A szilíciumvölgyben egyre többen döntenek úgy, hogy nem iratják iskolába a gyerekeiket
El tudod képzelni, hogy a gyereke nem jár iskolába, hanem otthon, minimális irányítással, tankönyvek és az internet segítségével tanul? Azzal foglalkozik, ami igazán érdekli őt, így fejleszti saját magát? El tudja képzelni, hogy így sikeres emberré válhat, olyanná, aki létrehoz valami új és jó dolgot?
Milyen egyetemet?
Végigolvastad te a cikket? Megnézted te ezeket az embereket? Közel a felének nincs egyetemi végzettsége de sokszor még gimnáziumi sem.
-Li Ka-shing műanyagiparban dolgozott segédmunkásként Hong Kongban 15 éves korától.
-Larry Ellison nem végezte el fiatal korában az egyetemet.
-Amancio Ortega egy vasutas fia volt Spanyolországban sose járt egyetemre.
-Renzo Rosso földműves apja mellett nőtt fel később egy textilgyárban kezdett dolgozni 15 évesen.
Nem kell egyetem ahhoz h valaki sikeres legyen.
'a szegénységből már most is alig van.'
Továbbra is mondom: olvasd el a cikket.
'Az elmúlt 13 évben volt 15% a kamat'
Melyik kamat???
'Egyébként egy adott szakra (ahol az általad megadott paraméterek fixek) értettem azt, hogy a képzés ára csak a hallgatók létszámától függ.'
Ja úgy mindjárt más. Akkor ezt félreértettem.
'Ez miben különbözne a mostani rendszertől? Most is fizetnek a cégek vagy 20 féle adót'
Abban h a cégnek lenne beleszólása abba h milyen szakok induljanak és h mit tanítsanak ott.
'már most is alig van párhuzamos képzés az egyetemeken'
Ezt alá is tudod támasztani valamivel? Én nem ezt látom.
'néhány hiány szakmunkás szakma mellett főleg diplomásokat keresnek a cégek'
De nem a diploma miatt hanem a tudás miatt.
Ha egy munkát el lehetne végezni szakközéppel is és nem írná elő senki h diplomásokat kell alkalmazni hozzá akkor nem erőlködnének ennyit a semmit nem érő diplomákkal. Mást ne mondja ott vannak mondjuk a könyvtárosok. Könyvtárosnak általában könyvtárosi diplomával vesznek fel embereket. Most ha jobban belegondolsz ez egy olyan szakma amit általános iskolai végzettséggel is el lehetne végezni. Mégis diplomások ülnek ott napi 8 órában és adogatnak ki könyveket mert a könyvtárak 'diplomásokat keresnek'. Ez az ami tök értelmetlen a mai rendszerben és sajnos nem kevés ilyen van.
'Tehát azt mondod, hogy egy cég 3-5 évvel azelőtt kezdje el tervezni az új telephelyét, mielőtt költözne?'
Elhiszed h szokták?
'A nagy mamut cégek kivételével egyetlen cég sem engedhet meg magának 3-5 évvel előre tervezést.'
Azoknak ott a másik verzió. De ezt már írtam.
'Tudok. Te tudsz? A bölcsészek és a mérnökök elhelyezkedési esélyei között statisztikai értelemben nincs különbség. Ennyi. Szóval a "túl sok humán szakos" kijelentésed simán nem állja meg a helyét.'
Ezek szerint jobban mint te.
Nem az elhelyezkedési esélyen van a hangsúly. Hanem azon h ha egy mérnök elvégez egy mérnöki szakot akkor sokkal nagyobb esélyben fog a saját szakmájában elhelyezkedni mint egy bölcsész. Hiába helyezkedik el a bölcsész akár diplomás helyen ha egyáltalán nem a saját szakon kapja a melót. Ennyi volt az ami miatt megbukott az indexes cikk mert erre nem tért ki. Amikor Mancika elvégzi a kommunikáció vagy a szociológia szakot és utána 'felsőfokú végzettséggel rendelkezők előnyben' hirdetésre bekerül egy állami helyre aktatologatónak azzal még nem a szakmában helyezkedik el még ha papíron jól is néz ki h ő diplomás lett. Amit meg végez munka azt 8 általánossal is el lehetne végezni.
'Ha van mire alapozni, akkor igen.'
Nem az alapozástól függ. Az emberi agy olyan h ami érdekli azt tök gyorsan megtanulja még öreg korban is.
'Ellenben semmivel nem tanulnék meg most gyorsabban egy hangszeren játszani, mint akkor, hiszen egyáltalán semmilyen módon nem léptem előre azóta zenei téren.'
Az h milyen gyorsan tanulsz meg hangszeren játszani az legjobban az érdeklődésedtől fog függni /a tehetséget leszámítva/. Most is. Lehet előképzettséged mondjuk zongorán de hiába van ha nincs kedved hegedülni. De ha van kedved hegedülni és szeretnél is megtanulni akkor zongorázási előképzettség nélkül is gyorsan meg fogsz tanulni hegedűn játszani. Valahol itt az izén is volt egy poszt erről ahol egy német neurobiológus pont ezt írta le elég részletesen.
