A szilíciumvölgyben egyre többen döntenek úgy, hogy nem iratják iskolába a gyerekeiket
El tudod képzelni, hogy a gyereke nem jár iskolába, hanem otthon, minimális irányítással, tankönyvek és az internet segítségével tanul? Azzal foglalkozik, ami igazán érdekli őt, így fejleszti saját magát? El tudja képzelni, hogy így sikeres emberré válhat, olyanná, aki létrehoz valami új és jó dolgot?
Minden rendszerben ha a gazdagok gazdagodtak az húzta magával a szegényebb rétegeket is.
Abban a rendszerben nem kis mértékben csökkent az emberek életszínvonala és lehetőségei. Nézd csak meg a 40-50-es évek Amerikáját vagy más hozzá hasonló országokat. Az az általad vadkapitalistának nevezett rendszer rohamléptekben előzte meg az összes többit pedig még csak nem is volt az az igazán libertariánus amit írtam. És nem csak a gazdag emberek gazdagodtak benne hanem a szegény emberek is.
2-Abban a rendszerben is volt kitörési lehetősége bárkinek aki ki akart törni.
Soroljam neked a neveket? Szerintem fölösleges. Mint ahogy ma is úgy akkor is azok törtek ki akik akartak és tettek érte. Mindenki előtt ott állt a lehetőség. A gazdag emberek 3/4 része akkor is és most is magától a nulláról érte el amit elért.
Ráadásul az ösztöndíjjal való támogatás tökéletesen elősegítheti a tehetségek kimozdulását.
'Ilyen módon és ilyen hosszú távon a diákhitel nem működhetne.'
Miért ne működhetne? Ez egy lehetőség nem pedig kötelező választás.
'A cég általi finanszírozást sem nagyon tudom elképzelni.'
Pedig működik nem egy helyen hasonló rendszer gondolj csak a szakmunkás képzésekre több országban.
Ha az egészet egyben néznéd rájössz h amit írtam az egy önszabályozó rendszer. A képzések ára és egyéb oktatási tételek a piaci helyzettől függnek és éppen ezért működhet kiválóan. Ha mondjuk holnaptól megszűnne az angol oktatás az iskolákban de az erre fordított adókat nem vennék el az emberektől akkor szerinted nem tanulnának angolt az emberek? Dehogynem. Magántanárnál avagy saját maguktól. Vagy fizetnének a képzésért vagy megoldanák máshogy.
MOST IS KI VANNAK FIZETVE EZEK A KÉPZÉSEK VALAHONNAN!
A rendszer annyiban különbözne a mostanitól h az adókat ennyivel mérsékelnék de cserében ennyivel kisebb szolgáltatást kapna mindenki.
Az általad felvetett kisebb cégek és vállalkozások is nyugodtan működhetnek mert egyáltalán nincs kizárva h egy-egy szakot vagy képzést az állam indítson egy beszedett oktatási hozzájárulásból. Tehát mondjuk lenne egy ilyen hozzájárulás és a cég vagy odaadja egy iskolának amiért cserében tanulókat kap /és leírhatja az adóból/ vagy befizeti adóként és megnevezi h neki milyen jellegű képzésre/emberanyagra van szüksége. És máris megvan oldva a kis cégek problémája is. Arról nem is beszélve h ha vannak kis cégek akik mondjuk asztalosokat alkalmaznának és kevés az asztalos akkor az asztalosok fizetését megemelnék mert csak így jutnának emberhez. Ezáltal az asztalos szakma kelendő lenne így többen tanulnának ilyet akár saját pénzből akár máshogy /akár kis cégnél is segédmunkában satöbbi/.
Önszabályozó rendszer amiben kár belekontárkodni mert magától is működhet.
'de ez is ösztönzi az egyetemeket, hogy olyan képzést nyújtsanak, amire a piacnak szüksége van.'
Látszik is az eredménye! 'Fantasztikus' képzést nyújtanak az egyetemi szakok!
Kiöregedett tanárok adják le azt az anyagot amit 20 évvel azelőtt is leadtak és sehová nem fejlődnek mert anélkül is megkapják a fizetésüket. A hallgatók meg kikerülnek az egyetemről és fingjuk nincs magáról a szakmáról. Hű micsoda ösztönzés volt! :-)
Akárhogy nézem a mai rendszer egy darab sz@r aminél csak az a lényeg h papírod legyen. A legtöbb szak csak egy állami pénzből működtetett eltartási rendszer ahol a hallgató azért jár jól mert 4-5 évig nem kell csinálnia semmit a tanár és az egyetem meg azért jár jól mert állami pénzből nem csinálnak semmit. A végén meg adnak egy papírt ami valójában lópikulát sem ér. Utána a hallgató kikerül az egyetemről és akkor kezdi el megtanulni azt amit már régen tudnia kellene. De legalább mindenki jól érezte magát 4-5-6 évig állami pénzből.
Ez bizony kaki a javából.