Szerintem Téged kimondottan érdekelnének a smart grid-ek, határozottan javaslom, hogy nézz utána. Érteni is fogod, hogy miről van szó, meg a szemléleteddel is egybevág - már amennyire meg tudom ítélni.
"Miért egyenáramú vezeték lenne?"
Igen, tökéletesen jogos. "Nagyon nagy" távolságokon gyakran jobban megéri egyenáramú vezetéket használni, mint váltót. Ez viszonylag kevésbé köztudott dolog. Nem túl tudományos, de gyorsan képbe tudsz innen kerülni (illetve ennek alalján igényesebb cikkeket is találsz, ha valóban érdekel): http://www.quora.com/When-and-why-is-DC-used-instead-of-AC-for-long-distance-electric-power-lines
" Csak persze akkor kérdés, hogy miért nem dolgzunk ezen a technológián ezerrel, hogy függetleníthessük magunkat az orosz gáztól?"
Tényleg nagyon sok dolog van, nem is tudnám értelmesen összefoglalni talán mindet. Sajnos így utólag talán jobb lett volna, ha mutatok pár ilyen technológiát, így elejét vehettük volna a félreértéseknek. Szóval valami ilyesmire gondoltam, amikor azt mondtam, hogy a különböző technológiák egymással versenyeznek - ha így tetszik. Nem gondolhatunk úgy pl. a megújulókra, mint a jövő kizárólagos környezetbarát megoldásai. Több van azért ennél a tarsolyban :)
"Honnan szerzi a maradék szükséges szént?"
A biológiai részéhez nem értek, gondolom tápanyagokból, vagy ilyesmi. Szóval nem CO2 formájában, bár ez nem az én asztalom. Illetve a feldolgozás alatt ne csak az elégetést értsd, hanem a feldolgozáshoz szükséges teljes folyamatot (fajlagosítva mindent persze). Ami viszont biztos, hogy bioüzemanyagoknál csak a 3. generációs alapanyagoktól kezdve beszélhetünk "zöld" jellegről.
"Mindennek örülök, ami környezetbarátabbá teszi a világunkat, szóval köszönöm így ismeretlenül is..."
Kedves Tőled, ez csak "egy projekt", azért napi rendszerességgel nem ezzel foglalkozom. Erősen gondolkodom, hogy mi lenne számodra hasznos, mert szemmel láthatóan érdekel az energetika. Ha értelmes idő alatt el tudsz jutni a BME-re, évközben szoktak szervezni energetikai témájú előadásokat. Kicsit szakmai, kicsit közérthető, szóval "felszedni" néhány infót egész jó lehet. Ajánlom (rákeresés eredményeképpen) az Energetikai Szakkollégiumot. Rendszeresen szerveznek előadásokat, és üzemlátogatásokat (ingyenes minden). Nem hallgatóknak is elérhető tudtommal, szóval tök nyilvános. A programok (gondolom) szeptembertől lesznek majd elérhetőek, de a korábbiak között tudsz szemezgetni (www.eszk.org). Egy-egy korábban látott plakát alapján azt mondanám, hogy elég sokmindenről szó szokott esni úgy általában.
"Ez már az atomerőműnél sem megy"
Igen, de úgy képzeld el, hogy a villamos fogyasztás azon részét, ami konstans (szóval éjjel-nappal kell, ha esik, ha fúj), az alaperőmű (pl. atom) látja el. Nagyon ritka, hogy egy atomerőművet visszaterheljünk. Nem lehetetlen (pláne nem veszélyes), de macerás. Viszont az alap jelleget korlátlanul, lényegében kötöttségek nélkül képes ellátni. Ezt nappal, vagy széllel kapcsolatban ez nem igaz, legfeljebb talán akkor, ha megfelelő kiegyenlítő kapacitás áll rendelkezésedre. Erőművi környezetben általában tized, sőt század %-okokn megy a matek. Képzeld csak el, ha mondjuk Paksnál "találnál" egyetlen százalékot anélkül, hogy jelentős átalakítások lennének szükségesek. Az unokáid is igen gazdagok lennének, annyi tuti :) Általában pedig a méretarányosság nem teljesül. Pl. egy nagy Otto-motor (na jó, gázmotor) határfoka nemegyenlő az arányaiban kisebbel. Tudtommal ugyanez igaz akksikra is. De ami a legfontosabb: 10% veszteség nagyon sok, amennyiben létezik "jobb", nem sokkal drágábban. Ez az "annyit termelünk, amennyit kell" filozófia meglátásom szerint jó, és jól is működik.
