Batman, Szupermen, Thor és társai vajon milyen szerepet játszanak a világban folyó eseményekben és a globális elhitetésben? Miért hasonlítanak a klasszikus mitológiából ismert történetek a Bibliára? Mi köze lehet mindennek az utolsó időkhöz?
tudom, hogy csak részben vág ide, de azt hiszem a kövezkező csoportosítás rávilágít pár dologra.
spiritualitáson belül két nagy csoportot kell elkülőníteni a spiritualitáshoz való hozzáállást illetően:
Exotéria (exoterikus hozzáállás) = vallásosság, egyházas vallás
kulcsszavak: exo=külső, külső tan
legfőbb jellemzők:
1. az istent (a végső valóságot) kívülre helyezi az emberből. (megváltást kint keresi, kint fogod megtalálni azt az istent aki megadja a kegyelmet és téged kihúz a slamasztikából és mennybe helyez.)
erre épül az intézményrendszere is, kellenek közvetítők az isten felé, előírások, hogy mit csinálj annak érdekében, hogy az isten megbocsásson, stb.
2. tanának, valóságnak leginkább intellektuális keresése, és elhívés-követés kérdése.
(fogsz egy szent könyvet, elolvasod és próbálod aggyal megérteni, hogy igaz-e. pl élte-e jézus krisztus, vagy nem élt? tényleg járt-e a vízen, vagy nem?)
elhiszem azoknak akiken látom, hogy hisznek és jó emberek, és követem azokat az embereket és elhiszem a tant. (egy fejlettebb ember meg is tudja magának intellektuálisan racionalizálni, hogy az miért igaz.)
3. előadásokon, prédikációkon megy az átadás, vagy rítusokon és szertartásokon át.
(templomba jársz, prédikációkon veszel részt.)
4. nyílt, hivatalos valóságot képező spiritualitás, a kultúra által hivatalosan (társadalmi rendszerbe illeszkedik) elfogadott mítosz.
5. hierarchikusan szervezett egyház szolgáltatása a tömegeknek (személytelen, tömegekhez szóló)
6. térítőket toboroz, és ha tényleg „vérbeli” vallásról/egyházról van szó, ellenséges más spiritualitásokkal szemben, néha agressziót is alkalmaz. (keresztes hadjárat, szélsőséges arabok robbantgatják egymást és mást a vallás nevében)
téves hitűnek tartja a más hitűt (övé az egyedüli helyes hit)
7. szervezetileg választott képviselők vannak.
8. végcél az élet utáni mennybejutás, ami ebben az életben nem lehetséges. Mennybejutásért tenni kell, az előírt erkölcsi szabályok szerint kell élni, és ennek sorozatos áthágása a pokolra jutatt.
9. isten a lét forrása, a teremtő kívül van az embertől elszakadtan, és onnan jutalmaz vagy büntet. Az ember eredendő természete a bűnösség, kivéve egy embert a prófétát. Mi nem lehetünk olyanok, mint isten és a prófétája, a legjobba mit tehetünk, ha jól viselkedünk és a mennybe jutunk.
Ezotéria ( ezoterikus hozzáállás) = misztika, misztikus, meditatív
kulcsszavak: ezo= belső, belső tan
legfőbb jellemzők:
1. az isten (végső valóság) benned van, a lelked mélyében. Úgy tudsz megváltódni, ha befelé fordulsz, és saját élményszerűen tapasztalod meg ezt.
2. ne kövess, ne higgy, hanem belső saját élményű módon értsd meg a tanokat. Adok neked gyakorlatokat, adok neked hozzátartozó elméletet ami a gyakorlást segíti. Éld át, és ha átéled érteni fogod.
Szellemi vezetőnek nem az a szerepe, hogy intellektuális tudást adjon amit el kell higgyél és követned kell azt, hanem az a dolga, hogy saját élményed vezessen téged (mint tanítványt).
3. végső valóság megtapasztalásához meditációs, kontemplációs gyakorlatokon megy át az út. (meditáló ember vagy)
4. hagyományosan titokban tartott (nem nyílt), nem a hivatalos közvalóság, és általában a vallásosság üldözte, és eretneknek tartotta a gyakorlóit.
5. mester körüli szűk tanítványi kör (személyes tanítás)
6. nem térít, inkább szűr. (egy mester megszűri kit fogad el tanítványának, a felkészülteket engedi be a körbe). Békés más spiritualitások felé.
7. szellemi vezető, személyes tanítást és beavatást kap egy mestertől (tanító-tanított láncolatán át megy a beavatás)
8. a tan felismerése, a megvilágosodás a gyakorlatok által lehetséges, ahol a mester biztosítja, hogy te végighaladj az úton és ne térülj el ezer lehetséges módon.
