A szilíciumvölgyben egyre többen döntenek úgy, hogy nem iratják iskolába a gyerekeiket
El tudod képzelni, hogy a gyereke nem jár iskolába, hanem otthon, minimális irányítással, tankönyvek és az internet segítségével tanul? Azzal foglalkozik, ami igazán érdekli őt, így fejleszti saját magát? El tudja képzelni, hogy így sikeres emberré válhat, olyanná, aki létrehoz valami új és jó dolgot?
Akinek a családja ki tudta fizetni a fizetős egyetemet, az már a középosztály Amerikában. És épp azt mondtam, hogy a középosztályból van út feljebb - a szegénységből már most is alig van. Az egyetlen út a tanulás - azt vennéd el tőlük.
"Azért van a leggazdagabb emberek között nem egy olyan aki iskola nélkül ért el mindent? :-)"
Hogyne - ez olyan, mintha azt mondanád, hogy hülyeség, hogy a szerencsejáték elszegényít, hiszen mennyi lottó milliárdos van! Persze, vannak iskola nélküli gazdagok, de az iskolakerülők döntő többsége mélyszegénységben él! Ne a ritka kivételt tekintsd szabálynak.
"Vajon honnan jött neked elő a 25milliós adósság...? :O"
Megbecsültem a felső tagozattól az egyetemig tartó 13 éves képzés árát + a kamatokat. Négy év általános iskola legyen 1 millió. Aztán 4 év középiskola legyen 2. Az egyetemi képzés éves átlagára 1 millió körül van, tehát az magában 5 millió. Az elmúlt 13 évben volt 15% a kamat, ezért belekalkuláltam azt is - a legrosszabb esettel számoltam. Lehet, hogy kicsit túlzó a 25 millió, de biztos, hogy 10 millió fölötti összeg jön ki egyetemi képzésnél. Ennek ellenére én 25 millióra készülnék, hogy ne járjak úgy, mint a devizahitelesek, akiknek 40% törlesztőrészlet növekedés nem fér bele.
"De k&rvára nincs köze ahhoz h hány embert képeznek egy adott szakon."
De te magad írod, hogy fontos az, hogy 100 embernek tartod vagy 2-nek - hát akkor hogy a viharba ne függne a képzés attól, hogy 100-an vagy 2-en veszik föl a szakot? Ha matematikusból csak 2 hallgató van, akkor teljesen mindegy, hogy 450 hallgatónak is tarthatna egyszerre órát a tanár, hiszen csak 2-en vannak.
Egyébként egy adott szakra (ahol az általad megadott paraméterek fixek) értettem azt, hogy a képzés ára csak a hallgatók létszámától függ. Ami nyilvánvaló. Persze lehet máshogy is tanítani, de akkor az már esélyesen nem ugyanaz a szak. Persze nem feltétlenül rosszabb.
"Ez kiküszöbölhető azzal amit írtam. A cég fizet egy oktatási hozzájárulást amit vagy egy iskolának ad közvetlenül vagy az államot bízza meg a képzéssel."
Ez miben különbözne a mostani rendszertől? Most is fizetnek a cégek vagy 20 féle adót - abból finanszírozzák az oktatást is.
"Tehát valahol nem lenne baj ha nem lenne ennyi diplomás"
Ha nem olvasod el és értelmezed, amit írok, akkor nem sok értelme van írni neked. Épp azt írtam, hogy már most is alig van párhuzamos képzés az egyetemeken. Ha csökkenne a létszám, akkor szinte biztos, hogy a slágerképzéseken kívül minden szakot pontosan egy egyetem oktatna. Innentől nem lenne verseny és nem kellene az egyetemnek igyekeznie, hogy "jó képzést nyújtson mert különben jövőre nem őt választják". Mert nem lenne másik egyetem, amit választani tudna a hallgató.
És egyébként nem hogy túl sok, de inkább túl kevés a diplomás. Több szakértői elemzést is olvastam, miszerint néhány hiány szakmunkás szakma mellett főleg diplomásokat keresnek a cégek.
"Előtervezés. Cég. Nem folytatom sakkozd ki a többit mert már vagy 2X leírtam."
Tehát azt mondod, hogy egy cég 3-5 évvel azelőtt kezdje el tervezni az új telephelyét, mielőtt költözne? Még egyszer sem írtad le konkrétan. Ha ezt gondolod, akkor fogalmad sincs a cégvezetésről. A nagy mamut cégek kivételével egyetlen cég sem engedhet meg magának 3-5 évvel előre tervezést. De persze ezt már írtam.
