Na, visszanéztem:) Amugy igen, 50hz eltévesztettem, my bad:) Amit áttétekkel érnek el, persze nem fog a légcsaval 3000 RPM-el forogni, fel is robbanna ott helyben:D
Szóval, ahogy egyesek irták ezeknek a légcsavaroknak a vége elérheti az 1500 km/h-t. Erre mondtam hogy az sok me, túl van a hangsebességen (~1280kmph), s afölött már gondok adódnak.
Félek hogy ez hosszú lesz.:D
Én se teljesen értem hogy mi a kérdés de megpróbálom érthetően előadni. Szóval, amikor pl megpörgetsz a fejed fölött egy kötélre erősitett vedret (jobb példa nem jut eszembe:D) akkor az körülötted bizonyos sebességgel forog. Mondjuk forgatod 60 fordulat/perc-el egy 1m-es kötéllel akkor a kerületi sebesség képletéből ki tudod számitani a sebességet. Az a képlet úgytoom a kör kerületével kacsolatos és ugy szól hogy v=(2*PI*r)/T (r-kör sugara, T-periódus).
Szóval ebből az jönne ki hogy a sebesség 6.28 m/s (22.6 km/h). Ha elég hossú kötelet kötnél a vederre akkor elérhetnéd a hangsebességet is, de ahoz, ennél a fordulatszámnál, kb 55 m-es kötél kéne. Ugyan ez a helyzet a szélturbináknál is, én azt mondanám hogy olyan 1000-1100 km/h-ig lehetne őket húzni, 1500ig semmiképp, de ott már óriási lesz a centrifugális erő is, és lehet hogy a lapátok anyaga nem birja, mint a videón is.
Régebb láttam egy műsort a második világháborús vadászgépegről, s abban magyarázta valami repülőmérnök hogy, miért nem tudtak akkoriban gyorsabb repülőket csinálni. A motrok már akkoris birtak volna nagyobb terhelést, de ha még nagyobb fordulatot hoytak volna ki a légcsavarokbó akkor bekövetkezett volna az hogy a lapátok vége eléri a hangsebességet, és ott olyan lökéshullámok keletkeznek amelyek veszélyeztetik a stabilitást és csökkentik a hatásfokot. Aztán mikor jött a sugárhajtomű, akkor már nem volt ilyen gond.
Ha már belekezdtem akkor kicsit a mi videónkról is beszélek. A videón a fordulatszám úgy saccolom hogy 2 fordulat/mp, ami nem olyan rengeteg, de úgylátszik hogy már ez is sok egy szélerőműnek. A mini teherauto magasságát ha vesszük 2.5 m-nek akkor összehasonlitás alapján a légcsavar átméróje úgy 35 m. Ebből kijön, hogy a sebesség a lapátok végénél 220 m/s (790 km/s) ami még a hibákat figyelembe véve is nagyom messze van a hangsebességtől.
Na remélem nem untattam senkit, okoskodás vége (ti kértétek:D)
Szóval, ahogy egyesek irták ezeknek a légcsavaroknak a vége elérheti az 1500 km/h-t. Erre mondtam hogy az sok me, túl van a hangsebességen (~1280kmph), s afölött már gondok adódnak.
Félek hogy ez hosszú lesz.:D
Én se teljesen értem hogy mi a kérdés de megpróbálom érthetően előadni. Szóval, amikor pl megpörgetsz a fejed fölött egy kötélre erősitett vedret (jobb példa nem jut eszembe:D) akkor az körülötted bizonyos sebességgel forog. Mondjuk forgatod 60 fordulat/perc-el egy 1m-es kötéllel akkor a kerületi sebesség képletéből ki tudod számitani a sebességet. Az a képlet úgytoom a kör kerületével kacsolatos és ugy szól hogy v=(2*PI*r)/T (r-kör sugara, T-periódus).
Szóval ebből az jönne ki hogy a sebesség 6.28 m/s (22.6 km/h). Ha elég hossú kötelet kötnél a vederre akkor elérhetnéd a hangsebességet is, de ahoz, ennél a fordulatszámnál, kb 55 m-es kötél kéne. Ugyan ez a helyzet a szélturbináknál is, én azt mondanám hogy olyan 1000-1100 km/h-ig lehetne őket húzni, 1500ig semmiképp, de ott már óriási lesz a centrifugális erő is, és lehet hogy a lapátok anyaga nem birja, mint a videón is.
Régebb láttam egy műsort a második világháborús vadászgépegről, s abban magyarázta valami repülőmérnök hogy, miért nem tudtak akkoriban gyorsabb repülőket csinálni. A motrok már akkoris birtak volna nagyobb terhelést, de ha még nagyobb fordulatot hoytak volna ki a légcsavarokbó akkor bekövetkezett volna az hogy a lapátok vége eléri a hangsebességet, és ott olyan lökéshullámok keletkeznek amelyek veszélyeztetik a stabilitást és csökkentik a hatásfokot. Aztán mikor jött a sugárhajtomű, akkor már nem volt ilyen gond.
Ha már belekezdtem akkor kicsit a mi videónkról is beszélek. A videón a fordulatszám úgy saccolom hogy 2 fordulat/mp, ami nem olyan rengeteg, de úgylátszik hogy már ez is sok egy szélerőműnek. A mini teherauto magasságát ha vesszük 2.5 m-nek akkor összehasonlitás alapján a légcsavar átméróje úgy 35 m. Ebből kijön, hogy a sebesség a lapátok végénél 220 m/s (790 km/s) ami még a hibákat figyelembe véve is nagyom messze van a hangsebességtől.
Na remélem nem untattam senkit, okoskodás vége (ti kértétek:D)