![](http://www.ize.hu/_files/pictures/55/55758.jpg)
Miközben idehaza hivatalosan és szakmai megfontolásból is csak a fanyalgásig jut el a magyar energetika, Németországban július 7-én egy ideig a teljes országos energiaigény 40 (!) százalékát a minimális fenntartási és üzemeltetési költségű szolárcellákból állították elő. Az új rekord: 23,9 GW, ami majdnem 12 paksi atomerőmű teljesítményének felel meg.
"Ha villanyautókkal akarunk autózni, az nagyszerű dolog lenne.
Tiszta lenne a városi levegő, csökkenne az energiafelhasználás...
Ha már eldöntöttük, hogy villanyautókat akarunk/és csinálunk,
akkor célszerű JÓL csinálni. "
"villanyautókkal autózni...akkor célszerű JÓL csinálni"
Anno amikor a debreceni busz kóórszerüsítést megcsinálták,
(a "korszerű" Volvó buszokkal) akkor rájöttem,
hogy semmi korszerű nincs ezekben a buszokban.
Ilyen buszokat a magyarok is csinálhattak volna - minden probléma nélkül.
(alacsonypadló? - nagy dolog...)
Sőt még jobbat is tud a magyar - ha hagyják!
(tehát az, hogy ezt a kommersz átlagszinvonalu buszt
nem magyar tulajdonú cégek tervezték ÉS építették,
az szerintem a hazaárulás egy minősített esete!
Na meg az is, akik megvették - Mr. 20millió...)
De nézzük csak milyennek is kellene lennie - szerintem -
egy valóban korszerűnek mondható helyijáratú(!)busznak?
Alacsonypadlós persze, de szerintem nem ez az egyetlen
- és legfontosabb! - paramétere a korszerűséget illetően.
Hanem inkább először is: energiatakarékos.
Nem egy 200-akárhány Le-s motor van benne,
hanem egy nagyobbacska személyautó motorja.
Hogy az nem elég? ("a hülyéknek nem is..")
Bőven elég az ahhoz, hogy max. 50km/ó sebességgel haladjon.
(tipikus sebességük 25-40km/ó! - mértem!)
Persze ilyenkor jön azzal "a hülye", hogy
a gyorsítás nagy energia/nyomaték többletigénye miatt kell bele
az a nagy (környezetpusztító/energiazabáló, többszáz lóerős) motor.
Na kérem, itt jön az első korszerűsítési lehetőség!
Egy (vagy több??) energiatároló egységet kell elhelyezni a járműben
amelyben felhalmozódik a fékezési és az üresjárati energia.
(buszmegálló/közl. lámpa = 1,5-2perc!)
Ebből a fékezési- és "holtidő" energiatároló egységből nyert energiával
kell gyorsítani induláskor a buszt.
Jelen technológiai fejlettségünkön az energiatároló egységnek
a lendkerék vagy a szuperkondenzátor jöhet szóba - technikailag!
De ha a gazdaságosságot is belevesszük a képletbe,
akkor kizárólag a lendkerekes energiatárolás az optimális.
Persze nem az '50-es évek, Oerlikon színvonalán
(3 tonnás acél lendkerék, vill. motoros hajtás, motor-generátor a lendkeréken,
összhatásfok 30-35%!, lásd. Google a barátod...),
hanem a mai technológiai színvonalon: kompozit-anyagú lendkerékkel...
(ötödannyi súly, négyszerannyi energiatárolás!)
Ha ehhez még azt is hozzávesszük, hogy a kompozit-lendkerékből
csak induláskor kell (érdemes...) energiát kivenni,
akkor belátható, hogy a szükséges kompozit-lendkerék
mérete, tömege és "többletköltsége" tényleg elenyésző
a több évtizedes élettartama alatt hozott megtakarításhoz képest...!
(és úgy gyorsul mint egy trolibusz!)
(persze a "Standard Oil" nem örülne
a 8 literes BUSZ! fogyasztásnak a huszon-valahány liter helyett...)
Másodszor: (valóban korszerűnek mondható helyijáratú(!)busz)
Fedélzeti elektronika - a 2000-es évek színvonalán!
Ez szerintem azt kell jelentse - a 2000-es évek szinvonalán! -, hogy
a fedélzeti számítógép (többszörözött, nagymegbízhatóságu, ipari sz.g.!)
minden üzemi adatot loggol, és a program MI-ja
a legoptimálisabb működésben tartja a busz üzemét.
(tehát nem csak a motor, légkondi stb. mint ma...)
Vagyis a fedélzeti számítógép programja
a korábbi tapasztalatokat összevetve a pillanatnyi külső/belső adatokkal
(GPS, központtól kapott forgalmi helyzet, terhelés, útirány...!)
beavatkozik ahol szabad és gyorsabban-lassabban üzenetet küld
a buszvezetőnek a vezetőállásban lévő monitorra.
(plusz a megállókban elküldi a központnak
az üzemállapot/történet backup frissítést - fekete doboz...)
