„Hülyének néznek?” - Vekerdy Tamás a mai magyar oktatásról
A magyar iskolarendszer arra kíváncsi, hogy mit nem tud a gyerek, a tananyag a döntő, pedig még az eminensek is elfelejtik a bemagolt leckék minimum 70 százalékát - állítja Vekerdy Tamás.
A közoktatás az általad mondottakkal ellentétben:
-szinte semmilyen általános műveltséget nem biztosít
-alig látja el olyan szakmai információval a tanulót aminek az hasznát venné
'senki nem tudhatja előre, hogy a tanulónak 15-20 év múlva milyen információ lesz a felesleges. A felesleges információátadás elsősorban akkor szokott előtérbe kerülni, mikor a tanuló az adott információhalmazt nem tudja elsajátítani, és ezért rossz értékelést kap, ami valamilyen formában csökkenti a megbecsülését'
Két dologban is tévedsz.
Az egyik h azt gondolod h az elsajátítás hiánya okozza az információátadás értelmetlenségét. Ez nem így van. A legjobb tanulók akik csillagos ötösre tudnak egy adott anyagrészt azok is pár éven belül elfelejtik azt amit tanultak. Tehát nem a sikertelenség meg hasonlók okozzák azt h fölöslegesen oktatjuk a diákot hanem az h a diákot konkrétan rohadtul nem érdekli amit oktatsz neki mert őt akkor éppen más érdekli.
Másrészt ott tévedsz h azt gondolod h ezeknek a korábban megszerzett /majd elfelejtett/ információknak bármilyen haszna is van később az ember szempontjából. Ugyanis nincs.
Vegyünk egy példát:
-Megtanítod a gyereknek a kovalens kötést.
-Az esetek 98%ában erre az életben nem lesz szüksége és valószínűleg még csak nem is érdekli amit oktatsz. Tehát elfelejti még ha ötösre is vizsgázott belőle.
-Ha mégis szüksége lesz majd rá az életben akkor magától sokkal gyorsabban el fogja sajátítani mivel akkor már lesz motivációja. Akár autodidakta módon is meg tudja tanulni nagyon gyorsan ha van motivációja. Aki kicsit is jártas a pedagógiában az tudja h ha valaki motivált a tanulásban akkor töredék idő alatt képes egy adott információt megtanulni és még csak el sem felejti. Viszont ha nem motivált benne akkor szükségszerűen elfelejti akárhogy magolja be.
Tehát:
-Olyat oktatsz amit elfelejt tehát nincs az az általános műveltség amit te feltételezel.
-Időt energiát és pénzt pazarolsz fölöslegesen csak azért h elmondhasd h 'lehet h majd szüksége lesz rá 15év múlva'.
Ennyi erővel taníthatnánk általános iskolában aszfaltozást meg egy kis kertészkedést plusz egy kis asztalos szakmát picinyke légtechnikát meg ha már ott vagyunk vegyük elő a virágkötészetet a cukrászatot és a fémmegmunkálást is a kereskedelemről és a tőzsdei ismeretekről már nem is beszélve. Mert ezekre pont ugyanannyi esélye van h szüksége lesz rá mint a kovalens kötésre. És pont ugyanolyan arányban is fogja érdekelni a tanulókat.
Éppen ezért a mai oktatási rendszer nem h nem költséghatékony hanem kifejezetten idő energia és pénzpazarló módszer.
A külön képzési terv összeállítása pedig nem feltétlen olyan bonyolult mint amilyennek számodra tűnik.
Csak ki kell magadat ragadnod a berögződött megoldásokból és nem azt kell megpróbálnod megmagyarázni h miért nem sikerülhet hanem mondjuk megoldást kellene keresned rá h hogyan lehet mégis megoldani. És rájössz h igenis meg lehet oldani.
-szinte semmilyen általános műveltséget nem biztosít
-alig látja el olyan szakmai információval a tanulót aminek az hasznát venné
'senki nem tudhatja előre, hogy a tanulónak 15-20 év múlva milyen információ lesz a felesleges. A felesleges információátadás elsősorban akkor szokott előtérbe kerülni, mikor a tanuló az adott információhalmazt nem tudja elsajátítani, és ezért rossz értékelést kap, ami valamilyen formában csökkenti a megbecsülését'
Két dologban is tévedsz.
Az egyik h azt gondolod h az elsajátítás hiánya okozza az információátadás értelmetlenségét. Ez nem így van. A legjobb tanulók akik csillagos ötösre tudnak egy adott anyagrészt azok is pár éven belül elfelejtik azt amit tanultak. Tehát nem a sikertelenség meg hasonlók okozzák azt h fölöslegesen oktatjuk a diákot hanem az h a diákot konkrétan rohadtul nem érdekli amit oktatsz neki mert őt akkor éppen más érdekli.
Másrészt ott tévedsz h azt gondolod h ezeknek a korábban megszerzett /majd elfelejtett/ információknak bármilyen haszna is van később az ember szempontjából. Ugyanis nincs.
Vegyünk egy példát:
-Megtanítod a gyereknek a kovalens kötést.
-Az esetek 98%ában erre az életben nem lesz szüksége és valószínűleg még csak nem is érdekli amit oktatsz. Tehát elfelejti még ha ötösre is vizsgázott belőle.
-Ha mégis szüksége lesz majd rá az életben akkor magától sokkal gyorsabban el fogja sajátítani mivel akkor már lesz motivációja. Akár autodidakta módon is meg tudja tanulni nagyon gyorsan ha van motivációja. Aki kicsit is jártas a pedagógiában az tudja h ha valaki motivált a tanulásban akkor töredék idő alatt képes egy adott információt megtanulni és még csak el sem felejti. Viszont ha nem motivált benne akkor szükségszerűen elfelejti akárhogy magolja be.
Tehát:
-Olyat oktatsz amit elfelejt tehát nincs az az általános műveltség amit te feltételezel.
-Időt energiát és pénzt pazarolsz fölöslegesen csak azért h elmondhasd h 'lehet h majd szüksége lesz rá 15év múlva'.
Ennyi erővel taníthatnánk általános iskolában aszfaltozást meg egy kis kertészkedést plusz egy kis asztalos szakmát picinyke légtechnikát meg ha már ott vagyunk vegyük elő a virágkötészetet a cukrászatot és a fémmegmunkálást is a kereskedelemről és a tőzsdei ismeretekről már nem is beszélve. Mert ezekre pont ugyanannyi esélye van h szüksége lesz rá mint a kovalens kötésre. És pont ugyanolyan arányban is fogja érdekelni a tanulókat.
Éppen ezért a mai oktatási rendszer nem h nem költséghatékony hanem kifejezetten idő energia és pénzpazarló módszer.
A külön képzési terv összeállítása pedig nem feltétlen olyan bonyolult mint amilyennek számodra tűnik.
Csak ki kell magadat ragadnod a berögződött megoldásokból és nem azt kell megpróbálnod megmagyarázni h miért nem sikerülhet hanem mondjuk megoldást kellene keresned rá h hogyan lehet mégis megoldani. És rájössz h igenis meg lehet oldani.