9. végcél a megvilágosodás, felébredés mely minden ember számára elérhető, és az ember alapvető természete nem a bűn, hanem a felébredettség, megvilágosodás (minden ember potenciálja)
isteni tudatállapot, végső valóság, teremtő, a lét forrása az emberben is megvan, kívül is és mindenhol. Ember számára felismerni önmagán belül lehetséges, és akkor ismeri fel egyben azt is hogyan van meg mindenütt.
spiritualitáson belül két nagy csoportot kell elkülőníteni a spiritualitáshoz való hozzáállást illetően:
Exotéria (exoterikus hozzáállás) = vallásosság, egyházas vallás
kulcsszavak: exo=külső, külső tan
legfőbb jellemzők:
1. az istent (a végső valóságot) kívülre helyezi az emberből. (megváltást kint keresi, kint fogod megtalálni azt az istent aki megadja a kegyelmet és téged kihúz a slamasztikából és mennybe helyez.)
erre épül az intézményrendszere is, kellenek közvetítők az isten felé, előírások, hogy mit csinálj annak érdekében, hogy az isten megbocsásson, stb.
2. tanának, valóságnak leginkább intellektuális keresése, és elhívés-követés kérdése.
(fogsz egy szent könyvet, elolvasod és próbálod aggyal megérteni, hogy igaz-e. pl élte-e jézus krisztus, vagy nem élt? tényleg járt-e a vízen, vagy nem?)
elhiszem azoknak akiken látom, hogy hisznek és jó emberek, és követem azokat az embereket és elhiszem a tant. (egy fejlettebb ember meg is tudja magának intellektuálisan racionalizálni, hogy az miért igaz.)
3. előadásokon, prédikációkon megy az átadás, vagy rítusokon és szertartásokon át.
(templomba jársz, prédikációkon veszel részt.)
4. nyílt, hivatalos valóságot képező spiritualitás, a kultúra által hivatalosan (társadalmi rendszerbe illeszkedik) elfogadott mítosz.
5. hierarchikusan szervezett egyház szolgáltatása a tömegeknek (személytelen, tömegekhez szóló)
6. térítőket toboroz, és ha tényleg „vérbeli” vallásról/egyházról van szó, ellenséges más spiritualitásokkal szemben, néha agressziót is alkalmaz. (keresztes hadjárat, szélsőséges arabok robbantgatják egymást és mást a vallás nevében)
téves hitűnek tartja a más hitűt (övé az egyedüli helyes hit)
7. szervezetileg választott képviselők vannak.
8. végcél az élet utáni mennybejutás, ami ebben az életben nem lehetséges. Mennybejutásért tenni kell, az előírt erkölcsi szabályok szerint kell élni, és ennek sorozatos áthágása a pokolra jutatt.
9. isten a lét forrása, a teremtő kívül van az embertől elszakadtan, és onnan jutalmaz vagy büntet. Az ember eredendő természete a bűnösség, kivéve egy embert a prófétát. Mi nem lehetünk olyanok, mint isten és a prófétája, a legjobba mit tehetünk, ha jól viselkedünk és a mennybe jutunk.
Ezotéria ( ezoterikus hozzáállás) = misztika, misztikus, meditatív
kulcsszavak: ezo= belső, belső tan
legfőbb jellemzők:
1. az isten (végső valóság) benned van, a lelked mélyében. Úgy tudsz megváltódni, ha befelé fordulsz, és saját élményszerűen tapasztalod meg ezt.
2. ne kövess, ne higgy, hanem belső saját élményű módon értsd meg a tanokat. Adok neked gyakorlatokat, adok neked hozzátartozó elméletet ami a gyakorlást segíti. Éld át, és ha átéled érteni fogod.
Szellemi vezetőnek nem az a szerepe, hogy intellektuális tudást adjon amit el kell higgyél és követned kell azt, hanem az a dolga, hogy saját élményed vezessen téged (mint tanítványt).
3. végső valóság megtapasztalásához meditációs, kontemplációs gyakorlatokon megy át az út. (meditáló ember vagy)
4. hagyományosan titokban tartott (nem nyílt), nem a hivatalos közvalóság, és általában a vallásosság üldözte, és eretneknek tartotta a gyakorlóit.
5. mester körüli szűk tanítványi kör (személyes tanítás)
6. nem térít, inkább szűr. (egy mester megszűri kit fogad el tanítványának, a felkészülteket engedi be a körbe). Békés más spiritualitások felé.
7. szellemi vezető, személyes tanítást és beavatást kap egy mestertől (tanító-tanított láncolatán át megy a beavatás)
8. a tan felismerése, a megvilágosodás a gyakorlatok által lehetséges, ahol a mester biztosítja, hogy te végighaladj az úton és ne térülj el ezer lehetséges módon.
9. végcél a megvilágosodás, felébredés mely minden ember számára elérhető, és az ember alapvető természete nem a bűn, hanem a felébredettség, megvilágosodás (minden ember potenciálja)
isteni tudatállapot, végső valóság, teremtő, a lét forrása az emberben is megvan, kívül is és mindenhol. Ember számára felismerni önmagán belül lehetséges, és akkor ismeri fel egyben azt is hogyan van meg mindenütt.