Akkor gyorsan egy kis fejszámolás. Ha betartod a sebességhatárokat, akkor lakott területen belül 50 Km/h-val közlekedsz, ami azt jelenti, hogy az autód 1 mp alatt 14 métert tesz meg. Ha kicsit nehezebb a lábad és már 60-70 Km/h-val hajtasz (ami Budapesten, nagyvárosokban a forgalom dinamikája miatt elég gyakori), 1 mp alatt máris 20 métert teszel meg. Ez azt jelenti, hogy amíg a telefonodra pillantasz, a gyereket abajgatod, a morzsát sepregeted, ami a szendvicsedből hullik, 15-20 métert tesz meg úgy az autód, hogy szó szerint semmi kontrollod nincs felette, még csak reagálni sem tudsz, mert nem veszed észre az inputot a környezetedből. (És akkor hagy jegyezzem meg, hogy nincs olyan, hogy "100%-ban oda tudok figyelni", még optimális esetben sem.) Most akkor tegyük hozzá, hogy kicsit későn ugyan, de észreveszed a bajt: a legoptimálisabb körülmények között is 1 mp a reakcióidőd (általában ennél valamivel több). Ez azt jelenti, hogy bármilyen kormánymozdulat, fékezés/gyorsítás nélkül újabb 15-20 métert tesz meg az autód teljes kontroll nélkül. Vegyük még hozzá, hogy miközben telefonálsz, eszel, gyereket rendezel te a térdeddel vezetsz és mobilozol, eszel: hirtelen kézbe venni a kormányt még 1 mp a reakció időhöz - arról nem is beszélve, hogy ezek a "félpillanatok" csak neked tűnnek annak, a valóságban ezek inkább 2-3 mp-ek! Gyorsan adjuk ezeket össze, és ki is jön, hogy a te vezetési stílusoddal kb. 60-70 métert teszel meg úgy, hogy semmi sem történik: nem lassít az autód, nem tér ki. Ha ezt autópályán műveled 130 Km/h mellett, ez nagyon gyorsan kb. 120-140 méterre ugrik. Egy foci pálya hossza kb. 90-110 méter - ennyi távolság megtétele alatt simán áthajtasz egy gyalogoson, egy családon, belehajtasz egy álló autóba, egy felújítást végző munkagépbe, egy szirénázó mentőautóba. Aztán a börtönből, kórházból, temetőből meg nehéz lesz gyereket nevelned... Nagyon remélem, hogy csak egy rossz vicc volt a hozzászólásod, vagy csak éppen arcoskodós hangulatban voltál, és valójában nem így vezetsz - mindezt, ahogy írod, 22 éve. Mert, ha igen, akkor TE VAGY a tajparaszt az utakon, TE VAGY a veszély - a nagy számok törvénye alapján egyszer mindenkinek elfogy a szerencséje, de életedből csak egy van, ahogy a gyereked is! Szomorú, hogy ilyet kell olvasnom, mert sajnos az is gyakori, hogy a vétlenek húzzák a rövidebbet.
És még valami: olvasom itt, hogy a motorost, biciklistát, gyalogost sokan "puhatestűzitek", és ezért inkább nekik kéne vigyázniuk. Nem! Az autós, buszos, kamionos az erősebb, ezért nektek/nekünk kell figyelnetek/-nünk jobban a védtelenekre. Ez nem azt jelenti, hogy a motor, biciklis, gyalogos bármit megengedhet magának, egyáltalán nem, hanem azt, hogy mérlegelni kell, és figyleni. Otthon ki az erősebb - a 70 kilós te vagy a 3 kilós macskád? Mégis kétszer megnézed, hogy hova lépsz, mikor a macskád sündörög a lábad alatt. Erre a mentalitásra lenne szükség az utakon is.
És még valami: olvasom itt, hogy a motorost, biciklistát, gyalogost sokan "puhatestűzitek", és ezért inkább nekik kéne vigyázniuk. Nem! Az autós, buszos, kamionos az erősebb, ezért nektek/nekünk kell figyelnetek/-nünk jobban a védtelenekre. Ez nem azt jelenti, hogy a motor, biciklis, gyalogos bármit megengedhet magának, egyáltalán nem, hanem azt, hogy mérlegelni kell, és figyleni. Otthon ki az erősebb - a 70 kilós te vagy a 3 kilós macskád? Mégis kétszer megnézed, hogy hova lépsz, mikor a macskád sündörög a lábad alatt. Erre a mentalitásra lenne szükség az utakon is.