
„Az iskola legfőbb célja, hogy egyetlen megdönthetetlen tanulságot verjen a diákba, mégpedig, hogy bármennyit is készüljön, mindig az iskola jóindulatára van utalva. A tananyag spektruma olyan széles, hogy csakis a tanár szándékán múlik, mit és mennyit követel meg belőle...
A magyar oktatás arra nevel bennünket, hogy az ilyen helyzetekben úgy járunk a legjobban, ha lehajtjuk a fejünket, és behódolunk. Mert a tanárnak, a hivatalnak és a rendőrnek mindig igaza van. Ha pedig nincs, akkor majd olyan helyzetet teremt, hogy az legyen”
Egy specializált, egyéni igények mentén kialakított oktatási rendszerben elég lenne 4-6 bevezető osztály az alapvető készségek elsajátítására - írás, olvasás, számolás, absztrakt gondolkodás - majd ezután mindenki szakosodhatna. Így lehet képezni olyan gépészmérnököt, aki hozzá sem tud szólni a hegy keletkezéséhez, és olyan orvost, aki nem ismeri meg az autó akkumulátorát.
A munkavégzésünk miatt így is "speciálbarbárok" vagyunk - igazán csak saját szakterületünkben tudunk elmélyedni, de én azt gondolom, hogy sokkal szerencsésebb legalább az elején kis polihisztorokat nevelni, mint már akkor a specializálódást erőltetni. Szélesebb alapismeretekkel sokkal nagyobb lehetőségeid vannak alkalmazkodni a gyorsan változó világ gyorsan változó kihívásaihoz.