Szinte minden környezetvédelmi ötletnek járó díjat megnyert már a Solar Roadways projekt.
Egy idahói házaspár kezdett kísérletezni 2009-ben olyan napelemekkel, amik nagyon ellenállóak, és elbírják a legnehezebb autókat is.
Az ötlet viszonylag egyszerű: ilyen strapabíró napelemekre kellene lecserélni az aszfaltot az utakon - a legnehezebb kamionok is közlekedhetnek rajtuk, 113 tonnát bírnak el - így azok szinte folyton áramot termelhetnének. A napelemekben apró kis lámpákat, ledeket is elhelyeztek és mindegyikben van egy processzor is. Így az utak “felfestései” a zebrák, sávok bármikor gombnyomásra megváltoztathatóak.
Jó ha fűthető akkor elvileg leolvasztja a havat, de 10 centis hóval már nehezen birkózna meg, a félméteresről meg ne is beszéljünk. Meg ha elfedi a hó akkor nem tud áramot termelni az olvasztáshoz. Akkor mi történik, végigmegy rajta a hókotró és végigkarcolja. Esetleg még fel is sózza hogy biztos legyen ami nem biztos hogy hasznos :)
A mentős ötlet nem hülyeség, de az a baj, hogy az útburkolati jeleknek csak harmadlagos szerepe van. Első a lámpa, második a tábla, harmadik az útburkolat. Ráadásul ha a lámpa nincs összehangolva az útburkolattal, akkor lesznek nagy balesetek. De ha összehangolják a lámpát az útburkolattal akkor igazából erre a villogós útburkolatra nincs szükség.
Ellenben mondjuk ez a burkolat kiválthatná a lámpákat, viszont az alapjaiban megváltoztatná a vezetési kultúrát, ami nem nagy baj, csak az átállás veszélyes.
És mivel lényegesen kevesebb lenne rajta a kavics ezért a kavicsfelverődések száma is csökken.
Viszont a szél ráfújja a port, vagy egy földútról rámegy valaki akkor jóval nagyobb mértékben csökken a surlódása ha ez egy sima felület. De ha nem ezt a részt nézzük akkor ahogy a poros felületen áthaladó járművek felkarcolják, apró, szemmel alig látható karcok keletkeznek rajta, viszont forgalomtól függően heteken-hónapokon belül elmattul az egész, emiatt jelentősen csökken a hatásfoka, tehát folyamatos karbantartásra van szükség, ami rengeteg pénzbe kerülne (amit persze abban éreznénk meg hogy 2-3000 Ft lenne egy liter benzin) és folyamatos dugókhoz vezetne.
Nade a súrlódást lehet növelni prizmatikus felülettel, így a por által okozott karcok is elenyészőek lennének, viszont akkor a mélyedésekben ül meg a por, ami megintcsak nem jó.
A lényeg, hogy van nagyon sok előnye, viszont nagyon sok hibalehetőség is, ami az előnyeit sokszor semmissé tudják tenni és így nem marad más mint egy baromi drága "aszfalt" :)