Nyilván a kamera hamisnak tűnő képe miatt, de az agy szab határt, mert nem tudod elképzelni, hogy az a lapát ami úgy tűnik, visszafelé, bizony előrefelé forog. A képsorozat amit a szem lát, az helyes, és bár a kamera határt szab a felvételkor, de attól még pontos képet készít az adott pillanatban.
Na de ezen nem veszünk össze (remélem) :D
" De többlapátos/küllős/akármi esetén van egy szögsebességintervallum (ahol elég gyors a lapát, hogy ne lehessen követni, de nem annyira gyors, hogy teljesen "láthatatlan" legyen), ahol az agy rosszul rakja össze"
A többlapátosnál is igaz, merthogy ez a szerkezet "kettő lapáttal" azaz "egyetlen lapáttal mai középen van felfogva a tengelyre" rendelkezik, így ugyanaz a magyarázat, csak két - jelen esetben átellenes - helyen jelenik meg. A bibi ott van a magyarázatodban, hogy nem az agyad szab határt a képfeldolgozásnak, hanem a kamera "fps"-e. Tehát mégiscsak lesz valami abban amit írtam, ha nem is volt tökéletes a magyarázatom, hiszen a fizikát csak 1-8-ban szerettem, utána fősuli végéig csak tanultam és vizsgáztam. Csak annyi van meg, ami kell a megértéshez, de annyi már nincs, mint egy tanárnak, hogy a magyarázathoz is megfelelő legyen. Bocs. De kösz a javítást.
Bár elhiszem, hogy érted mi is ez, csak azért írom, hogy amit írtál azt ne próbálja valaki értelmezni, mert félrevezető.
"hogy a kamera kép-rögzítési sebessége és a forgó propeller sebessége közel azonos vagy egymásnak közel egész számú többszörösei"
Ennek az összehasonlíthatósága számomra kétséges (vmennyi kép/sec illetve szögelfordulás/sec), de a lényeg, hogy pontatlan is. Ez egy 1 lapátos ventillátornál igaz, hogyha pl. minden képkészítésnél ugyanoda esik az az 1 lapát, akkor úgy látod, hogy áll. De többlapátos/küllős/akármi esetén van egy szögsebességintervallum (ahol elég gyors a lapát, hogy ne lehessen követni, de nem annyira gyors, hogy teljesen "láthatatlan" legyen), ahol az agy rosszul rakja össze a mozgássorozatot (az egymást követő képkockákon lévő küllőket az előző képkockán lévő legközelebb küllőkhöz viszonyítja, emiatt látható, hogy "hátrafelé" megy a propeller, közben csak egy másik (vagy éppen ugyanaz a lapát) már csomószor körbeforgott a következő képkockáig, csak az aktuális szögállása hátrébb látszik).
Kedves vadonka, kedves defty és mindenki, aki nekem szánta a válaszát, de mégsem ide címezte, vagy csak nem küldte el végül:
Köszönöm szépen, hogy felvilágosítottatok. De most komolyan. Nélkületek soha nem tudtam volna meg, hogy a kamera kép-rögzítési sebessége és a forgó propeller sebessége közel azonos vagy egymásnak közel egész számú többszörösei, így láthatjuk ezt az optikai csalódást. Lévén, ha pont ugyanannyi vagy pont egész számú többszöröse az egyik a másiknak, akkor álló képet látunk. Persze, ezt nagyon nehéz folyamatosan megtartani úgy, hogy a szerkezet kénytelen néha gyorsulni/lassulni, ezért van az, hogy amikor a fura szerkezet változtatja a sebességét, és ez által változik a lapátok frekvenciája is, változik az általunk látott kép is. Ez okozhatja azt, hogy néha erre, néha arra forognak a lapátok, sőt, elvétve állni látjuk őket.
De ha jobban belegondolok, most sem olvastam utána, mint ahogy az előző hozzászólásomnál sem. Akkor mégis tudtam ezt az egészet? Ja? Tényleg. Azért is raktam a mondatom után azt a fura jelet, ami azt jelenti, hogy mókából írtam az egészet mások (akik szintén tudják a jelenség magyarázatát, de értik a sor végi jelet is) felvidítása végett. Ne haragudjatok, hogy Titeket megtévesztettelek, legközelebb kiírom: vicc volt. :)
könyörgök, hogy hagyjátok már abba a marhaságok szétszórását a ventilátor ügyében!
a jelenség magyarázata rendkívül egyszerű, csak kicsit utána kellene nézni:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Stroboszk%C3%B3phat%C3%A1s
ha már válaszolsz egy kérdésre, akkor legalább ne hülyeséget mondj!
a rotor forgásának látszólagos "összevisszasága" az un. stroboszkóphatás következménye.
pontosan ugyanazt látod, mint amikor az f1- es kocsi belső kamerájából nézve úgy tűnik, mintha a kerék hol gyorsabban, hol lassabban, időnként pedig visszefelé forog.
Az oroszokat soha-soha de SOHA ne kamuzd le! Képesek az oroszok olyanokat megcsinálni, ami fizikailag lehetetlen! Amúgy azért forog a rotor össze vissza, mert folyamatosan más a fordulata, mivel lassul meg gyorsul mint egy átlagos autó forgalomban.:D