"Miért egyenáramú vezeték lenne?"
Igen, tökéletesen jogos. "Nagyon nagy" távolságokon gyakran jobban megéri egyenáramú vezetéket használni, mint váltót. Ez viszonylag kevésbé köztudott dolog. Nem túl tudományos, de gyorsan képbe tudsz innen kerülni (illetve ennek alalján igényesebb cikkeket is találsz, ha valóban érdekel):
http://www.quora.com/When-and-why-is-DC-used-instead-of-AC-for-long-distance-electric-power-lines
" Csak persze akkor kérdés, hogy miért nem dolgzunk ezen a technológián ezerrel, hogy függetleníthessük magunkat az orosz gáztól?"
Tényleg nagyon sok dolog van, nem is tudnám értelmesen összefoglalni talán mindet. Sajnos így utólag talán jobb lett volna, ha mutatok pár ilyen technológiát, így elejét vehettük volna a félreértéseknek. Szóval valami ilyesmire gondoltam, amikor azt mondtam, hogy a különböző technológiák egymással versenyeznek - ha így tetszik. Nem gondolhatunk úgy pl. a megújulókra, mint a jövő kizárólagos környezetbarát megoldásai. Több van azért ennél a tarsolyban :)
"Honnan szerzi a maradék szükséges szént?"
A biológiai részéhez nem értek, gondolom tápanyagokból, vagy ilyesmi. Szóval nem CO2 formájában, bár ez nem az én asztalom. Illetve a feldolgozás alatt ne csak az elégetést értsd, hanem a feldolgozáshoz szükséges teljes folyamatot (fajlagosítva mindent persze). Ami viszont biztos, hogy bioüzemanyagoknál csak a 3. generációs alapanyagoktól kezdve beszélhetünk "zöld" jellegről.
"Mindennek örülök, ami környezetbarátabbá teszi a világunkat, szóval köszönöm így ismeretlenül is..."
Kedves Tőled, ez csak "egy projekt", azért napi rendszerességgel nem ezzel foglalkozom. Erősen gondolkodom, hogy mi lenne számodra hasznos, mert szemmel láthatóan érdekel az energetika. Ha értelmes idő alatt el tudsz jutni a BME-re, évközben szoktak szervezni energetikai témájú előadásokat. Kicsit szakmai, kicsit közérthető, szóval "felszedni" néhány infót egész jó lehet. Ajánlom (rákeresés eredményeképpen) az Energetikai Szakkollégiumot. Rendszeresen szerveznek előadásokat, és üzemlátogatásokat (ingyenes minden). Nem hallgatóknak is elérhető tudtommal, szóval tök nyilvános. A programok (gondolom) szeptembertől lesznek majd elérhetőek, de a korábbiak között tudsz szemezgetni (www.eszk.org). Egy-egy korábban látott plakát alapján azt mondanám, hogy elég sokmindenről szó szokott esni úgy általában.
"Ez már az atomerőműnél sem megy"
Igen, de úgy képzeld el, hogy a villamos fogyasztás azon részét, ami konstans (szóval éjjel-nappal kell, ha esik, ha fúj), az alaperőmű (pl. atom) látja el. Nagyon ritka, hogy egy atomerőművet visszaterheljünk. Nem lehetetlen (pláne nem veszélyes), de macerás. Viszont az alap jelleget korlátlanul, lényegében kötöttségek nélkül képes ellátni. Ezt nappal, vagy széllel kapcsolatban ez nem igaz, legfeljebb talán akkor, ha megfelelő kiegyenlítő kapacitás áll rendelkezésedre. Erőművi környezetben általában tized, sőt század %-okokn megy a matek. Képzeld csak el, ha mondjuk Paksnál "találnál" egyetlen százalékot anélkül, hogy jelentős átalakítások lennének szükségesek. Az unokáid is igen gazdagok lennének, annyi tuti :) Általában pedig a méretarányosság nem teljesül. Pl. egy nagy Otto-motor (na jó, gázmotor) határfoka nemegyenlő az arányaiban kisebbel. Tudtommal ugyanez igaz akksikra is. De ami a legfontosabb: 10% veszteség nagyon sok, amennyiben létezik "jobb", nem sokkal drágábban. Ez az "annyit termelünk, amennyit kell" filozófia meglátásom szerint jó, és jól is működik.