Biztos, hogy az elektromos autóé a jövő?! Avagy Christian Von Koenigsegg „légből” kapott ötlete... :) (Teljesen optimalizált rendszer esetén akár 20000-es fordulatszám, 30%-kal kevesebb fogyasztás, 30%-kal több nyomaték és lóerő, és egyéb nyalánkságok...)
Angol tudás és a belső égésű motor alapfokú szerkezeti ismerete ajánlott... :)
Nem néztem teljesen végig, de elvileg ez a lényeg: az ábra tetején lévő "tojás" alakú tengely működteti a szelepeket, tehát azt, hogy mikor nyissanak/zárjanak az ütemeknek megfelelően (szívás, komprimálás, stb.). Egy ilyen tengely egyszerre több szelepet mozgathat, tehát a képernyő síkjára merőlegesen több ilyen ábrát képzelj el, amit a tojás alakú cucc köt össze. Jó lenne, ha minden szelep pontosan akkor nyitna/zárna, amikor az adott szelep (pontosabban a hengertérben végbemenő folyamat) ezt igényli: ne késsen, ne kapkodjon, stb. Minimális eltérések ugyanis adódhatnak és adódnak is a "szelepek igényei" között. Ezt a "tojásos cucc" nem tudja tökéletesen kezelni, hiszen minden szelepet soronként egyszerre vezérel, így romlik a hatásfok (stb. stb.).
A fejlesztés lényege, hogy a szelepeket lehetne egymástól függetlenül is mozgatni, ami tök jó. Itt tehát nem tengely van (mint az imént), hanem minden szelepnél egy kicsi doboz (=aktuátor, erről szó is esik), ami képes külön-külön mozgatni a szelepeket. Így jobban közelíthető, igazítható motor (kör)folyamataihoz, pillanatnyi "igényeihez": pont akkor nyit/zár, amikor kell adott szelep esetén. A gondolat nem új, a megvalósítás viszont eddig számos nehézségbe ütközött. Képzeld el azt, hogy több ilyen szelepet kell egyszerre egymástól függetlenül, mégis összehangolva mozgatnod sokezres fordulatszám, és pillanatonként változó igények mellett. Ez komoly felszereltséget igényel. Nem véletlen, hogy luxusautóban jelenik meg először... Szóval van az a pénz, amiért tud működni, de részemről nem látom, hogy ez a megoldás elhozná a belsőégésű motorok reneszánszát...
Remélem, így világosabb. Ha túlmagyaráztam, akkor sry.
http://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:4-Stroke-Engine.gif
Nem néztem teljesen végig, de elvileg ez a lényeg: az ábra tetején lévő "tojás" alakú tengely működteti a szelepeket, tehát azt, hogy mikor nyissanak/zárjanak az ütemeknek megfelelően (szívás, komprimálás, stb.). Egy ilyen tengely egyszerre több szelepet mozgathat, tehát a képernyő síkjára merőlegesen több ilyen ábrát képzelj el, amit a tojás alakú cucc köt össze. Jó lenne, ha minden szelep pontosan akkor nyitna/zárna, amikor az adott szelep (pontosabban a hengertérben végbemenő folyamat) ezt igényli: ne késsen, ne kapkodjon, stb. Minimális eltérések ugyanis adódhatnak és adódnak is a "szelepek igényei" között. Ezt a "tojásos cucc" nem tudja tökéletesen kezelni, hiszen minden szelepet soronként egyszerre vezérel, így romlik a hatásfok (stb. stb.).
A fejlesztés lényege, hogy a szelepeket lehetne egymástól függetlenül is mozgatni, ami tök jó. Itt tehát nem tengely van (mint az imént), hanem minden szelepnél egy kicsi doboz (=aktuátor, erről szó is esik), ami képes külön-külön mozgatni a szelepeket. Így jobban közelíthető, igazítható motor (kör)folyamataihoz, pillanatnyi "igényeihez": pont akkor nyit/zár, amikor kell adott szelep esetén. A gondolat nem új, a megvalósítás viszont eddig számos nehézségbe ütközött. Képzeld el azt, hogy több ilyen szelepet kell egyszerre egymástól függetlenül, mégis összehangolva mozgatnod sokezres fordulatszám, és pillanatonként változó igények mellett. Ez komoly felszereltséget igényel. Nem véletlen, hogy luxusautóban jelenik meg először... Szóval van az a pénz, amiért tud működni, de részemről nem látom, hogy ez a megoldás elhozná a belsőégésű motorok reneszánszát...
Remélem, így világosabb. Ha túlmagyaráztam, akkor sry.