Szinte minden környezetvédelmi ötletnek járó díjat megnyert már a Solar Roadways projekt.
Egy idahói házaspár kezdett kísérletezni 2009-ben olyan napelemekkel, amik nagyon ellenállóak, és elbírják a legnehezebb autókat is.
Az ötlet viszonylag egyszerű: ilyen strapabíró napelemekre kellene lecserélni az aszfaltot az utakon - a legnehezebb kamionok is közlekedhetnek rajtuk, 113 tonnát bírnak el - így azok szinte folyton áramot termelhetnének. A napelemekben apró kis lámpákat, ledeket is elhelyeztek és mindegyikben van egy processzor is. Így az utak “felfestései” a zebrák, sávok bármikor gombnyomásra megváltoztathatóak.
ami engem jobban érdekelne:
- mi van, ha olyanok az időjárási körülmények, hogy nem bír elég energiát termelni a ledekhez (pl napokig ködös, borongós)?
- mi van szikrázó napsütésben? Olyankor mennyire látszik a világítás minden szögből?
- pláne mi van esőzés utáni napsütésben, amikor majd csillog az egész útburkolat?
- mi van, ha egy 10 tonnás kamion vészfékezik? Nem mozdulnak el a panelek?
- mi van télen, amikor a víz beszivárog a panelek közé, nem fagy fel az egész cucc?
- előzőhöz: ok, fűtik a cuccot, de arra elegendő lesz a télen megtermelt napenergia?
- mi van ha meghülyül a rendszer és össze-vissza jelek lesznek az utakon?
- mi van, ha valaki meghackeli a rendszert és elkezd mindenféle fényeket kirakni
- mi van ha Vendelék lopják majd a megtermelt áramot vagy úgy általában az egész panelt?
- mi van, ha azt mondom, nálunk még rendes kátyúzásra sincs pénz, nemhogy ilyenre?
de vannak pozitív gondolataim is:
- a panelek a forgalom rezgését / mozgását is hasznosíthatják energiaként
- lehetnek dinamikus fekvőrendőrök, amik egyrészt világítanak, másrészt a mentők/rendőrök stb számára síkba csúsznak
- megszűnhetnének a csatornafedelek, mert az a panelek alatt lennének
- éjszaka / ködben sokkal jobbak lennének a látási viszonyok
- felhasználható arra is, hogy pl egy autópálya paneljei érzékeli, hogy állnak rajta az autók mert torlódás van, akkor azt jó előre jelezni tudná magától is a rendszer
- ugyanígy dinamikusan kijelezhetné az autónak a biztonságos követési távolságot az előtte haladóhoz képest
- az autókba rakható jeladó segítségével tudná azonosítani, milyen nyelven írja ki az esetleges jeleket
- mentők, tűzoltók stb számára: megadják előre az útvonalat (még a segélykéréskor gps kijelöli az optimális utat) és már jó előre megnyitva a rendszer egy köztes sávot nekik, illetve lezárná az útközben lévő kereszteződéseket, nem kellene a kereszteződésben bénázni, hogy a mentő ami éppen jön "valamerről" vajon merre akar majd menni...