Egyébként meg biztosra veszem h kismilliószor jobban rajzolsz nálam mert nekem nem csak tehetségem nincs hozzá hanem nem is szeretek rajzolgatni. :-)
'Ezt pont a matek tudás kapcsán abszolút elutasítom. Mindenkinek kellene alapszintű matematikai tudás - olyan szinten, hogy egy érzék is kialakuljon!'
Ezzel is vitába szállnék. Feltéve ha matek alatt te simán a ma tanított matematikát érted. Amivel egyetértenék az a logika lenne amit tanítanék nem pedig a matek. Arra semmi szükség h a gyerek bemagolja a másodfokú egyenlet megoldóképletét. Arra viszont valóban szükség lenne h megtanuljon logikusan gondolkodni. De azt nem csak matekkal teheti meg /bár azzal talán a legkönnyebb feltéve ha érdekli/.
'Semmit nem ért ezekből az átlagember. És mivel nem érti, ezért nem is foglalkozik vele. Nem akarja megtanulni, hiába lenne elemi érdeke. Szóval szerintem az alapvető elgondolásod hibás - az ember alapvetően lusta.'
Az ember ugyan lusta de ha a saját bőrén érzi a problémát avagy lelkesedik akkor meg piszok gyorsan tanul. Amíg manapság a devizahitelesek körül forog a világ mert 'szegényeket átvágták' /lehet olyan is történt de az más tészta/ és felkarolják őket ahelyett h szembesítenék a saját felelősségükkel addig valóban lusta marad. Az én felfogásomban az ember saját magáért felelős. Ha valamit nem tud akkor vagy megtanulja vagy keres valakit aki megcsinálja helyette /van egy rakás könyvelő aki számolgathatja helyettünk a kamatainkat miközben mi mondjuk zongorázásból milliomosként élhetünk/. De a lényeg az h mindenki vállalja a felelősséget saját magáért és a saját döntéseiért és ha elcseszte akkor ne mást hibáztasson.
Egyébként meg a mai rendszerben is hiába oktatsz te heti 3-4-5 órában matekot egészen érettségiig mégis milliónyi olyan ember van akik belementek a devizahitelbe meg a többibe. Szerinted akkor volt értelme nekik órán ülniük? Mert szerintem rohadtul nem. Jobban jártunk volna ha a sok órás matek helyett megtanítjuk nekik h vállaljanak felelősséget a saját tetteikért és ha szerződést írnak alá akkor vagy olvassák el és értelmezzék ha meg nem megy akkor több milliós összegeknél ugyan fizessenek ki pár ezer forintot egy szakértőnek aki segít nekik benne. Ez a tanítás meglett volna 1 órában is érettségi előtt és még az is lehet h kevesebben mentek volna bele a devizás hitelekbe.
'hányan tartják fölösleges időpocsékolásnak azt, hogy be kell járniuk minden nap dolgozni. Tuti, hogy elsöprő többség lenne. Ezek szerint töröljük el a munkahelyeket?'
Nocsak! Rátapintottál a lényegre. Pont erre akartam kilyukadni. :-)
Az emberek sokszor olyat csinálnak amit nem szeretnek. Jórészt azért is mert már iskolában sem tudott kibontakozni mert ott is olyat kellett csinálnia amire az égvilágon semmi szüksége nem volt az életében és nem is érdekelte. Ahelyett h azzal foglalkozhatott volna ami érdekli és amit szeret. Na meg amiben jó. Nem érzed h a két dolognak erős köze van egymáshoz? ;-)
'És emlékeim szerint az osztálytársaim többsége azért ment gimibe, hogy ne kelljen még döntenie!'
Érdekes osztályod lehetett...
'Tudtad akkor, hogy melyik lesz az a 10%, ami kell?'
Nagyjából igen. Már akkor tudtam h mi érdekel és h mit szeretek csinálni. Ha nem vette volna el az időmet az h napi 6-8 órában tanulok olyat ami picit sem érdekel akkor egyrészt sokkal több időm jutott volna arra ami érdekel és amiben jó voltam ráadásul nem terhelt volna le annyira a rendszer.
Ha meg azt tanították volna meg nekem h miként tanuljak /akár magamtól/ akkor be sem kellett volna járnom órákra.
'csak sajnos nagyon nehéz megmondani, hogy melyik az a 10%'
Nem nehéz az. Tök egyértelmű. Mindig csináld azt ami érdekel amit szeretsz meg amit akarsz. Bármi is az úgyis gyorsan meg fogod tanulni. Lehet h később más fog érdekelni de akkor majd váltasz és tanulsz helyette új dolgot. És mivel akkor már más érdekel ezért azt a más dolgot fogod gyorsan tanulni. Az ember képes rá még öreg korban is h amit fontosnak tart vagy érdekli azt rohadt gyorsan megtanulja. Az öreg emberek nehéz tanulása elsősorban nem azért van mert olyan öreg az agyuk hanem azért mert sokszor már nem érdekli őket az újdonság. A motiváció az ami a legjobban segíti a tanulást bármely életkorban.
Megtaláltam a cikket ebből szerintem megérted h miért is fontos az h a gyerek azt tanulja amit szeret. És h miért nem szükséges előre beleverni a gyerekbe olyan információkat amiket később ha lelkesedik iránta akár napok alatt is megtanulhat:
http://integralgondolkodo.com/a-jo-pap-tenyleg-holtig-tud-tanulni/