
Peter Thiel nemcsak a világ egyik leggazdagabb tech-befektetője, de mellette a technológiai stagnálás legismertebb prófétája is. Hogyan lett repülő autók helyett 140 karakter a jövő? És van-e miben bíznunk, ha mostanában az innovációt az Apple termékei jelentik?
Egyrészt, az fejlődés mértékének megítélése szerintem általánosságban relatív, nem mindegy ugyanis, hogy mi a kiindulási alap. Sokkal nehezebb ma olyan jelentőségű innovációkkal élni, mint pl. a központi fűtés, a vezetékes víz, vagy a lovaskocsi helyett az autó és a vasút.
Másrészt, és ez részben az előbbinek is köszönhető, megváltozott az innováció súlypontja, hiszen manapság az innovációt is elsősorban annak a pénzügyi megtérülése vezérli. A legtöbb innováció ilyen formában viszonylag olcsó, viszonylag gyors, és ezekhez viszonyítva gyorsan és többszörösen megtérül. A nagy léptékű innovációk többsége szűk támogatást élvez, viszont relatíve nagy az erőforrásigénye. A lovaskocsis időszakban egy gőzgéppel működtetett autót otthon is össze lehetett dobni a ház körül talált eszközökből. Egy részecskegyorsítót vagy egy bolygóközi utazásra alkalmas űrjárművet már kicsit nehezebb. Sokkal jobban megéri 8 GB-ről 80 GB-re növelni a telefon tárhelyét. Gyorsan megvan, viszonylag olcsó a kifejlesztése, viszont hatalmas a megtérülés.