"mindez egybegyúrva kezeli az irányítófelületeket az ember helyett"
nem így van. ha nagyon lebutítjuk hétköznapira, ez a robotpilóta. tételesen pedig sem a rádiómagasságmérő, sem a giroszkóp nem kezeli a kormányfelületeket.
a lényeg, hogy lehet bármilyen számítógép benne, nincs benne egy "oldd meg" gomb amitől a számítógépek kihúznak a szarból. ugyanúgy a pilóta kezeli a gépet, még ha fly-by-wire is, lehet hogy nem kell ugyan azt az erőt átvinnie mintha 1:1-ben húzná a köteleket, de ehhez speciel pont nem kell számítógép, teljesen mechanikusan is megoldható.
mondjuk az tény hogy legtöbbször egyszerűbb a pilóta élete a számítógépekkel
hint: a fly-by-wire technológia nem azért van mert kényelmesebb vezetni a gépet tőle, hanem mert karbantartásban, élettartamban és tömegben is kedvezőbb az acélköteles megoldásnál. nyilván erőt nem kell kifejteni az irányításhoz, de ez sokkal inkább a rendszer fogyatékossága, mivel nagyon nehéz visszacsatolást adni a pilótának. ha hiszed ha nem, műterhelésekkel próbálják ezt az érzetet visszaadni, hogy erőt kelljen kifejteni, kvázi érezze a pilóta hogy mit csinál, de ez sem direkt visszacsatolás. simán megtörténhet hogy kritikus helyzetben a pilóta kitéríti az oldalkormányt teljes szélső helyzetbe, de nem érzi mi történik hiszen csak elektronok szaladgálnak egy vezetékben, miközben olyan terhelést kap az oldalkormány, hogy leszakad. na emiatt van védelmi mechanizmus beépítve a fly-by-wire gépekben, mert az egyes számítógépek tudni fogják hogy adott sebesség, állásszög, dőlésszög, magasság, stb. mellett mennyire lehet kitéríteni azt a bizonyos kormányfelületet maximálisan hogy még ne szakadjon le. beléphetsz tökig az oldalkormánynak, de bizonyos sebesség felett már csak 60%-ban tér majd ki. igen, lekorlátoz a gép, de egy köteles vezérlésnél is lehetetlen lenne jobban kitéríteni, pusztán azért mert akkora erővel kéne taposni ami lehetetlen.
de ettől még a gép nem vezeti magát a pilóta helyett.
hint#2: a videóban is látható 767-es nem fly-by-wire rendszerű
nem így van. ha nagyon lebutítjuk hétköznapira, ez a robotpilóta. tételesen pedig sem a rádiómagasságmérő, sem a giroszkóp nem kezeli a kormányfelületeket.
a lényeg, hogy lehet bármilyen számítógép benne, nincs benne egy "oldd meg" gomb amitől a számítógépek kihúznak a szarból. ugyanúgy a pilóta kezeli a gépet, még ha fly-by-wire is, lehet hogy nem kell ugyan azt az erőt átvinnie mintha 1:1-ben húzná a köteleket, de ehhez speciel pont nem kell számítógép, teljesen mechanikusan is megoldható.
mondjuk az tény hogy legtöbbször egyszerűbb a pilóta élete a számítógépekkel
hint: a fly-by-wire technológia nem azért van mert kényelmesebb vezetni a gépet tőle, hanem mert karbantartásban, élettartamban és tömegben is kedvezőbb az acélköteles megoldásnál. nyilván erőt nem kell kifejteni az irányításhoz, de ez sokkal inkább a rendszer fogyatékossága, mivel nagyon nehéz visszacsatolást adni a pilótának. ha hiszed ha nem, műterhelésekkel próbálják ezt az érzetet visszaadni, hogy erőt kelljen kifejteni, kvázi érezze a pilóta hogy mit csinál, de ez sem direkt visszacsatolás. simán megtörténhet hogy kritikus helyzetben a pilóta kitéríti az oldalkormányt teljes szélső helyzetbe, de nem érzi mi történik hiszen csak elektronok szaladgálnak egy vezetékben, miközben olyan terhelést kap az oldalkormány, hogy leszakad. na emiatt van védelmi mechanizmus beépítve a fly-by-wire gépekben, mert az egyes számítógépek tudni fogják hogy adott sebesség, állásszög, dőlésszög, magasság, stb. mellett mennyire lehet kitéríteni azt a bizonyos kormányfelületet maximálisan hogy még ne szakadjon le. beléphetsz tökig az oldalkormánynak, de bizonyos sebesség felett már csak 60%-ban tér majd ki. igen, lekorlátoz a gép, de egy köteles vezérlésnél is lehetetlen lenne jobban kitéríteni, pusztán azért mert akkora erővel kéne taposni ami lehetetlen.
de ettől még a gép nem vezeti magát a pilóta helyett.
hint#2: a videóban is látható 767-es nem fly-by-wire rendszerű