„Hülyének néznek?” - Vekerdy Tamás a mai magyar oktatásról
A magyar iskolarendszer arra kíváncsi, hogy mit nem tud a gyerek, a tananyag a döntő, pedig még az eminensek is elfelejtik a bemagolt leckék minimum 70 százalékát - állítja Vekerdy Tamás.
1-A gyereknek ahhoz h koncentrálni és figyelni tudjon nem feltétlen kell pont Gárdonyit tanítani ha az nem érdekli. Ha egy gyereket a matek érdekel akkor a matek tanításával is megtanulhatja ezeket nem kell hozzá tudnia azt h Gárdonyi mikor született. És ugyanez fordítva. Ha Gárdonyi érdekli akkor azzal is meg lehet tanítani h figyeljen és koncentráljon és nem kell hozzá a másodfokú egyenlet megoldóképlete.
2-Ha gondolkodni akarod megtanítani azt leginkább megint azzal tudod elérni ha olyat csinál amit szeret.
Mert ott /megint jön/ motivált a gyerek! Érdekli a téma és azzal kapcsolatban gondolkodni fog. Én pölö nem szoktam azon agyalni egy percig sem h Gárdonyi mikor született sem pedig azon h miért úgy és akkor írta az Egri csillagokat. Miért? Mert rohadtul nem érdekel. Más ugyanígy nem szokott azon gondolkodni h a történelemben ki miért és mit csinált úgy ahogy. Mert őt meg az nem érdekli. A harmadikat meg a matek nem érdekli vagy éppen a földrajz. Ettől függetlenül akit érdekel a történelem azt azon keresztül is meg lehet tanítani gondolkodni mint ahogy a matek iránt vonzódó gyereket is meg lehet tanítani a matekkal és nem kell neki hozzá tudnia h mikor volt az angol polgári forradalom. A földrajz iránt érdeklő gyerek is megtanulhat a földrajz tantárgyon keresztül logikusan gondolkodni és mégsem kell hozzá tudnia a kovalens kötést.
3-Az h megpróbálsz minden szir-szart megtanítani neki amire úgy gondolod h később hasznát veszi az azért fals mert egyrészt nem feltétlen lesz rá valaha is szüksége. Minek kell egy vízvezeték szerelőnek tudnia Gárdonyit? Pláne ha nem is érdekli? Ez a szerelő ha az őt egyáltalán nem érdeklő Gárdonyi helyett az őt akkor érdeklő geometriát tanulta volna akkor nem lett volna baja a W alakú csővel. De mivel szerencsétlennek Gárdonyit kellett tanulnia /amit persze mára már bőven elfelejtett/ így a vízvezeték szerelése terén sem olyan jó.
4-A gyerek egyik legfontosabb feladata a játék és a kihívások megoldása.
Az önfeledt játék:
feltétlen szükséges ahhoz h az agy megfelelő idegpályái kialakuljanak mind a mozgáshoz mind a kommunikációhoz mind akár a számoláshoz és a beszédhez. Márpedig ha beülteted a padba akkor ezek hátrányt szenvednek. Egy kisiskolás gyereknek napi 3-4óra önfeledt játékra lenne legalább szüksége de az sem baj ha ennél több adatik meg neki. Plusz emellett olyan játék avagy mozgás is kell neki amelyik nem önfeledt hanem irányított. És máris eljutottál oda h egy alsó tagozatos gyerek számára igenis káros ha reggel 8tól délután 4ig ül a padban plusz még otthon házi feladatot is kell csinálnia. A felső tagozatosnak is szüksége lenne napi 1-3óra önfeledt játékra plusz irányított mozgásra is. A mai rendszerben ezt szinte egyik gyerek sem kapja meg.
A kihívások:
összefüggnek a motivációval. Ha egy gyerek előtt kihívás van és azt sikeresen megoldja abból minden téren sokkal többet tanul mintha több héten át nyomtad volna a fejébe az őt nem érdeklő okosságot. Mind a lelki mind a szellemi mind pedig a testi fejlődéséhez is hozzájárulhat. Ráadásul a gyerek eleve olyat csinál ami érdekli. És ha szükséges neki hozzá bármilyen információ /mondjuk egy szerkezet megépítéséhez valamilyen geometriai adat/ azt pillanatok alatt meg fogja tanulni mivel motivált benne. Vagy ha kémiából előtte áll egy feladat ami _érdekli őt_ és kihívást lát benne akkor akár még önmaga is utánanéz annak h hogyan oldhatná azt meg. Viszont ha nem érdekli akkor mantrázhatod neki reggeltől estig a másodfokú egyenlet megoldóképletét mert úgyis el fogja felejteni miután levizsgázott belőle.
