„Hülyének néznek?” - Vekerdy Tamás a mai magyar oktatásról
A magyar iskolarendszer arra kíváncsi, hogy mit nem tud a gyerek, a tananyag a döntő, pedig még az eminensek is elfelejtik a bemagolt leckék minimum 70 százalékát - állítja Vekerdy Tamás.
Mélyen tisztelt Vekerdy Úr ezt a kijelentését azért megcsócsálhatta volna néhányszor, mielőtt így belekiáltja a nagyvilágba. Ha így akarom értelmezni, minden iskolarendszer - még a "boldogabb országok" iskolarendszerei is - amely minősíti a tanulók teljesítményét, végsősoron aszerint minősít, hogy mit nem tud/tud a tanuló. Az már csak a jómagyar hurrápesszimizmusnak köszönhető, hogy Vekerdy Úr ebből a "mit nem tud" megközelítést alkalmazta.
A közoktatás alapjaival - széles körű információkat átadó általános iskolai oktatás és szakosító középiskolai rendszer - nincs semmiféle probléma, csak valamiért a modern társadalmi felfogás arra a megtévelyedett útra tévedt, ahol nem lehet kimondani, hogy van gyerek, aki szellemi képességeit tekintve elmaradottabb - kvázi hülye - mert annak akkor sérül a lelki világa és milyen felnőtt lesz belőle, pedig lehet, hogy jó a kézügyessége. Kéremszépen, a magyar oktatási rendszer kiváló lehetőségeket biztosít neki, hogy szakmunkásképzőben kamatoztassa kézügyességét.
A közoktatásnak - főleg általános iskolai szinten, ahol ritka a szakosítás - az az elsődleges feladata, hogy a lehető legszélesebb réteg számára standardizált módon - egységes tantervvel és tananyaggal - biztosítsa az általános és széleskörű tudáshoz való hozzáférést, ezzel a szellemi fejlődést támogatva. Az egyéni készségek és igények szerint kialakított oktatás - az ügyes kezű fát faragjon, az okosnak meg hagyjuk meg a matematikát - közoktatási keretek között nem megvalósítható.
A közoktatás alapjaival - széles körű információkat átadó általános iskolai oktatás és szakosító középiskolai rendszer - nincs semmiféle probléma, csak valamiért a modern társadalmi felfogás arra a megtévelyedett útra tévedt, ahol nem lehet kimondani, hogy van gyerek, aki szellemi képességeit tekintve elmaradottabb - kvázi hülye - mert annak akkor sérül a lelki világa és milyen felnőtt lesz belőle, pedig lehet, hogy jó a kézügyessége. Kéremszépen, a magyar oktatási rendszer kiváló lehetőségeket biztosít neki, hogy szakmunkásképzőben kamatoztassa kézügyességét.
A közoktatásnak - főleg általános iskolai szinten, ahol ritka a szakosítás - az az elsődleges feladata, hogy a lehető legszélesebb réteg számára standardizált módon - egységes tantervvel és tananyaggal - biztosítsa az általános és széleskörű tudáshoz való hozzáférést, ezzel a szellemi fejlődést támogatva. Az egyéni készségek és igények szerint kialakított oktatás - az ügyes kezű fát faragjon, az okosnak meg hagyjuk meg a matematikát - közoktatási keretek között nem megvalósítható.