Biztos, hogy az elektromos autóé a jövő?! Avagy Christian Von Koenigsegg „légből” kapott ötlete... :) (Teljesen optimalizált rendszer esetén akár 20000-es fordulatszám, 30%-kal kevesebb fogyasztás, 30%-kal több nyomaték és lóerő, és egyéb nyalánkságok...)
Angol tudás és a belső égésű motor alapfokú szerkezeti ismerete ajánlott... :)
Ez hosszú lesz, pedig utálok hosszú kommenteket írni.Szóval a robbanómotorok vezérlését a vezérmű (bütykös) tengely végzi, ami hengerenként minimum 2 modernebb autókban hengerenként 3 vagy 4 szelep ( szívó, kipuffogó) szelepet mozgat egy erős rugó nyomása ellenében. Ezen a tengelyen/tengelyeken, ahogy lentebb írták ovális (tojás) alakú bütykök vannak, melyek forgásuk közben a szelepszárat a megfelelő pillanatban feljebb tolják, majd visszaengedik, ezáltal nyitják illetve zárják a szelepeket.Ezek a bütykök és a szelepszárak rendkívüli igénybevételnek vannak kitéve a a köztük fellépő súrlódás miatt.Ez a súrlódás valamint a szelepek rugó ellenében való mozgatása a motor reljesítményének jelentős részét felemészti. A Koenigseggék által kitalált megpldás (a szelepek pneumatikus mozgatása) ezt töredékére csökkenti és még további előnyökkel is jár pl: a motor jóval kisebb és könnyebb lesz, a szelepeket nem kell olyan magasra emelni, hanem csak az optimálisig és ott tartani (ez bütyköstengellyel nem oldható meg, mert ehhez szögletes bütyök kéne, ami a szelepszárat egyből eltörné) csak addig amig szükséges. Az is megoldható ezáltal, hogy alacsonyabb teljesítményszüksgélet esetén a hengerek egy részét "kikapcsolják" pl egy négyhengeres motornál csak 3vagy 2 henger dolgozna, ezenkívűl, ahogy Koenigsegg elmondja megoldható, hogy fékezéskor a motor kompresszorként dolgozva sürített levegőt pumpájon egy tartályba, melynek energiáját gyorsításkor felhasználhatja. Egyáltalán nem tartom túlzásnak az általa mondott, akár 20 %-os üzemanyagmegtakarítást.
Az elektromos autókról annyit: az elektromotornak sokkal jobb a hatásfoka, az akkumulátorok viszont nehezek, és kurva drágák, feltöltésük időigényes, Nem hiszem, hogy 5-6 éven belül áttörést érhetnének el. A hybridek meg nem jelentenek megoldást. Ezenkívül míg a robbanómotoroknál a hulladékhőt használják az autó fűtésére, elektromosautónál ez is az akkumulátorokat terheli.
Remélem érthető voltam
Az elektromos autókról annyit: az elektromotornak sokkal jobb a hatásfoka, az akkumulátorok viszont nehezek, és kurva drágák, feltöltésük időigényes, Nem hiszem, hogy 5-6 éven belül áttörést érhetnének el. A hybridek meg nem jelentenek megoldást. Ezenkívül míg a robbanómotoroknál a hulladékhőt használják az autó fűtésére, elektromosautónál ez is az akkumulátorokat terheli.
Remélem érthető voltam