A szilíciumvölgyben egyre többen döntenek úgy, hogy nem iratják iskolába a gyerekeiket
El tudod képzelni, hogy a gyereke nem jár iskolába, hanem otthon, minimális irányítással, tankönyvek és az internet segítségével tanul? Azzal foglalkozik, ami igazán érdekli őt, így fejleszti saját magát? El tudja képzelni, hogy így sikeres emberré válhat, olyanná, aki létrehoz valami új és jó dolgot?
Mit értesz szabályozott alatt?
'Ja, és nem fizetős az oktatás ott sem.'
Mondtam is h messze volt attól még ez is amit írtam.
'Ez nagyon nincs így. A mai felső 10 ezer döntő többsége vagy beleszületett vagy a felső középosztályból kapaszkodott föl.'
Butaságot beszélsz megint:
http://penzcsinalok.transindex.ro/globalis/cikk/14194
'A Forbes-listán szereplő milliárdosok többsége, 961 önerőből gazdagodott meg, 184 örökölte vagyonát, 281 örökölt vagyont gyarapított tovább.'
Ennyit arról h mennyire születtek bele a vagyonba.
'A tényleges szegénységből már most is nagyon nehéz akár a középosztály aljáig eljutni. Fizetős oktatással pedig lehetetlen lenne.'
Azért van a leggazdagabb emberek között nem egy olyan aki iskola nélkül ért el mindent? :-)
Épp azt írja a posztban lévő cikk is h egyáltalán nincs szükség állami ingyenes oktatásra ahhoz h valaki eredményt érjen el.
'Ösztöndíj? Ki fizetné azt? Csak nem az állam? Még saját magaddal sem értesz egyet :-)'
Ha értetted volna amit írok /mint sokadjára újra nem/ épp az elején értettem egyet azzal h az állam a legjobbaknak adhat ösztöndíjat.
Csak neked megint sikerült értelem nélkül fröcsögnöd össze-vissza.
'Nem lehetőség az, amit épelméjű ember nem választ.'
Megint hülyeséget beszélsz.
Ha van lehetőség jobb hitelre mint ami a bankok adnak az egy lehetőség.
Egyáltalán nem kizárt h azt válassza valaki.
'a gyereked 15 év múlva diplomával és 25 milliós adóssággal'
Vajon honnan jött neked elő a 25milliós adósság...? :O
'A szakmunkásképzés más. Egyrészt sokkal olcsóbb, másrészt sokkal rövidebb, mint egy egyetemi képzés. 3-5 éves képzésben még tud előre gondolkodni egy cég, de 5-10 éves távlatokban már nagyon kevés cég mer gondolkozni.'
Sokadjára ismét hülyeséget beszélsz ahelyett h átgondolnád a leírtakat.
A szakmunkás képzés igaz h rövidebb de attól ugyanúgy előtervezést igényel és egyáltalán nem biztos h olcsóbb mint egy egyetemi képzés. Egy pszichológia vagy könyvtár szak nem követel meg gépeket nyersanyagot meg hasonlókat ahhoz h elvégezzék míg egy esztergályos képzése igen. Először gondold át amit írsz mert dől belöle az átgondolatlanság.
'Ez nagyon nem igaz. A képzés árát nagyon csekély mértékben befolyásolja a piaci helyzet.'
Egy olyan helyzetben amilyen a mostani igen. Ezért is ilyen sz@r a mostani képzés.
'A képzés ára lényegében fix: x órát kell meghallgatnia, y segédanyagra van szüksége stb. A képzés költsége inkább a hallgatók számától függ: az egy diákra eső költség ott alacsonyabb, ahol sok diákot képeznek (többek között ezért olcsóbb informatikust képezni, mint orvost)'
Újabb baromság részedről.
Láthatóan soha nem foglalkoztál oktatással.
1-A képzés árát egy normális rendszerben meghatározza a képzés iránti igény. Meghatározza az oktató ára és az egyéb anyagköltség. Illetve meghatározza a képzés milyensége /tantermi avagy eszközt igénylő lehet-e egyszerre 100 embernek tanítani avagy kis csoportokban lehet csak satöbbi/. De k&rvára nincs köze ahhoz h hány embert képeznek egy adott szakon.
2-Informatikust azért olcsóbb képezni mert egyszerre beültethetsz sok embert egy terembe és csak egy előadó meg egy tábla kell hozzá. Az orvosnál kellenek eszközök is és sokszor egyszerre csak kis létszámot oktathatsz tehát több előadó kell.
3-nem vetted figyelembe h nem a mai rendszerről írok. A mai rendszerben a képzésnél nem fontos a piaci helyzet mert állam bácsi állja. Ezért is sz@r az egész. Egy normális képzésben állam bácsi nem állja tehát a piac jelentősen fog hatni a képzés árára.