Harmadszor: (valóban korszerűnek mondható helyijáratú(!) busz)
A Frankfurti módszer.
Anno olvastam, hogy a '90-es években Frankfurt-ban
kipróbálták - sikerrel! - azt a buszvezénylési módszert,
hogy a helyijáratu buszok nem a primitív körbe-körbe módon jártak,
hanem egy központi számítógép által megadott útvonalon.
Ez technikailag úgy történt, hogy
a buszmegállókban a kedves utas az elektronikus bérlettel
(induktív kapcsolódással) aktiválta a célállomás-megjelölő panelt.
Ezután a térkép azon részét megérintette ahová utazni akar.
Ekkor egy üzenet ment ki a buszmegállóból (rádióadón-napelem!)
a központi számítógépnek, ami kiszámolta
melyik busznak legoptimálisabb oda érkeznie,
és ezt az utasítást ki is küldte annak a busznak,
ami megjelent a buszvezető monitorján. (plusz GPS segítség/felügyelet...)
A végeredmény:
- senkinek sem kellet max. 5 percnél többet várni sehol a buszra,
- sosem volt tömegnyomor a buszon,
- és ugyanannyi idő alatt célhoz ért mindenki mint korábban.
(mint amikor a buszok, a primitív körbe-körbe módon jártak...)
De így ugyanazt a teljesítményt kevesebb busszal
és kevesebb energiafelhasználással érték el!
(akkori, hagyományos buszokkal...)
És ebben a fenti három, valóban korszerűnek mondható,
helyijáratu(!) busz technikában semmi "NASA-technika" nincs!
Ezt itthon, saját erőből is meg lehet(-ne) csinálni (itt a profit!),
ennek megvalósításához van elég (kihasználatlan!) nagytudásu, ötletes szakember.
(gépipari, elektromos/elektronikus, számítástechnikai, programozói szaki)
Csak két dolog nincs hozzá:
magyar befektetői tőke és (főleg!)
ENGEDÉLY a nyugati elnyomóinktól...!
Anno Magyarország mindent elő tudott állítani:
a szentgotthárdi kaszagyártól a Mikroelektronikai vállalatig (Pille!)
mindent meg tudtunk csinálni - pedig sok szemét komcsi szk. fékezett!...
(Dutra traktor!, Dömper (kevésből sokra..!), Csepel tgk, Balaton kombájn,
Pannónia (P10-P21), Danivia, Berva, Tünde, Dongó, Ikarus,
Rába-MAN katonai teherautó, olajkályha, Lehel hűtő, alapanyagok!
BHG-BRG magnó, Orion-Videoton tv-k; a világon az elsők között
készült el Csepelen a saját fejlesztésű! NC és CNC gép! )
stb. stb. stb. (minden, minden ami kellhet .. !)
(minőségi/modernségi kifogást - ha volt..- nem fogadok el:
nem a mérnökökön múlott... fejétől bűzlik a hal...)
:-(
(Az igazi Magyar ember megmutatja mit tud - ha hagyják!...
lásd pl.: Masat - Magyar készítésű mini műhold.
Egyszerre ment fel a lengyel, és a Spanyol mini műholdakkal:
a lengyel be sem indult, a Spanyol meg rövid idő után megszűnt működni.
A Masat - Magyar(!) készítésű mini műhold nemcsak, hogy hibátlanul müködött,
hanem többszörösen túlteljesítette az előírt működési időt úgy, hogy
közben sokkal több és többféle! mérést végzett,
mint az a másik kettő.. izé.. :-/ végzett vóna, ha működtek vóna... :-)
... na, ETTŐL FÉLNEK ... !)
Ma meg, már csak gomb nyomogatásra alkalmas a magyar szakember... :-(
(suzuki, opel, audi, mercedes, stb.)
Tudtátok, hogy egy sikeres/keresett piaci termék profitjának
80%-a a termék szabadalmi-jog tulajdonosáé, és
20%-a a gyártóé... (kínai, magyar melós!)
Tudtátok, hogy egy átlag kínai munkás
kb. 3000 jüant keres havonta, ami kb. 100eFt...
(itt van Kín-a..? ezért jönnek ide sorban a "stratégiai cégek"?...!)
Kossuth rádió, reggel, riport Orbán Viktor miniszterelnökkel:
"riporter:
... ehhez az kell, hogy a bérek folyamatosan emelkedjenek.
O.V.:
Nem, szerintem ha valaki többet dolgozik, akkor többet is fog keresni."
Hmm...
1., Hogy dolgozzon többet a szerencsétlen melós, a mindennapi(!...) 10-12óra mellett??
2., Ha meg rájön valami trükkre/módszerre amivel többet tud termelni,
akkor nem többet fog keresni, hanem felemelik a normát... !
Vagyis minimálbéres rabszolgaságra vagyunk ítélve.
:-(
(egyébként a szavazólapon azt ikszelném be, hogy: EGYIK SEM!
de azért pontosan tudom, hogy milyen kéne...!)
Na, szebb jövőt - mint ami kinéz!...