Az ember fizikai szükségleteit (kaja víz) nyugodtan kihúzhatod a listából. A Bömbös sofőrje is ugyanannyit szarik a világra mint a kétkerekes társa.
A bicónak még ha elektromos is, jóval kisebb az öko lábnyoma ha ezeket nézem:
A gyártás (több részből tevődik össze) egyik a nyersanyagszükséglet, hogy mennyivel több vas/gumi van egy kocsiban. mennyi nehezen hozzáférhető forrás kell, pl.: ritkaföldfémek? A másik hogy ebből a nyersanyagból mennyi munka/milyen bonyolult technológia használatával/árán lesz meg a járművünk.
A gépjárműveket gyártó városnyi automata robotsorok kontra bicikligyártó kicsi robotsorok :D
Fenntartás: mi kell a működéséhez,mennyi és milyen szervizelésre szorul, mennyire időtálló.
Szennyezés: a használatkor keletkező káros anyagok mibenléte és mennyisége, a szennyezés mennyi ideig marad meg stb.
És amit sokszor kihagynak a számolásokból (főleg az energiatakarékos fénycsöveknél) ha végleg elromlik mennyire újrahasznosítható, mennyi a nem hasznosítható hulladék ezek kezelése mennyibe kerül...
De biztos kihagytam még egy csomó dolgot.
Persze ez csak a lábnyom. Az ember nem ez alapján választja a közlekedést. Ha a legkisebb lábnyom alapján választanánk közlekedést akkor a szárazföldön mindenki gyalog/lovasként/ökrös-szekérrel járna.
A bicónak még ha elektromos is, jóval kisebb az öko lábnyoma ha ezeket nézem:
A gyártás (több részből tevődik össze) egyik a nyersanyagszükséglet, hogy mennyivel több vas/gumi van egy kocsiban. mennyi nehezen hozzáférhető forrás kell, pl.: ritkaföldfémek? A másik hogy ebből a nyersanyagból mennyi munka/milyen bonyolult technológia használatával/árán lesz meg a járművünk.
A gépjárműveket gyártó városnyi automata robotsorok kontra bicikligyártó kicsi robotsorok :D
Fenntartás: mi kell a működéséhez,mennyi és milyen szervizelésre szorul, mennyire időtálló.
Szennyezés: a használatkor keletkező káros anyagok mibenléte és mennyisége, a szennyezés mennyi ideig marad meg stb.
És amit sokszor kihagynak a számolásokból (főleg az energiatakarékos fénycsöveknél) ha végleg elromlik mennyire újrahasznosítható, mennyi a nem hasznosítható hulladék ezek kezelése mennyibe kerül...
De biztos kihagytam még egy csomó dolgot.
Persze ez csak a lábnyom. Az ember nem ez alapján választja a közlekedést. Ha a legkisebb lábnyom alapján választanánk közlekedést akkor a szárazföldön mindenki gyalog/lovasként/ökrös-szekérrel járna.