
A norvégiai Ringstabekk iskola negyven éve elbúcsúzott a tantárgyaktól, legalábbis a tanév nagyobb részében. Björn Bolstaddal, az úttörő iskola igazgatójával a történetek köré szervezett oktatásról, a káosz kezeléséről és a digitális eszközök nem kívánt mellékhatásairól beszélgettünk.
Nem az oktatás tette Norvégiát sikeressé. A kőolaj+földgáz miatt gazdaggá vált norvég társadalom megengedheti magának azt, hogy az iskola csak egy lightos lébecolást jelentsen minimum 12 éven át, és ne képezzen ki jó szakembereket a versenyszférának. (Kíváncsi vagyok, mi lesz az olcsón kitermelhető fosszilis készleteik elfogyása után.)
Szemben a norvégokkal, nekünk nem hullt az ölünkbe jelentős kőolaj vagyon. Mi csak akkor lehetünk versenyképesek, ha az oktatási rendszerünk is az. Akkor inkább olyan országoktól kellene tanulnunk, akik gyorsan fejlődnek a versenyképes oktatási rendszerük miatt. Nemde?
*Megjegyzés: aki norvég általános iskolákban tanít, annak nincsen -magyarhoz hasonló- szaktanári végzettsége. Amolyan tanítóképző szerűséget végeznek, ahol (pl a matek) fakultatív tárgy.