Nincs kedvem, energiám és tehetségem videót forgatni, de lássuk, miben téved a videó:
1. "Betelepítést" előíró kvótáról szóló döntés valóban született, ez ugyanakkor nem összeegyeztethető a "betelepítés" köznapi, meghonosodott jelentésével. Nem arról van szó, hogy röghöz kötve ide kell költöztetnünk a beérkezőket, hanem arról, hogy a menedékkérelmük elbírálásáig kell nekik helyet biztosítanunk. Amint elbíráltuk a kérelmüket, 2 lehetőség marad: elutasított kérelem esetén kitoloncolás -> a menekült nem marad itt, vagy elfogadott kérelem esetén olyan jogokat kap, melyekkel szabadon utazhat az Unióban -> a menekül NAGY VALÓSZÍNŰSÉGGEL nem marad itt.
2. A népszavazásnak a legtöbb jelenlegi szakmai értelmezés szerint nem lehet jogalkotási kötelezettsége, több okból sem, melyek közül a két legfontosabb: nem egyértelmű a kérdés, és nem nemzeti hatáskörbe tartozó kérdésről és joganyagról szól a döntés. Az elsővel könnyű vitatkozni, a másodikkal kevésbé. Akár érvényes még a betelepítési kvóta, akár nem - hiszen az utóbbi időszak eseményei azt vetítik elő, hogy nem ragaszkodnak hozzá -, az Országgyűlésnek nem áll hatáskörében olyan törvényt hozni, amellyel megakadályozható a Tanács döntésének végrehajtása, hiszen az egy magasabb szintű jogszabály, mi pedig az Unióban lépéskor vállaltuk, hogy alávetjük magunkat. Politikai nyomásgyakorlásra valóban alkalmas, de azt hiszem, ha az Unió a kvóta mellett áll, kevés beleszólása lesz 2-3 millió magyarnak.
Arról nem szeretnék hosszasan beszélni, hogy milyen szokatlan gyakorlat lenne a kormányzat elképzelése, mely szerint a kérelmeket ne itthon bíráljuk el, hiszen jellemzően a menedékkérelem a célország területén születik. Ez az Unió határain kívül a jelenlegi körülmények között csak uniós országok nagykövetségén megoldható, vagy pedig erre kialakított speciális területeken, ami viszont erősen bajos lenne, ismerve a forrásországok körülményeit.
Mindezektől függetlenül azt gondolom, hogy valóban célszerűbb lenne megpróbálni rendezni a forrásországok viszonyait, és ott tartani az embereket, mert az integráció és a szociális terhek nehezen kezelhető problémát jelentenének az amúgy is nehéz helyzetben lévő uniónak.
1. "Betelepítést" előíró kvótáról szóló döntés valóban született, ez ugyanakkor nem összeegyeztethető a "betelepítés" köznapi, meghonosodott jelentésével. Nem arról van szó, hogy röghöz kötve ide kell költöztetnünk a beérkezőket, hanem arról, hogy a menedékkérelmük elbírálásáig kell nekik helyet biztosítanunk. Amint elbíráltuk a kérelmüket, 2 lehetőség marad: elutasított kérelem esetén kitoloncolás -> a menekült nem marad itt, vagy elfogadott kérelem esetén olyan jogokat kap, melyekkel szabadon utazhat az Unióban -> a menekül NAGY VALÓSZÍNŰSÉGGEL nem marad itt.
2. A népszavazásnak a legtöbb jelenlegi szakmai értelmezés szerint nem lehet jogalkotási kötelezettsége, több okból sem, melyek közül a két legfontosabb: nem egyértelmű a kérdés, és nem nemzeti hatáskörbe tartozó kérdésről és joganyagról szól a döntés. Az elsővel könnyű vitatkozni, a másodikkal kevésbé. Akár érvényes még a betelepítési kvóta, akár nem - hiszen az utóbbi időszak eseményei azt vetítik elő, hogy nem ragaszkodnak hozzá -, az Országgyűlésnek nem áll hatáskörében olyan törvényt hozni, amellyel megakadályozható a Tanács döntésének végrehajtása, hiszen az egy magasabb szintű jogszabály, mi pedig az Unióban lépéskor vállaltuk, hogy alávetjük magunkat. Politikai nyomásgyakorlásra valóban alkalmas, de azt hiszem, ha az Unió a kvóta mellett áll, kevés beleszólása lesz 2-3 millió magyarnak.
Arról nem szeretnék hosszasan beszélni, hogy milyen szokatlan gyakorlat lenne a kormányzat elképzelése, mely szerint a kérelmeket ne itthon bíráljuk el, hiszen jellemzően a menedékkérelem a célország területén születik. Ez az Unió határain kívül a jelenlegi körülmények között csak uniós országok nagykövetségén megoldható, vagy pedig erre kialakított speciális területeken, ami viszont erősen bajos lenne, ismerve a forrásországok körülményeit.
Mindezektől függetlenül azt gondolom, hogy valóban célszerűbb lenne megpróbálni rendezni a forrásországok viszonyait, és ott tartani az embereket, mert az integráció és a szociális terhek nehezen kezelhető problémát jelentenének az amúgy is nehéz helyzetben lévő uniónak.