'Ahogy mondtam - így a gazdagok járnának jobban a szegények rovására.'
Ahogy mondtam már butaságot beszélsz. Lásd a korábban írtak.
'Ha szerinted a cégeknek megéri befektetni az oktatásba, akkor nyilván az államnak is megéri, hiszen jobban kereső és így adózó dolgozókat kap cserébe.'
Annyi csak a különbség h a cég közvetlenül tudja akár napra pontosan is h mennyi alkalmazottra van szüksége míg egy állam ezt nem fogja ilyen jól tudni.
'Csak annyi a különbség, hogy az állam itt lesz 10-20-30 év múlva is, míg egy átlagos cég ennyire hosszú távon nem tud már gondolkozni.'
Ez kiküszöbölhető azzal amit írtam. A cég fizet egy oktatási hozzájárulást amit vagy egy iskolának ad közvetlenül vagy az államot bízza meg a képzéssel.
Tehát amit írsz az sem lenne elvetve csak KIEGÉSZÜLNE egy plusz lehetőséggel ahol a cégek maguk képeztethetnék az alkalmazottaikat.
'A céges adózás elgondolásodat nem értem.'
Akkor lehet h nincs is mit magyaráznom.
'Ezzel éppen a mostani helyzetet írtad le - ez a sima "önszabályozó" rendszer van jelenleg életben. Kár "belekontárkodni".'
Egyáltalán nem. Csak át kéne végre gondolnod nem pedig hisztizni rajta.
Ma kismillió olyan szakra képzünk embert amire semmi szükség. És ez leviszi az árakat. Eközben a fontos képzésekre meg nincs pénz ami ugyan felviszi az árakat de mégsem lesz több oktatott. Tehát képeztünk egy rakás embert akinek nem tudjuk hasznát venni és van más szakmákban egy rakás hiányunk. Gratulálok hozzá!
Az én rendszeremben nem lenne ilyen. Ott azt képeznék akikre szükség van és kész. Kevesebb hiány kevesebb fölösleges képzés.
'Ebben egyetértek, de ezen semmit nem javítana az, hogyha az egyetem fizetős lenne.'
De mert egyrészt az egyetemnek is érdeke h jó képzést nyújtson mert különben jövőre nem őt választják.
A diáknak is érdeke h jól tanuljon mert a saját pénze megy rá.
A cégnek is érdeke h jó legyen a képzés mert máskülönben nem lesz képzett alkalmazott.
Mindenkinek érdeke lenne a megfelelő oktatás/tanulás. Ma ez nem így van.
'Ehhez az kellene, hogy egymással versengő egyetemeken lehessen ugyanazt a szakot tanulni.'
Ezt miért zárja ki szerinted az én rendszerem? Mert szerintem pont nem zárja ki hanem elősegíti. XY egyetem alkalmaz pár jó tanárt egy szakmában és ahhoz indít egy szakot. A cég megfizeti a tanulókat felveszik az egyetem bizonyít h jól tanít és mindenki boldog.
'ha tovább csökkenne a hallgatók száma - ami a fizetős oktatás bevezetésével törvényszerű lenne'
Ma annyi diplomás van h Dunát lehet velük rekeszteni.
És miért? A semmiért.
A képzések nagy része nem ad tudást ráadásul időt és pénzt vesz el. De legalább elmondhatjuk h van diplománk.
Tehát valahol nem lenne baj ha nem lenne ennyi diplomás. Inkább legyen kevesebb de az legyen minőségi. Ma egy diplomának majdnem csak annyi értéke van amennyit a belefektetett papír jelent.
'akkor a verseny teljesen megszűnne tovább csökkentve az egyébként sem túl magas színvonalat.'
Attól h kevesebb embert képeznek még a verseny nem szűnne meg. Sőt növekedne pont amiatt mert egyik egyetem sem kap állami támogatást. Ha egy egyetem nem jól végzi a tanítást akkor faképnél fogják hagyni és mást keresnek. Hiszen a cég amikor pénzt áldoz arra h a jövőbeli alkalmazottait ott képezzék akkor meghatározza h mit vár el. és ha az egyetem nem felel meg neki akkor nem is fog kapni a jövőben pénzt így kihal. Amelyik meg jó képzést nyújt az megmarad.
Ez a verseny!
Nem pedig az mikor állami pénzből tartunk el kiöregedett nyuggereket akik 30 éve nem is látták élőben a saját szakmájukat.
'És a te módszereddel a munkaerő nem lenne ott, hiszen csak olyan tanulók végeznének mindig, akikre 3-5 évvel azelőtt éppen szükség volt!'
