Miért nem jutnak eszedbe a helyi törvények, a helyi rendfenntartók és a mentális állapot akkor, amikor egy dzsihádistáról/zsidóról/cigányról/szomáliai kalózról beszélsz?
A kérdés egyébként közel sem volt ennyire bonyolult, bár tény, lehet így szemlélni. Egy egyszerű "morális", az igazságérzetre és objektivitásra hagyatkozó elvet szerettem volna feszegetni vele.
Az egyéni és tömeges gyilkosságok igen jelentős része önös érdekek, meggyőződésbeli különbségek miatt következik be. Anyagi haszonszerzés végett területért és nyersanyagért folytatott háborúk, vallási fanatizmus, kulturális eltérésekből adódó népirtás, társadalmi feszültségek, politikai hatalomszerzés. Az egyetlen okod, amiért te megölnél valakit, mert az egy harmadik személyt a fentiek közül bármilyen indokkal megölt, az a saját, esetleg szűkebb csoportod meggyőződése. Soha nem lesz ilyen alapon objektivitás az általad elkövetett gyilkosság mögött. Ha te meggyilkolsz valakit azért, mert az szerinted ok nélkül gyilkolt meg valakit, akkor te ugyanazt csinálod, ezzel gyakorlatilag legitimizálva mindennemű önös érdekből bekövetkező gyilkosságot.
Az önérdekből bekövetkező gyilkosságra való hajlamot nem tudod elpusztítani azzal, ha kvázi önérdekből megölöd azt, akiben ez a hajlam szerinted megvan, hiszen ez a tetted egyúttal azt is jelenti, hogy a hajlam benned is megvan.
Céltalan, önérdekű gyilkolással csak a céltalan, önérdekű gyilkolás eszméjét tatod fenn.
A kérdés egyébként közel sem volt ennyire bonyolult, bár tény, lehet így szemlélni. Egy egyszerű "morális", az igazságérzetre és objektivitásra hagyatkozó elvet szerettem volna feszegetni vele.
Az egyéni és tömeges gyilkosságok igen jelentős része önös érdekek, meggyőződésbeli különbségek miatt következik be. Anyagi haszonszerzés végett területért és nyersanyagért folytatott háborúk, vallási fanatizmus, kulturális eltérésekből adódó népirtás, társadalmi feszültségek, politikai hatalomszerzés. Az egyetlen okod, amiért te megölnél valakit, mert az egy harmadik személyt a fentiek közül bármilyen indokkal megölt, az a saját, esetleg szűkebb csoportod meggyőződése. Soha nem lesz ilyen alapon objektivitás az általad elkövetett gyilkosság mögött. Ha te meggyilkolsz valakit azért, mert az szerinted ok nélkül gyilkolt meg valakit, akkor te ugyanazt csinálod, ezzel gyakorlatilag legitimizálva mindennemű önös érdekből bekövetkező gyilkosságot.
Az önérdekből bekövetkező gyilkosságra való hajlamot nem tudod elpusztítani azzal, ha kvázi önérdekből megölöd azt, akiben ez a hajlam szerinted megvan, hiszen ez a tetted egyúttal azt is jelenti, hogy a hajlam benned is megvan.
Céltalan, önérdekű gyilkolással csak a céltalan, önérdekű gyilkolás eszméjét tatod fenn.