A gyűrődő zóna a lényeg. Ha mind2 autó egyforma tömegű és sebességű és egyforma gyűrődőzónája van akkor olyan mintha külön külön 100zal belecsapódnának a falba. Án ha van egy gyűrődőzónával meg minden szarral ellátott autó ami 100zal megy, meg van egy kerekeken guruló acél kocka ami ugyanolyan súlyú mint az autó és ugyanolyan sebességű akkor az bizony olyan mintha az autó (ha nem is 200zal de) 180nal csapódna a falnak. A gyűrődő zóna valójában felemészti a kocsi mozgási energiáját és mivel gyűrődik ezért viszonylag lassan történik (nem 0,0000001mp alatt hanem 0,1mp alatt) viszont mivel az acél kockának nincs semmije ami feleméssze a mozgási energiáját (csak a saját rugalmassága) ezért azt a mozgási energiát is az autó gyűrődő zónájának kell felemésztenie. Tehát roncsolódás szempontjából szarabbul jár az autó ha egy rugalmatlan testtel ütközik mint akkor ha egy másik autóval. Ilyen értelemben pontosan ugyanakkora roncsolódásra számíthatunk akkor is ha egy autó 200zal belerohan egy álló autóba és akkor is ha 2 autó 100zal frontálisan ütközik.
Az előző kommentekből fakadó kavarodás amiatt van, hogy nem mindegy, hogy egy másik autónak (véges tömegű test) ütközik az autó vagy egy (idealizált esetben) végtelen tömegű falnak. Jelen esetben rugalmatlan ütközésről van szó, tehát impulzusmegmaradás van, (mozgási) energiamegmaradás nincs.
Ebből következően igaz az állítás, hogy az autók vezetőire ugyanakkora erő hat abban az esetben, amikor 100 km/h vs 100 km/h a felállás és a 200 km/h vs 0 km/h esetben. (Álló megfigyelő esetén nyilván más lesz a "végállapot": első esetben a két autó nullára lassul, második esetben 100-zal mennek tovább a haladó autó irányába.) A videón lévő eset kissé hülyén van beállítva, mert az álló autó dísznek van odarakva, a haladó autó igazából a betontömbnek ütközik neki.
Ha egy autó betonfalnak ütközik, akkor nem is merül fel a relatív sebességkülönbség kérdése, simán lefékeződik nullára.
(A 13-as komment válasza helyes, ezt a hozzászólást csak azért írtam, ha valakinek esetleg nem lett volna teljesen tiszta az összkép. :) )
1. mindkét autó 0-ra lassul, az erőhatás pontosan akkor lesz, mint bármilyen más esetben, amikor az autó sebessége hirtelen 100 km/h-t esik
2. a két autó 50-el halad tovább az eredetileg gyorsabb autó haladási irányával egyező irányban, az erőhatás pedig pontosan akkora lesz mindkét autónál, mint bármilyen más esetben, amikor az autó segessége hirtelen 150 km/h-t esik
na, jelentkezzen kiselőadásra valaki aki el tudja mondani mi történik abban az esetben becsapódáskor:
- amikor két egyenlő tömegű gépjármű teljesen frontálisan ütközik egymással, és mindkét jármű 100km/h-val közlekedik
- és mi történik amikor két egyenlő tömegű gépjármű teljesen frontálisan ütközik egymással, az egyik gépjármű sebessége 100km/h, a másik gépjármű sebessége 200km/h.
Van valami mozgási energia, meg helyzeti, meg a fal áll, az autó pedig mozog, erő-ellenerő meg ilyenek. Na én arra mondtam, hogy két százzal menő autó ütközésekor nem olyan, mintha 200-zal rongyolna a falba, hanem mintha 100-zal. Hogy felemás helyzetben mi van, azt nem tudom. Gondolom a kétszázzal menő autó hátrébb löki a százzal menőt és ezért nem olyan, mintha háromszázzal menne a falba. De ezt majd valami fizikus elmondja, aki jobban ért hozzá.
A video azért csalóka, mert a 200-al haladó autót kb 0-ra fékezi... ez olyan, mintha 200-al belecsattannál egy betonfal előtt álló autóba. Tény, hogy ha két 100-al közelekedő autó szemből csattan, akkor egymáshoz képest a relatív sebességük 200 lesz, de mindkét autó csak 100 km/h-t lassul (0-ig, tételezzünk fel egyenlő tömegeket, meg egyéb tökéletes körülményeket), az erő nagysága pedig ugye az egységnyi idő alatt bekövetkező impulzusváltozással egyenlő, a impulzusváltozás pedig sebességváltozás szorozva tömeggel.
Szóval ha te 100-al mész, és a videón látható erőhatást szeretnéd megtapasztalni, akkor nem nullára kell fékeződnöd az ütközés után, hanem ki kell lőnöd az ellenkező irányba 100-al.
ha egyik autó 200al hajt, a másik csak 100al. A kétszázzal hajtó autóra a 200nak megfelelő erőhatások hatnak, míg ugyan abban a csattanásban résztvevő 100al hajtó autóra csak a 100al megfelelő erőhatások?
Téves. Pont ugyanakkorát csattansz 100km/h-nal ha betonfalnak utkozol es akkoris ha egy veled szemben kozlekedo (ugyancsak 100-al halado) jarmuvel talalod magad szemben.
És ha még úgy is állították volna be a kamerákat, hogy az ütközéskor ne már csak a kocsi segge látszódjék.....
Kissfreezer: én valami dongó méretű dögöt kaptam egyszer el, azt hittem, leesik a fejem a helyéről. :) Beazonosítani nem tudtam, de az első adandó alkalommal meg kellett állnom, mert egy akkora pacát hagyott a látótér kellős közepén...