A játékkal és a kihívások megoldásával fog leginkább fejlődni az agya nem pedig azzal ha bemagoltatod vele azt ami rohadtul nem is érdekli.
A magolással egyet fog megtanulni: magolni. Rövid távra amíg a vizsgák tartanak.
5-Felnőtt korban is azt fogja az ember leginkább megtanulni amit lelkesedéssel tesz amihez van motivációja.
Hiába tanulta 10évvel azelőtt Gárdonyit ha nem érdekli úgyis elfelejti.
Ha meg elkezdi érdekelni akkor hiába nem tanulta meg általános iskolában akkor is meg fogja tanulni pillanatok alatt hiszen motivált benne. Még idős korban is gyorsan tud tanulni az ember agya ha lelkesedik az adott téma iránt. Éppen ezért hülyeség mindent megpróbálni megtanítani neki gyerekkorban mivel csak az idejét veszed el a sokkal fontosabb dolgoktól.
6-Arról meg már ne is beszéljünk h a heti 30-32órás tanulás plusz a házi feladatok mennyisége nem csak azt eredményezi h a gyereknek nincs lehetősége önfeledt játékra és emiatt mozgásszervi panaszai elhízása lelki zavarai szociális gondjai és hasonló problémái lesznek. Hanem azt is jelenti h nincs idő azokat az információkat átadni a gyereknek amire TÉNYLEG szüksége lenne az életben!
-Tanítjuk neki h hogyan működik egy egészséges párkapcsolat?
-Tanítjuk neki h hogyan okozzon örömet a szexben egy másik embernek?
-Tanítjuk neki h hogyan neveljen gyereket?
-Tanítjuk neki h mi is szerepel a büntető törvénykönyvben?
-Tanítjuk neki h hogyan gazdálkodjon a pénzzel vagy hogyan működik pontosan hitel?
-Tanítjuk neki h milyen is manapság az adórendszer és hogyan kell elkészíteni egy adóbevallást?
Csak mert ezek a dolgok szinte BIZTOSAN kelleni fognak neki. Szinte mindenkinek lesznek az életében párkapcsolatai sokan fognak házasodni és szinte mindenki fog szexelni. Adót is fog fizetni és vonatkozik rá a Btk is. És elég sokan fognak hitelt is felvenni a gyereknevelésről meg már ne is beszéljünk.
Vajon melyik a fontosabb?
Megtanítani neki azt h mikor született Gárdonyi vagy azt h hogyan kell kezelni a leendő gyereke hisztijét?
Ezek inkább az életre készítenék fel a gyereket. De mégsem fordítanak rájuk túl nagy hangsúlyt mert nincs már rá idő. Elvette az a Gárdonyi meg az a kovalens kötés ami nagy eséllyel nem is érdekli a gyereket.
2-Ha gondolkodni akarod megtanítani azt leginkább megint azzal tudod elérni ha olyat csinál amit szeret.
Mert ott /megint jön/ motivált a gyerek! Érdekli a téma és azzal kapcsolatban gondolkodni fog. Én pölö nem szoktam azon agyalni egy percig sem h Gárdonyi mikor született sem pedig azon h miért úgy és akkor írta az Egri csillagokat. Miért? Mert rohadtul nem érdekel. Más ugyanígy nem szokott azon gondolkodni h a történelemben ki miért és mit csinált úgy ahogy. Mert őt meg az nem érdekli. A harmadikat meg a matek nem érdekli vagy éppen a földrajz. Ettől függetlenül akit érdekel a történelem azt azon keresztül is meg lehet tanítani gondolkodni mint ahogy a matek iránt vonzódó gyereket is meg lehet tanítani a matekkal és nem kell neki hozzá tudnia h mikor volt az angol polgári forradalom. A földrajz iránt érdeklő gyerek is megtanulhat a földrajz tantárgyon keresztül logikusan gondolkodni és mégsem kell hozzá tudnia a kovalens kötést.
3-Az h megpróbálsz minden szir-szart megtanítani neki amire úgy gondolod h később hasznát veszi az azért fals mert egyrészt nem feltétlen lesz rá valaha is szüksége. Minek kell egy vízvezeték szerelőnek tudnia Gárdonyit? Pláne ha nem is érdekli? Ez a szerelő ha az őt egyáltalán nem érdeklő Gárdonyi helyett az őt akkor érdeklő geometriát tanulta volna akkor nem lett volna baja a W alakú csővel. De mivel szerencsétlennek Gárdonyit kellett tanulnia /amit persze mára már bőven elfelejtett/ így a vízvezeték szerelése terén sem olyan jó.
4-A gyerek egyik legfontosabb feladata a játék és a kihívások megoldása.
