdonosváltás, stb) újra igényelhetik annak lejártakor (5-10 évente). Közismert (nem eléggé sajnos) ezen cégek hazai nagykereskedőkkel állított hátrányos feltételei.
Egy ilyen nagy cég esetében az adózási trükkök miatt nem is maga a cég jelenti a gazdasági potenciált, hanem az azt kiszolgáló (pl. szállító) kis- és középvállalkozások.
A logisztikai és átszervezési feladatokon túl komolyabb problémát nem okoznának ennek a szektornak, ha a nagy bevásárlóközpontok helyett, kisebb boltokba szállítanának.
Természetesen nem azt mondom, hogy nem kényelmes és praktikus egy ilyen bevásárlóközpont, de erősen megkérdőjelezem, hogy lassan mindenhol mindegyik ott van, ráadásul egymás mellett. (tudom, verseny, nagyobb választék, árverseny, alacsonyabb árak, stb. -> nem ez a lényeges szempont szerintem)
Elszámolható reklámköltség azt jelenti, hogy egy cég dönthet úgy, hogy a profitját vagy nyereségét "csökkenti" - mármint azt a részét ami után adóznia kéne - úgy, hogy ebből reklámköltségeket von le. Ezzel kis cég nem nagyon tud élni, hiszen annak nincs akkora forgalma, hogy komoly profitot tegyen cég. Egy nagy multinacionális vállalat esetében ez az összeg viszont már igen jelentős.
Se jogász, se közgazdász nem vagyok. Tudom, hogy van ilyen, de hogy pontosan hány százalék, milyen feltételekkel azt nem tudom.