"Furcsa h nem ezt látom megvalósulni..."
Hát nem csodálom, mivel sokminden van itthon, csak éppen jól képzett munkaerő nem. Nyelvtudással rendelkező jólképzett munkaerő meg aztán végképp nem. A jól képzett munkaerő már dolgozik - a munkanélküliek többsége pedig alul képzett vagy tapasztalatlan. Esetleg mindkettő. Erre építve egy cég sem mer ideköltözni. A Mercedes például komoly munkaerő hiánnyal küzdött az első években, pedig sokan költöztek Kecskemétre az érkezésének hírére.
"Ne röhögtess már! Tudsz te statisztikát elemezni? Nem olyan bonyolult ám."
Tudok. Te tudsz? A bölcsészek és a mérnökök elhelyezkedési esélyei között statisztikai értelemben nincs különbség. Ennyi. Szóval a "túl sok humán szakos" kijelentésed simán nem állja meg a helyét.
"Tényleg fingod nincs az oktatásról. Meg úgy az agyműködésről sem."
Programozó vagyok, nem pszichológus.
"Te nem rajzolgattál hanem matekoztál így esélyed sem volt h átbillenj."
Jah, 5 év szakrajz közben végig matekoztam középsuliban. Na ne röhögtess már... Máig szeretek rajzolni, csak nem tudok... A matekhoz meg érzékem van, csak általánosban nem szerettem vele foglalkozni. Soha nem tudnék megélni a rajzkészségemből, ez biztos - ellenben köszönöm jól megvagyok az akkor nem szeretett matektudásommal.
"Amíg általános elsőben egy év kell valamihez addig ugyanazt ha érdekli a gyereket két hét alatt is meg tudja tanulni pár évre rá"
Ha van mire alapozni, akkor igen. Egyébként nem. Ha nekem most meg kellene tanulnom egy matematikai formulát, akkor valószínűleg sokkal gyorsabban menne, mint középiskolás koromban, mert van már mire alapoznom. Ellenben semmivel nem tanulnék meg most gyorsabban egy hangszeren játszani, mint akkor, hiszen egyáltalán semmilyen módon nem léptem előre azóta zenei téren.
"De ettől még nem fog kelleni neki másodfokú egyenletet tanítani csak azért h esetleg majd talán hasznos legyen neki"
Ezt pont a matek tudás kapcsán abszolút elutasítom. Mindenkinek kellene alapszintű matematikai tudás - olyan szinten, hogy egy érzék is kialakuljon! Egyszerűen azért, mert olyan világban élünk, ahol minden matematika: a számítógépek, a pénzügyek, a banki műveletek, a befektetések, a hitelek. Mindez mind matek - és ha nincsenek stabil alapok, akkor hiába magyarázod, hogy mi az, hogy "kamatos kamat" meg "árfolyamkockázat". Semmit nem ért ezekből az átlagember. És mivel nem érti, ezért nem is foglalkozik vele. Nem akarja megtanulni, hiába lenne elemi érdeke. Szóval szerintem az alapvető elgondolásod hibás - az ember alapvetően lusta.
"Hányan lesznek akik azt mondják h az iskolában töltött idejük fölösleges időpocsékolás volt."
Már ne haragudj, de egyszer kérdezz körbe az ismerőseid között, hogy hányan tartják fölösleges időpocsékolásnak azt, hogy be kell járniuk minden nap dolgozni. Tuti, hogy elsöprő többség lenne. Ezek szerint töröljük el a munkahelyeket?
"Ez megint netto baromság. Éppen h az a leggyakoribb h temérdek dolog érdekli."
Tényleg? Én nem tudtam, hogy mi akarok lenni. És emlékeim szerint az osztálytársaim többsége azért ment gimibe, hogy ne kelljen még döntenie! És igen, tök jó, hogy temérdek dolog érdekli a kisiskolásokat, de nem lehet megélni a fociból és a videójátékból sem.
" Amit a suliban tanultam annak 90%-a hasznavehetetlen az életemben"
Tudtad akkor, hogy melyik lesz az a 10%, ami kell? Én nem találtam volna el sem általános sem középiskolában. Középsulis tanulmányaimból kizárólag az angolt használom most - amit akkor annyira lényegtelennek tartottam, hogy volt, amikor meg se vettem a tankönyvet... Szóval igen, csak 10% kell az akkori tanulmányainkból, csak sajnos nagyon nehéz megmondani, hogy melyik az a 10%.