Lassan kezd fárasztó lenni h magyarázzam neked az alapvető dolgokat.
Előtervezés. Cég. Nem folytatom sakkozd ki a többit mert már vagy 2X leírtam.
'Egy cég oda költözik, ahol számításai szerint már van olyan dolgozó, hiszen akkor akar elkezdeni termelni, amikor odaköltözik, nem 5 évvel később...'
Akkor ezek szerint hozzánk kéne költöznie minden cégnek Németországból mert nálunk van sok dolgozó aki jól képzett. Furcsa h nem ezt látom megvalósulni...
'Talán olvasd el a ciikket - külön szakasz foglalkozik ezzel a kérdéssel. Kiderül belőle, hogy több mérnök dolgozik segédmunkásként, mint bölcsész....'
Arról a 15%-nyi segédmunkásról beszélsz?
Ne röhögtess már! Tudsz te statisztikát elemezni? Nem olyan bonyolult ám.
'A Summerhillre gondolsz? Az főleg művészképző'
Igen? Mesélj! Hol olvastál ilyet? :-)
Csak mert pölö matekból is jobbak arrafelé mint az átlag:
http://news.bbc.co.uk/2/shared/bsp/hi/education/08/school_tables/secondary_schools/html/332_4020.stm
'nem érzed, hogy kicsit önmagad ellen beszélsz?'
Egyáltalán nem.
'Ráadásul sehol nem írják, hogy jobbak lennének az eredményei, mint más iskoláknak...'
Pedig linkeltem a lényeget bár nyilván nem nézted végig.
Nézd meg a fentebbi linket. Ott láthatod h jobbak az eredményeik mint az országos átlag.
Holott az oda bekerülők egy jó része problémás gyerek.
'Nem, de egy jó alapot ad arra, hogyha megváltozik, akkor legyen mire építenie.'
Tényleg fingod nincs az oktatásról. Meg úgy az agyműködésről sem.
Nézzük a te példádat. Ha anno rajzolgattál volna matek helyett akkor ma:
-Nem kizárt h mégis tudnál jobban rajzolni ugyanis egy bizonyos szint után az ember megreked a tanulásban és az ilyen megakadásokat nehéz átbillenteni. De ha siekrült akor tovább tud fejlődni. Te nem rajzolgattál hanem matekoztál így esélyed sem volt h átbillenj.
-Ha nem matekoztál volna anno annyit akkor ha érdekelt volna a programozás akkor nagyon rövid idő alatt meg tudtad volna tanulni azt amit általánosban megtanultál hosszú évek alatt. Amelyik gyereket nem kötelezően tanítanak írni meg olvasni az is megtanul csak jóval később. Viszont gyorsabban! Amíg általános elsőben egy év kell valamihez addig ugyanazt ha érdekli a gyereket két hét alatt is meg tudja tanulni pár évre rá. Tehát netto hülyeség az h mindenképpen kell neki bármit is tanítani általánosban.
'Márpedig a gyerekek megváltoznak. Nagyon.'
Igen ez így van. De ettől még nem fog kelleni neki másodfokú egyenletet tanítani csak azért h esetleg majd talán hasznos legyen neki. Ha majd szüksége lesz rá meg érdekelni fogja akkor két nap alatt megtanulja azt amit azelőtt hetekig toltak a fejébe. Még a felnőtt is! Az emberi agy így működik.
'Egyszer menj el egy 20 éves osztálytalálkozóra és döbbenj meg, hogy mennyire.'
És kérdezd majd meg tőlük h hány ember lesz köztük aki:
-Nem olyan szakmát végez amit szeret/tud csak azért mert annak idején nem csinálhatta azt amit akart.
-Hányan hibáztatnak minden sikertelenségük miatt másokat.
-Hányan lesznek akik azt mondják h az iskolában töltött idejük fölösleges időpocsékolás volt.
Utána ha megvan az eredmény szólj jó-e a mai oktatási rendszer.
'Pont az általános és középiskola időszaka az, amikor a gyereknek halvány elképzelése sincs arról, hogy mi lesz, ha nagy lesz...'
Ez megint netto baromság. Éppen h az a leggyakoribb h temérdek dolog érdekli.
Helyette odaültetik a matekban jó gyereket magyart tanulni mert k&rva fontos megtanulnia Ady Endrét ahelyett h matekozna. Ahelyett h saját maga találná meg h mit is szeret csinálni inkább elvesszük az idejét olyan dolgokkal ami szerintünk lesz fontos neki. Közben meg nem lesz fontos. Amit a suliban tanultam annak 90%-a hasznavehetetlen az életemben. Hű de megérte ülni a padban! :-)