Az önfeledt játék:
feltétlen szükséges ahhoz h az agy megfelelő idegpályái kialakuljanak mind a mozgáshoz mind a kommunikációhoz mind akár a számoláshoz és a beszédhez. Márpedig ha beülteted a padba akkor ezek hátrányt szenvednek. Egy kisiskolás gyereknek napi 3-4óra önfeledt játékra lenne legalább szüksége de az sem baj ha ennél több adatik meg neki. Plusz emellett olyan játék avagy mozgás is kell neki amelyik nem önfeledt hanem irányított. És máris eljutottál oda h egy alsó tagozatos gyerek számára igenis káros ha reggel 8tól délután 4ig ül a padban plusz még otthon házi feladatot is kell csinálnia. A felső tagozatosnak is szüksége lenne napi 1-3óra önfeledt játékra plusz irányított mozgásra is. A mai rendszerben ezt szinte egyik gyerek sem kapja meg.
A kihívások:
összefüggnek a motivációval. Ha egy gyerek előtt kihívás van és azt sikeresen megoldja abból minden téren sokkal többet tanul mintha több héten át nyomtad volna a fejébe az őt nem érdeklő okosságot. Mind a lelki mind a szellemi mind pedig a testi fejlődéséhez is hozzájárulhat. Ráadásul a gyerek eleve olyat csinál ami érdekli. És ha szükséges neki hozzá bármilyen információ /mondjuk egy szerkezet megépítéséhez valamilyen geometriai adat/ azt pillanatok alatt meg fogja tanulni mivel motivált benne. Vagy ha kémiából előtte áll egy feladat ami _érdekli őt_ és kihívást lát benne akkor akár még önmaga is utánanéz annak h hogyan oldhatná azt meg. Viszont ha nem érdekli akkor mantrázhatod neki reggeltől estig a másodfokú egyenlet megoldóképletét mert úgyis el fogja felejteni miután levizsgázott belőle.
A játékkal és a kihívások megoldásával fog leginkább fejlődni az agya nem pedig azzal ha bemagoltatod vele azt ami rohadtul nem is érdekli.
A magolással egyet fog megtanulni: magolni. Rövid távra amíg a vizsgák tartanak.
5-Felnőtt korban is azt fogja az ember leginkább megtanulni amit lelkesedéssel tesz amihez van motivációja.
Hiába tanulta 10évvel azelőtt Gárdonyit ha nem érdekli úgyis elfelejti.
Ha meg elkezdi érdekelni akkor hiába nem tanulta meg általános iskolában akkor is meg fogja tanulni pillanatok alatt hiszen motivált benne. Még idős korban is gyorsan tud tanulni az ember agya ha lelkesedik az adott téma iránt. Éppen ezért hülyeség mindent megpróbálni megtanítani neki gyerekkorban mivel csak az idejét veszed el a sokkal fontosabb dolgoktól.
6-Arról meg már ne is beszéljünk h a heti 30-32órás tanulás plusz a házi feladatok mennyisége nem csak azt eredményezi h a gyereknek nincs lehetősége önfeledt játékra és emiatt mozgásszervi panaszai elhízása lelki zavarai szociális gondjai és hasonló problémái lesznek. Hanem azt is jelenti h nincs idő azokat az információkat átadni a gyereknek amire TÉNYLEG szüksége lenne az életben!
-Tanítjuk neki h hogyan működik egy egészséges párkapcsolat?
-Tanítjuk neki h hogyan okozzon örömet a szexben egy másik embernek?
-Tanítjuk neki h hogyan neveljen gyereket?
-Tanítjuk neki h mi is szerepel a büntető törvénykönyvben?
-Tanítjuk neki h hogyan gazdálkodjon a pénzzel vagy hogyan működik pontosan hitel?
-Tanítjuk neki h milyen is manapság az adórendszer és hogyan kell elkészíteni egy adóbevallást?
Csak mert ezek a dolgok szinte BIZTOSAN kelleni fognak neki. Szinte mindenkinek lesznek az életében párkapcsolatai sokan fognak házasodni és szinte mindenki fog szexelni. Adót is fog fizetni és vonatkozik rá a Btk is. És elég sokan fognak hitelt is felvenni a gyereknevelésről meg már ne is beszéljünk.
Vajon melyik a fontosabb?
Megtanítani neki azt h mikor született Gárdonyi vagy azt h hogyan kell kezelni a leendő gyereke hisztijét?
Ezek inkább az életre készítenék fel a gyereket. De mégsem fordítanak rájuk túl nagy hangsúlyt mert nincs már rá idő. Elvette az a Gárdonyi meg az a kovalens kötés ami nagy eséllyel nem is érdekli a gyereket.